"דרבי זהבית כהן" באגרקסקו: תנובה מול פסגות

תנובה מחזיקה במניות חברת היצוא החקלאי שנקלעה לקשיים ופועלת להסדר חוב, ופסגות היא מחזיק האג"ח הגדול באגרקסקו ■ פסגות: "חובת הנאמנות שלנו היא קודם כל לעמיתים"

חזית נוספת לזהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס ישראל, מלבד הקרב על מחיר הקוטג'. ל"גלובס" נודע כי בית ההשקעות פסגות שבשליטת אייפקס מחזיק בחמישית מסדרת האג"ח שהנפיקה חברת היצוא החקלאי אגרקסקו. זאת, בזמן שקונצרן החלב תנובה, אף הוא בשליטת פסגות, מחזיק 11% ממניות אגרקסקו.

בין מחזיקי האג"ח לבעלי המניות של אגרקסקו יש כיום ניגוד אינטרסים. כפי שנחשף ב"גלובס" ביום חמישי שעבר, מציעה אגרקסקו "תספורת" של כ-35% למחזיקי האג"ח (להם היא חייבת כ-150 מיליון שקל), בעוד שהללו מצידם דורשים שבעלי המניות של החברה - ובתוכם תנובה - יזרימו את ההון הנדרש לעמידה בתשלומי האג"ח.

בכובע אחד, כבעלת השליטה בתנובה, עלולה אייפקס להיות שותפה לפגיעה בכספי הפנסיה של מחזיקי האג"ח המוסדיים באגרקסקו. בכובע השני, כבעלת פסגות, היא אמורה להילחם על תשלום כספי האג"ח.

מפסגות נמסר היום בתגובה כי "חובת הנאמנות שלנו היא קודם כל לעמיתים. התקבלה החלטה לא להיות חברים בנציגות מחזיקי האג"ח, על מנת שלא ליצור ולו מראית עין של ניגוד עניינים. במידה שנידרש לקבל החלטה לגבי הסדר חוב באגרקסקו, נפעיל מנגנונים מובנים לטיפול במקרים אלו, כמו למשל אישור ההחלטה על ידי דח"צים בלבד".

מחזיקי האג"ח אינם מתכוונים לוותר לאגרקסקו על תשלום מלוא החוב. זאת, מאחר שמדובר בחברה בשליטה ממשלתית, אשר ויתור על חלק מחובותיה יצור תקדים שעשוי להשליך על החזר חובות הענק של חברות ממשלתיות אחרות , כמו חברת החשמל ומקורות. מחזיקי האג"ח עדיין לא מינו נציגות ואף לא בחרו משרד עו"ד שייצג אותם. שלושת המועמדים לכך הם משרד מ. זליגמן, משרד פישר-בכר-חן ומשרד גרוס-קלינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג.

לפרוס החוב ולהפחית הריבית

אגרקסקו, שנקלעה בשנה האחרונה למשבר קשה, פנתה כאמור בסוף השבוע למחזיקי האג"ח המוסדיים בהצעה להסדר חוב הכולל המרת כשליש מהסדרה לכ-10% מהון המניות. במהלך אסיפת מחזיקי האג"ח שהתקיימה במשרדי החברה ביום חמישי, התבקשו המשקיעים לפרוס את יתרת החוב לטווח ארוך ולהפחית את הריבית בגינו ל-4% (במקום 8.15% כיום). בתמורה, תזרים המדינה לחברה הון ותבצע תשלום חלקי למחזיקי האג"ח במזומן.

אגרקסקו הנפיקה ב-2007 אג"ח למוסדיים בהיקף של 200 מיליון שקל. האג"ח זכתה לדירוג גבוה של 2A, ותנאיה המקוריים כוללים תשלום ריבית פעמיים בשנה ופירעון קרן ב-10 תשלומים שווים מדי חודש אפריל, החל משנת 2008.

פסגות מחזיק בנתח הגדול ביותר של האג"ח - 17% מהסדרה; החזקות קטנות יותר יש לבתי ההשקעות אקסלנס ומגדל שוקי הון ולחברות הביטוח איילון וכלל ביטוח. גוף נוסף שמחזיק באג"ח ומצוי לכאורה בניגוד אינטרסים הוא "עמיתים" (קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר) המחזיק כ-4% מסדרת האג"ח. הגוף שהולאם בשנת 2003 נמצא בידי המדינה - כאמור, בעלת השליטת באגרקסקו.

בתחילת השבוע שעבר הורידה מידרוג את דירוג האג"ח של החברה בשבע דרגות, מ-A3 לדירוג ספקולטיבי של B1 עם אופק שלילי. זאת, על רקע הפסד כבד של 33 מיליון אירו ב-2010, שהעביר את אגרקסקו לגירעון של 13 מיליון אירו בהון העצמי. ההפסדים הכבדים הובילו את רואי החשבון להוסיף הערת "עסק חי" לדוחות החברה.

דילמת הפנסיה של המדינה

עיקר פעילותה של אגרקסקו במתן שירותי יצוא, שיווק ושינוע של תוצרת חקלאית בעיקר לאירופה, באמצעות 130 מרכזי הפצה. הסחורה הנרכשת מ-2,200 מגדלים בישראל נמכרת בחו"ל, בקונסיגנציה, תחת שני מותגים: Carmel ו-Alesia.

מלבד תנובה שמחזיקה ב-11% באגרקסקו, המחזיקה הדומיננטית בחברה היא המדינה המחזיקה ב-30.3% מהמניות (ושולטת בדירקטוריון אגרקסקו), כך שמדובר בחברה ממשלתית מעורבת. יוצא, אפוא, שמדינת ישראל שאמורה להילחם על הפנסיה של אזרחיה, מצטרפת לגל הסדרי החוב של חברות שהנפיקו אג"ח לגופים מוסדיים המנהלים את כספי הפנסיה של הציבור.

יש לציין, כי בדצמבר 2010 הזרימה המדינה לאגרקסקו 55 מיליון שקל, במסגרת שינוי מבני לקראת הפרטתה המתוכננת בקרוב, בהתאם להחלטת ממשלה מ-2008. לקראת המהלך, העריכה חברת רואי החשבון קסלמן וקסלמן את שוויה של אגרקסקו בכ-600 מיליון שקל.

יתרת החוב הפיננסי של אגרקסקו עומדת על 83 מיליון אירו. מלבד החוב למחזיקי האג"ח ישנם חובות לבנקים ולספקים בישראל, וכן חוב גדול לבנק זר בצרפת. לחברה גם חוב של כ-60 מיליון אירו לחברת עופר ספנות של משפחת עופר.

את אגרקסקו מובילים כיום היו"ר יצחק (איצ'ה) לידור, שמונה לתפקיד באפריל, והמנכ"ל דוד בונדי, שמונה בנובמבר האחרון.

העובדים: "שהמדינה תיקח אחריות"

250 עובדים וחקלאים הפגינו הבוקר (א') מול משרד רה"מ בירושלים, וקראו לממשלה "להפסיק להתמהמה", ולהעביר לחברת אגרקסקו 75 מיליון שקל לצורך יישום תוכנית הבראה.המפגינים, שהגיעו למקום בגיבוי ההסתדרות הכללית, טענו כי על המדינה לקחת אחריות כאחת מבעלי המניות הגדולות בחברה (30.3%). זאת כדי למנוע את סכנת הפיטורים הרובצת מעל ראשם של כ-400 עובדי אגרקסקו וכ-1,500 חקלאים, התלויים בחברה במעגל הראשון.

"התנערות הממשלה מאחריותה המוסרית ומחובתה כבעליה העיקריים של החברה, תוביל לפגיעה ממשית בעשרות אלפי משפחות בישראל המתפרנסות מתעשיית החקלאות בישראל, ושאגרקסקו מאפשרת להן לייצא את תוצרתן לחו"ל", כך אמר בהפגנה יו"ר ועד העובדים של אגרקסקו, שאול צבעוני.

אל ההפגנה הגיע כאות הזדהות גם שר האוצר לשעבר רוני בר-און (קדימה), אולם הפתעה נרשמה כאשר למקום הגיע שר התקשורת והרווחה, משה כחלון (ליכוד). נציגי העובדים נפגשו היום עם דוד שרן, ראש המטה של שר האוצר יובל שטייניץ, שהבטיח, כי יעלה את טענותיהם בפני השר.