אילו מניות אטרקטיביות כעת להשקעה בבורסה?

הירידות שהחלו באפריל, הביאו לא מעט סקטורים להיסחר ברמות אטרקטיביות להשקעה ■ לידר שוקי הון, יובנק וכלל פיננסים מביאים עבור "גלובס", את ההמלצות החמות בכל אחד מהמגזרים

הפחד מהווה מרכיב דומיננטי בקבלת החלטות ההשקעה של מרבית המשקיעים, ולעתים הוא דומיננטי מדי. החששות ממשבר החוב האירופי, ההאטה בצמיחת ארה"ב, המהומות בעולם הערבי ואפשרות ההכרזה על מדינה פלסטינית בספטמבר - כל אלו הביאו ביוני את המשקיעים לפדות מקרנות הנאמנות המסורתיות כ-7 מיליארד שקל, שיא חדש וגבוה אפילו מזה שנקבע בספטמבר 2008, החודש שבו קרס ליהמן ברדרס.

מרבית המרואיינים שלנו בשבועות האחרונים העריכו, שלמרות התנודתיות הנוכחית המשך השנה בשווקים צפוי להיות חיובי. מכאן עולה כבר עתה השאלה, האם ניתן לזהות את המגזרים שחטפו יותר מדי, והפכו אטרקטיביים עבור המשקיעים? בלידר שוקי הון, כלל פיננסים ויובנק סבורים שכן, וממפים עבורנו את המגזרים הללו וההזדמנויות שבהם.

יובנק: פוטנציאל לתשואה פנטסטית בנדל"ן מניב

מניות סקטור הנדל"ן המניב מציגות תשואות חסר של כ-5% על מדדי המניות המובילים בארץ, ומרבית החברות חזרו להיסחר סביב ואף מתחת להון העצמי שלהן. "החברות צריכות להיסחר בפרמיה על ההון העצמי. כבר כיום שיעור ה-FFO (הרווח הנקי התזרימי מהנכסים, ט' ב' פ') השנתי מגיע אצלן ל-10%, וזה פוטנציאל לתשואה פנטסטית ביחס לאלטרנטיבות אחרות. הגידול הצפוי בשכירות מנכסים, רק יגדיל זאת". כך אומר שי לוי, אנליסט הנדל"ן של יובנק.

"שיעורי ריבית ההיוון הממוצעים עומדים על כ-8%-8.5%, בעוד העסקאות האחרונות שראינו בפועל, גילמו שיעורים נמוכים יותר ב-1%-1.5%. הדבר משמעותי, שכן ירידה של כ-0.5% בשעורי ריבית ההיוון, שווה לגידול של כ-7% בשווי הנכסים". בנוסף, לוי מציין שבמרבית החברות "חבוי בספרים" פורטפוליו נכסים וקרקעות לפיתוח, שלא בא כרגע לידי ביטוי בהון העצמי.

ההמלצות: בריטיש ישראל וריט 1

ביובנק ממליצים על בריטיש ישראל, המחזיקה בכ-25 נכסים, בהם למשל הגרנד קניון בחיפה, קניון רחובות, קניון אבנת בפ"ת ובילו סנטר. "בריטיש נסחרת מתחת להון העצמי, ומייצרת תשואת FFO של קרוב ל-10%. הנכסים שנמצאים אצלה בפיתוח, ושאינם מבוטאים בהון העצמי, יתנו לה מנוע צמיחה גדול מאוד". לוי אף מציין, שרכישת מניות השליטה בבריטיש על-ידי חברת הנדל"ן המניב מליסרון בספטמבר 2010, תקנה לחברה כוח גדול יותר מול השוכרים, ותביא לחיסכון בעלויות מטה.

במכפיל הון של כ-0.88 ותשואת דיבידנד של כ-6% ממליצים ביובנק גם על חברת ריט1. "החברה משכירה כ-20 נכסים, ויתרונה הגדול כקרן ריט, הוא פטור ממס רווחי הון", מסביר לוי. הוא מוסיף שמאחר ששתי החברות המומלצות פועלות רק בארץ, ובתחום די יציב, הן בעלות רמת סיכון נמוכה יחסית.

לידר שוקי הון: הבנקים פשוט זולים

הבנקים, שירדו בחודשיים האחרונים ב-7%, נוטים לרוב עם מצב השוק. כשהאחרון יורד, הבנקים יורדים עמו, ולעתים אף יותר. "מה שהחריף את המצב הפעם, הוא המשבר הגיאופוליטי, שהביא משקיעים זרים להקטין החזקות במניות הבנקים הישראליים". כך אומר אלון גלזר, סמנכ"ל המחקר בלידר שוקי הון.

"המניות אינן יקרות, והבנקים נסחרים היום ברמה של 20%-25% מתחת לשווים הכלכלי. ממוצע הסקטור נסחר מתחת להון העצמי, ואילו הבנקים הגדולים ראויים להיסחר, לדעתי, במכפיל הון שבין 1.1-1.2", הוא מוסיף.

גלזר מעריך, שברבעונים הקרובים יציגו הבנקים דוחות טובים, ומרביתם יראו תשואה דו-ספרתית על ההון. זאת לאור השיפור בהכנסותיהם ממימון, על רקע הצמיחה באשראי ועליית הריבית במשק. בנוסף, הוא מציין שתיק האשראי שלהם במצב טוב מאוד, בשל שמרנותם בשנים האחרונות. "הבנקים אמנם לא יתחמקו מהמשך הירידות בשווקים, אך לגביהם משוואת הסיכון-סיכוי טובה יותר, והסקטור פשוט זול יותר מאחרים".

ההמלצה: בנק הפועלים

גלזר מעריך שהבנקים ייסחרו כמקשה אחת, אך מניית בנק הפועלים היא המועדפת עליו כעת. "הפועלים תמיד הוביל מבחינת פעילות בנקאית בארץ. הבעיות שהיו לו בתיקי ניירות ערך בחו"ל נוקו, והבנק הפיק לקחים מהמשבר. הפועלים צפוי להמשיך לצמוח, ויציג להערכתי ברבעונים הקרובים תשואה של כ-11%-12% על ההון". העובדה שהודיע בשבוע שעבר על תחילת חלוקת דיבידנד, בראשונה מאז 2008, מהווה נקודה חיובית נוספת, לפי גלזר. מחיר היעד של לידר למניית הבנק הוא 21 שקל.

כלל פיננסים: מכפילים נמוכים בטכנולוגיה

סקטור הטכנולוגיה בארה"ב רושם תנודתיות רבה בחודשיים האחרונים, והנאסד"ק, שמסוף אפריל ירד ב-10%, הצליח בשבועיים האחרונים לקזז כשלושה רבעים מההפסדים. העצבנות נובעת מחשש המשקיעים שהאטה בהתאוששות הכלכלית העולמית, תביא לפגיעה במניות הטכנולוגיה, הנחשבות למחזוריות.

"מדד נאסד"ק 100 נסחר במכפיל נמוך היסטורית - 14 לרווחי השנה הנוכחית ו-12.4 לרווחי השנה הבאה. מנתוני בלומברג אנו רואים האצה בקצב עסקאות הרכישות ומיזוגים בסקטור הטכנולוגיה, והפרמיה הממוצעת שבה נסגרו העסקאות האחרונות עמדה על כ-35%. זה יכול לענות על פוטנציאל האפסייד הכולל בסקטור זה". כך מציין באופטימיות אורי בירמן, מנהל דסק גלובלי בכלל פיננסים.

ההמלצות: ברודקום ו-ASML

הירידות האחרונות במניית ברודקום, המייצרת שבבים לתחום התקשורת, הפכו את החברה לאטרקטיבית מאוד בעיני בירמן. "מניית ברודקום ירדה מ-47 דולר ל-34 דולר, בלי שהתרחש דבר שלילי בביזנס. אם כבר, הוא רק משתפר - החברה מחזיקה ב-70% משוק השבבים לסמארטפונים, והמשך הפריחה בתחום זה ובטאבלטים, ייטיב עימה. בנוסף, החדירה לשווקים חדשים והעמקת הפעילות בסין והודו בתחום הממירים האינטראקטיביים, STB, צפויות להשפיע לחיוב על שורת ההכנסות והרווח".

המלצה נוספת של בירמן היא ASML, המחזיקה ב-50% משוק מכונות הליטוגרפיה המשמשות בתהליך ייצור שבבים. לדבריו, החברה, בעלת מכפיל רווח עתידי נמוך של 9, מציגה בשנים האחרונות צמיחה מרשימה בשורת ההכנסות והרווח. השנה היא צפויה לצמוח ביותר מ-10%, למרות החולשה שהפגינה תעשיית השבבים כתוצאה מרעידת האדמה ביפן.