פיצוץ צינור הגז המצרי: מה ישראל יכולה לעשות?

שוב פיצוץ בצינור הגז המצרי לישראל ■ מה היקף הנזק הצפוי, כיצד ייפגע הציבור ומי המרוויח הגדול מהמשבר?

מה קרה היום בצינור הגז המצרי לישראל?

על-פי דיווחים ממצרים, התרחש אירוע פיגוע בתחנת שאיבה בביר אל-עבד שבסיני, המרוחקת כ-100 ק"מ מאל-עריש. מדובר בחלק ממערכת הולכת הגז המצרית בסיני ולא בצנרת של חברת EMG, הרוכשת את הגז ממצרים ומוכרת אותו לחברת החשמל וללקוחות ישראלים פרטיים, כמו בזן. הפיגוע, שמנוגד לאינטרסים של השלטון המרכזי במצרים, מוכיח שוב עד כמה מוגבלת שליטתו בנעשה בחצי האי, למרות תגבור הכוחות האחרון. אספקת הגז לישראל הופסקה כליל ובשלב זה עדיין לא ברור מתי תחודש.

מי המרוויח הגדול ביותר ממשבר הגז עם מצרים?

משרד האוצר. הפחתת כמויות הגז עם מצרים והוראת השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, לחייב את חברת החשמל לשרוף סולר צפויים להגדיל את הכנסות המדינה ממסים בכ-990 מיליון שקל בגלל המס שמטיל האוצר על הסולר. מערכת המיסוי השכילה להטיל בלו על הסולר ולגבות כמובן גם מע"מ. המיסוי הכולל, על-פי המשרד להגנת הסביבה, מגיע ל-3,300 שקל לטונה סולר. המיסוי על המזוט, לעומת זאת, עומד בקושי על 14 שקל לטונה. כך מסדרים המצרים וגלעד ארדן לאוצר רווח אדיר ובלתי צפוי לחלוטין שייפול לקופת המדינה ללא כל מאמץ.

לזכותו של השר ארדן ייאמר שהוא הגיש היום פנייה דחופה לשר האוצר בבקשה לתקן את עיוות המיסוי הזה.

מי עוד מרוויח מהשיבושים בגז המצרי וכמה?

כמו בכל משבר, גם כאן יש צד מרוויח. בתי הזיקוק בחיפה (חברת בזן של החברה לישראל) צפויים להיות הנהנים הישירים מכך שחברת החשמל תיאלץ להגדיל את היקף רכישות הסולר שלה. על-פי בדיקת "גלובס", תיאלץ חברת החשמל לרכוש כ-250 עד 300 אלף טון סולר עד סוף השנה שעלותם הכוללת במחירי 2011 כ-3.5 מיליארד שקל.

האם מצרים מפירה את הסכמי הגז והשלום עם ישראל?

בשבוע שעבר חשף יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה, כי מאז חודשה הזרמת הגז לישראל ב-10 ביוני מוזרמת ממצרים כמות המהווה כ-30% בלבד מהכמות ש-EMG מחויבת לספק על-פי ההסכם בינה לבין חברת החשמל, הסכם המבוסס על הסכם מדיני בין ישראל למצרים שצורף כנספח להסכם השלום בין המדינות. משום כך, מדובר על-פניו בהפרת הסכם הגז, וככל הנראה גם בהפרת הסכם השלום בין המדינות.

המצרים או EMG מסרבים להסביר מדוע הם מספקים כמויות גז כה מצומצמות, ולנו נותר לנחש כי יכולות להיות לכך שתי סיבות עיקריות: הסיבה הרשמית היא שעקב עיכובים בתחזוקת השוטפת של שדות הגז במצרים נגרם מחסור זמני בגז שמביא לצמצום בכמויות הגז המסופקות לישראל ולמדינות נוספות. סיבה שנייה עשויה להיות מסר מצרי לישראל שנועד להפעיל לחץ כדי להעלות את המחיר שבו מוכרת מצרים את הגז ל-EMG.

מה יכולה ישראל לעשות ומה היא עושה בפועל?

בידי ישראל עומדת האפשרות לפעול במישור המדיני, באמצעות הפעלת לחץ אמריקני על הממשל במצרים. בידי חברת החשמל עומדים הכלים המשפטיים שנקבעו בהסכם למקרה של הפרה. מדובר במנגנון של פיצויים מוסכמים שאותם יש לתבוע באמצעות הליך בוררות במדינה אירופית (EMG היא חברה הרשומה במצרים). מדובר בצעד חריג ובלתי-מקובל במסגרת חוזים ארוכי טווח (ההסכם עם EMG הוא ל-15 שנה עם אופציה לחמש נוספות), וגם הפיצוי יהיה חלקי בלבד.

בהסכם מ-2009 נקבעו מנגנונים נוספים ובהם תחנת יציאה המאפשרת לחברת החשמל לבטל את ההסכם ב-2013-2014. בפועל, ישראל הרשמית והלא-רשמית אינה מדווחת על אף פעולה שנעשית כדי לנסות ולשפר במשהו את המצב. הגורם הרשמי היחיד שהתייחס לנושא עד היום היה שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, שהכריז כי ישראל מסרבת להעלות את מחיר הגז. מעבר לכך, אומרים בממשלה, אין הרבה מה לעשות.

מה היקף הנזק הצפוי וכיצד ניתן לצמצמו?

אם תימשך הזרמת הגז בהיקפים הנוכחיים (25%-30%), צפויים תעריפי החשמל לזנק בכ-20% כבר במהלך הקיץ ולגרור עימם גל התייקרויות במשק. מדובר על מגוון רחב של מוצרים שהחשמל משמש לייצורם, החל בתעריף המים ועד מחירי סחורות ומוצרי תעשייה ומזון ישראליים, כמו גבינת הקוטג'.

עליית המחירים נובעת מכך שחברת החשמל נאלצת לשרוף סולר שמחירו גבוה פי כמה וכמה ממחיר הגז הטבעי שחסר במערכת (ראו טבלה) לצורך ייצור חשמל. ברשות החשמל ובמשרד התשתיות סבורים כי ניתן לצמצם את העלייה בתעריפים ל-13% בלבד אם יאפשרו לחברת החשמל לשרוף מזוט, שהוא זול בהרבה מהסולר. ואולם, השר להגנת הסביבה גלעד ארדן מתנגד לכך בנימוק שהמזוט מזהם יותר מהסולר ומסכן את בריאותם של תושבים המתגוררים בסמיכות לתחנת הכוח.

רעיון אחר שהועלה לאחרונה ברשות החשמל הוא להגדיל את מכסות ייצור החשמל הסולארי. במחירי היום, מחיר החשמל הסולארי נמוך ממחיר הסולר והוא אינו מזהם כלל. נכון להיום ישנן בקשות להקמת מתקני ייצור חשמל בינוניים המופעלים בקרינת השמש בהיקף של 1,500 מגוואט. להערכת רשות החשמל, ניתן להגדיל את היקף ייצור החשמל הסולארי בכ-100 מגוואט לפחות בטווח הקצר באמצעות התקנת מערכות סולאריות קטנות ובינוניות.

כל הפיצוצים בצינור
 כל הפיצוצים בצינור