הוועדה תביא נתונים ברורים

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד שרית דנה, פרסמה השבוע הוראת הבהרה לוועדות המקומיות שבה הן מתבקשות לפרט את שומות המקרקעין שהן מפרסמות, ולצרף אליהן אסמכתאות המבססות בנתונים ותחשיבים את החלטתן. רצוי שגם המדינה תאמץ מדיניות זו ותחיל אותה, למשל, על מנהל מקרקעי ישראל

בשנתיים הנוכחיות, שבהן פועל ומיושם מנגנון תיקון 84, נולדה פרקטיקה שלפיה ועדות מקומיות רבות מסתפקות בכתיבת שומה מינימלית, ובה תחשיב שאינו כולל נימוקים ואסמכתאות. רק לאחר קבלת שומת הבעלים, מגישות הוועדות מסמך עב כרס הכולל את מלוא הנתונים והמסמכים. פרקטיקה זו יצרה לנישומים קושי אמתי בבירור מהות הדרישה וקבלת החלטה לגביה וגוררת ביקורת, שגם כותבי שורות אלה היו שותפים לה ופורסמו במסגרת מדור קבוע זה.

והנה, החודש, פרסמה עו"ד שרית דנה - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ויו"ר מועצת השמאים, הבהרה לוועדות המקומיות בנושא זה. במכתבה קובעת עו"ד דנה באופן חד משמעי, כי שומת ועדה חייבת לכלול תחשיבים ואסמכתאות.

ואם ניצמד ללשונה "כחלק מהפירוט המזערי הנדרש בשומת מקרקעין הנערכת למטרת הערכת היטל ההשבחה שהנישום יחוייב בו, יש צורך לפרט אף את התחשיב לפיו נעשתה השומה, הכולל את פירוט בסיס הנתונים והעסקאות שעמדו בבסיס התחשיב, כמו גם המסמכים שהם בעלי חשיבות לעניין קביעת השווי, שעמדו לנגד השמאי עת הכין את השומה וקבע את שווי המקרקעין... חשיבות יתירה נודעת לפירוט זה עת מדובר בשומה של ועדה מקומית שבגינה נגבה היטל מהנישום. כלל בסיסי הוא שלא ניתן לחייב בהיטל אלא אם כן קיים פירוט ראוי של בסיס הנתונים שהביאו לקביעת גובהו של ההיטל, ובענייננו, הנתונים שעמדו בבסיס התחשיב שהובילו לקביעת גובהה של השומה".

שומה כזו תאפשר לנישומים לכלכל את צעדיהם כבר בשלב הראשון ולהחליט אם לערער על השומה ולדרוש את שינויה, או להשתכנע בדיוקה, ולהשלים עם ההחלטה שהתקבלה בערכאות.

הבה נזכור כי אם מתגלה טעות הנוגעת לפרטי המקרקעין, כגון: נתונים פיזיים, תחולת תכניות, זכויות שיש לחייב עליהן, רשאית הוועדה לשנות את שומתה, גם ללא הליך אצל שמאי מכריע.

אין ספק שככל שרמת החשיפה של שומות ועדה תעלה, יוביל הדבר לכך שההליך יהיה יעיל ומקצועי יותר.

כיום, המציאות בפועל היא שוועדות מקומיות, הממשיכות להימנע מפירוט מלא של כל הנתונים, מקבלות מהשמאים המכריעים דרישות לחזור ולפרט את שומתן. זאת, עוד בטרם הוגשה שומה מטעם בעלי הזכויות בנכסים הנידונים.

יש לצפות שאותם גילוי וחשיפה מבורך של מידע שהוועדות המקומיות מחוייבות בהם, יחולו גם על המדינה ובקרוב אולי נזכה לראות שומות מינהל המפרטות עסקאות ואסמכתאות.

הכותבים הם חברי לשכת שמאי מקרקעין בישראל. צביקל חבר מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים