הבחירות ללשכת עוה"ד: צפוי קרב צמוד בין גיא-רון וברזילי

הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין ולמוסדותיה, שייערכו ביום שלישי הקרוב, יתקיימו בסימן המאבק בין יורי גיא-רון, ראש הלשכה הנוכחי, לדורון ברזילי, יו"ר ועד מחוז ת"א

בסוף השבוע האחרון שיגר ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, מכתב אישי לכלל ציבור עורכי הדין במדינה. ליתר דיוק, המכתב נשלח מטעמה של כנרת גיא-רון, אשתו של המועמד, ובו ניסיון לשכנע את עורכי הדין לתת את קולם פעם נוספת לבעלה, המתמודד נגד עו"ד דורון ברזילי, יו"ר ועד מחוז תל-אביב היוצא, בבחירות לראשות הלשכה ולמוסדותיה שיתקיימו ביום שלישי הקרוב.

מכתבה של גיא-רון הוא חלק מכמויות אין-סופיות של דואר אלקטרוני שבו מופצץ ציבור עורכי הדין בחודשים האחרונים, עם התחממותה מערכת הבחירות בלשכה.

במכתבה מתגוננת כנרת גיא-רון מפני האשמות שונות שכוונו לעברה בחודשים האחרונים, אך לא שוכחת לעקוץ גם את יריבו של בעלה: "דורון ברזילי, שהיה עורך דין צעיר בבחירות הקודמות", היא כותבת, "ביסס את מעמדו מכוח היותו פעיל ברשימה של יורי".

למען ההגינות, יש לציין כי שמה של גברת גיא-רון שורבב למאבק הפוליטי בלשכה לא רק על-ידי המחנה שכנגד, אלא אפילו על-ידי בעלה: לאחר הפרסומים על כך שחברה שבבעלות הזוג גיא-רון שיווקה מודעות מין וזנות בעיתונים, ועל חקירת המשטרה בחשד לעבירות שוחד שבהן מעורבת החברה שבבעלות משפחת גיא-רון וקופת-חולים מאוחדת, היה זה דווקא ראש הלשכה, עו"ד גיא-רון, שהטיל, בהודעה לעיתונות, את האחריות כולה על אשתו, כשטען כי הוא אינו עוסק בענייני החברה המשפחתית.

אחדות באופוזיציה

אולם זהו רק קצה הקרחון במאבק האיתנים שבין שני המתמודדים העיקריים על תפקיד ראש הלשכה. בזהירות המתבקשת, בין היתר, לאור העובדה שכל הסקרים שמסתובבים במטות הבחירות הם סקרים מטעם, ניתן לומר כי יש באוויר סימנים של מהפך.

אחרי 12 שנים שבהן שלטה בלשכה סיעת "לשכה אחרת", 8 מהן בראשות ד"ר שלמה כהן ו-4 בראשות גיא-רון, אפשר שהחל מיום רביעי הקרוב יתחיל עידן חדש במוסדות הארגון המקצועי, המאגד קרוב ל-50 אלף עורכי דין.

בעוד שבמחנה ברזילי וסיעתו "עתיד" מנסים שלא להיקלע לשאננות כדי להשאיר את כל הפעילים עירניים, על מחנה גיא-רון השתלטה רוח של תסכול. ועם זאת, מדובר עדיין במירוץ צמוד, במידה כזו שמצדיקה את ההשקעה החריגה של הצדדים בשלטי חוצות, במודעות בעיתונות ובדיוור ישיר ואגרסיבי.

אלה הסיבות העיקריות למירוץ הצמוד ולאפשרות שברזילי, שהתמודד מטעם סיעת גיא-רון בקדנציה הקודמת על ראשות ועד מחוז תל-אביב, ינצח: ראשית, בבחירות הקודמות ב-2007 התמודדו 6 עורכי דים על ראשות הלשכה. היו ביניהם מספר מועמדים לא ריאליים, אך המאפיין העיקרי היה הפיצול במחנה של מתנגדי גיא-רון, שקולותיו פוצלו בין עו"ד אילן בומבך לעו"ד יראון פסטינגר.

בבחירות ההן, אגב, לא הגיע איש מהמתמודדים ל-40% מהקולות בסיבוב הראשון, ולסיבוב השני עלו בומבך וגיא-רון. אלא שעוד לפני ההצבעה בסיבוב השני חתם גיא-רון, במהלך מפתיע, על הסכם קואליציוני עם סיעתו של פסטינגר, שהעביר אליו את תמיכתו. הודות לכך ניצח גיא-רון את בומבך וזכה בראשות הלשכה.

הפעם, לעומת זאת, אין פיצול במחנות: ברשימתו של ברזילי משובצים פסטינגר ואנשיו, בעוד שבומבך פרש מפעילות בלשכה, ואנשיו נטמעו ברשימות השונות.

המפתח: שיעור ההצבעה בתל-אביב

בבחירות 2007 התמודד, כאמור, גיא-רון נגד בומבך, שסיים אז קדנציה של 4 שנים כיו"ר ועד מחוז תל-אביב. גם כעת מוצא עצמו גיא-רון במאבק נגד מי שמסיים קדנציה בראשות המחוז הגדול והחשוב שבמחוזות הלשכה. הנחת העבודה היא כי ברזילי נהנה מיתרון ברור במחוז תל-אביב, בעוד שמסורתית נשענת "לשכה אחרת" של גיא-רון על תמיכת מחוזות הפריפריה, ובראשם מחוזות חיפה והצפון.

אלא שבשל ריבוי עורכי הדין בתל-אביב ברור כי אחוז ההצבעה בעיר הגדולה הוא נתון המפתח בבחירות כולן. בבחירות 2007, שבהן פעלו קלפיות רק בבית הפרקליט ברחוב דניאל פריש בתל-אביב, שרר במקום דוחק רב, ומכונית עלומה אף דאגה לחסום את הכניסה לרחוב וחוללה מהומה.

הפעם, בניגוד לעמדתם הראשונית של אנשי גיא-רון, החליטה ועדת הבחירות של הלשכה, בעקבות פשרה שהושגה בבית המשפט לעניינים מינהליים, לפתוח קלפיות גם בבתי המשפט ברחוב ויצמן, שוקן ובבית המשפט למשפחה ברמת-גן. כמה אלפי עורכי דין, המבקרים בשגרה בהיכל המשפט בויצמן ולא היו טורחים לכתת את רגליהם עד לבית הפרקליט, עשויים להכריע את גורל הבחירות.

הנתון השלישי שממנו שואב ברזילי תקווה הוא הפיצול שהצליח לחולל במאבק על הקול הערבי, שנחשב, כאמור, מוקד כוח מסורתי של סיעת גיא-רון. לא זו בלבד שעורכי הדין במחוז הצפון חלוקים כיום בתמיכתם בין גיא-רון לברזילי, אלא שהמתמודד השלישי על ראשות הלשכה, עו"ד חוסאם מועד, צפוי לנגוס קולות נוספים מגיא-רון.

ניגוד העניינים של שטרסברג-כהן

על אף כל זאת, המירוץ עדיין פתוח, ושני הצדדים עסוקים בגיוס תמיכה מגורמים שונים, שעשויים להשפיע על מגזרי הצבעה מגוונים, החל מרבנים שהכריזו על תמיכתם בגיא-רון, וכלה באנשי מערכת המשפט, לרבות שופטים בדימוס.

רשמית נמנעים השופטים ואנשי המערכת המשפטית מלהזדהות כתומכים באחד הצדדים, ואולם בברנז'ה המשפטית ידועה תמיכת נשיאת העליון, דורית ביניש, בגיא-רון.

כך ניתן גם להבין את המכתב ששיגרה בסוף השבוע השופטת (בדימוס) טובה שטרסברג-כהן, המשמשת כיו"ר ועדת המינויים למוסדות האתיקה בלשכה, לעו"ד אפרים נוה, המתמודד על ראשות ועד מחוז תל-אביב מטעם סיעת ברזילי, שנחשף היום (א') ב"כלכליסט".

שטרסברג-כהן מבקשת לברר, בדחיפות מרבית ועוד לפני הבחירות, טענות בדבר ניגוד עניינים של הוועדה בראשות נוה בבירור תלונה שהוגשה כנגד עו"ד ברוך כצמן, המשובץ ברשימתו של ברזילי.

מלבד העובדה שמכתבה של שטרסברג-כהן הודלף לעיתונות עוד לפני שהגיע ליעדו, ומלבד הדרישה לתשובה דחופה, טענתה בדבר ניגוד עניינים, שבו מצוי כביכול נוה, מעוררת תמיהה (זאת נוכח הפרקטיקה בוועדות האתיקה, ולפיה כשעולה לדיון תלונה נגד עורך דין הקשור לאחד מחברי הוועדה - התלונה לא עוברת לוועדת אתיקה אחרת, אלא עורך הדין הרלוונטי פוסל את עצמו מהדיון).

מה ששטרסברג-כהן שכחה לציין במכתבה הוא שהיא עצמה מצויה בניגוד עניינים: בנה, עו"ד אבנר כהן, הוא יריבו הפוליטי של נוה ואף מתמודד במסגרת סיעתו של גיא-רון לוועד המחוז.

יורי גיא-רון

גיל: 49

רזומה: ב-4 השנים האחרונות כיהן כראש הלשכה. ממייסדי סיעת "לשכה אחרת" השולטת בלשכה זה 12 שנים

מסר: תפקידה הציבורי של הלשכה, הגנה על מערכת המשפט

דורון ברזילי

גיל: 41

רזומה: ב-4 השנים האחרונות כיהן כיו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה, לפני כן כיהן כ יו"ר ועדת הצעירים בלשכה

מסר: מאבק בהצפת המקצוע, החזרת משוב השופטים