מהן המשימות הדחופות שמחכות למנהל רשות המסים הבא?

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, משה טרי צפוי להיכנס בקרוב לתפקיד מנהל רשות המסים ■ מומחי מס ממפים את 5 המשימות הבוערות שממתינות לראש הרשות החדש

איתור מנהל חדש לרשות המסים הפך למשימה מאוד לא פשוטה בשנים האחרונות. ב-2008, הפעם הקודמת שבה הוקמה ועדת איתור למנהל הרשות, חלפו חודשים ארוכים ומהמורות (בהן הסרת מועמדותו של המועמד הנבחר, רו"ח זאב פלדמן, עקב ניגוד עניינים שבדק היועמ"ש), עד שהוחלט למנות את יהודה נסרדישי לתפקיד. וגם אז היה המינוי בגדר "זמני" במשך כשנה, עד להחלטה על מינוי הקבע.

הפעם, ב"מרתון איתור מנהל 2011", חלפו יותר מ-4 חודשים עד שהוועדה מצאה מועמד ראוי - את משה טרי, לשעבר ראש רשות ניירות ערך.

כבר לפני 3 שנים, ב-2008, פנתה ועדת האיתור למשה טרי בבקשה כי ייקח על עצמו את התפקיד. טרי סירב. יהודה נסרדישי מונה למנהל רשות המסים. גם בפעם השנייה שפנו אליו לקבל עליו את התפקיד, לפני מספר ימים, טרי סירב להצעה.

טרי, 61, הסביר לוועדה שהקים שר האוצר, יובל שטייניץ, כי "המשפחה מתנגדת", וכי הוא אינו מעוניין בחשיפה התקשורתית המלווה את התפקיד. אך הפעם הסירוב שלו לא החזיק מעמד זמן רב, וימים ספורים לאחר הסירוב הראשוני, טרי הודיע לשר האוצר כי הוא מוכן לקבל את התפקיד.

אין זה מקרי שטרי קיבל פניות מוועדת האיתור פעם אחר פעם. טרי הוכיח יכולת ניהול וכישרון להנהיג כאשר עמד בראש רשות ניירות ערך. תקופתו שם נחשבת לתזזיתית, לחדשנית ולמהפכנית, כשהמדיניות שלו הייתה להגביר נוכחות, להגביר את האמירה של הרשות בשוק, ובמקביל לאפשר לשוק לפעול. טרי נתפס כמי שהניח את היסודות החזקים שאפשרו את הדומיננטיות של הרשות בתקופתו של מחליפו, פרופ' זוהר גושן.

טענות להיעדר ניסיון בתחום במיסוי

במהלך כהונתו בתפקיד היו"ר, הקים טרי את ועדת גושן לגיבוש קוד ממשל תאגידי; התערב בנושא תכניות התגמול בבנקים; פתח בחקירה בעניין הטבות לכאורה שנתנו מנהלי קרנות נאמנות לבנקים, אשר הובילה לפרישתם של מנכ"לית פסגות-אופק, גבי רביד, וסגנה (רביד נוקתה מכל אשמה) ועוד.

מינויו של טרי טרם אושר סופית, והוא דורש עדיין סדרה של אישורים, לרבות אישור הממשלה והוועדה לבדיקת מינויים בראשות טניה שפניץ. כן יצטרך טרי לעשות הסכם לאי-ניגוד עניינים, שכן הוא מנהל עסקים פרטיים.

כצפוי במינוי כל-כך בכיר, לא חלפו יומיים מאז שנודע כי טרי הוא המועמד הסופי לתפקיד, וכבר החלו לעלות טענות באשר להתאמתו ועמידתו בדרישות המשרה, שלפיהן הוא נעדר ניסיון בתחום המיסוי.

אם טרי יצליח לעבור את המשוכה הזו, ולא יתגלו בעיות מיוחדות נוספות עם המינוי, יתיישב טרי בעוד זמן מה על כיסא מנהל רשות המסים, ויתמודד עם כל כובד האחריות המוטלת על כתפיו של מי שתפקידו למלא את קופת המדינה.

מנהל רשות המסים היוצא, יהודה נסרדישי, יכול להעיד כי מדובר בתפקיד מורכב מאין כמותו, לעיתים כפוי-טובה, וכזה שדורש יכולת לתפקד תחת לחצים קשים מהציבור, התקשורת והממשלה במקביל; ובשנים האחרונות גם התמודדויות לא פשוטות עם פרשיות פליליות לכאורה שצצות וצומחות בתוך מסדרונות הרשות.

כדי לסייע לטרי להיכנס לתפקיד ברגל ימין, ביקש "גלובס" ממומחי מס מובילים למפות את 5 האתגרים הדחופים, 5 המשימות הראשונות, שאליהם יידרש ראש רשות המסים הנכנס. "עם כל-כך הרבה משימות מורכבות נקווה שיישאר לו זמן גם לגבות מסים", הם אומרים.

1. קבלת החלטות

לפני קצת יותר מ-4 שנים חוותה רשות המסים רעידת אדמה קשה, עם התפוצצות "פרשת השוחד ברשות המסים". המשטרה פשטה על בתיהם של בכירים ברשות המסים, בהם מנהל הרשות דאז, ג'קי מצא, וחשפה כי אנשי העסקים קובי בן-גור ויורם קארשי חשודים במתן שוחד למצא ולעובדים נוספים, כדי שימנו לתפקידים ברשות את אנשי שלומם ויקדמו את האינטרסים שלהם.

לפני חודשים מספר הורשע מצא, במסגרת הסדר טיעון, בסיוע לשוחד וב-5 עבירות של מירמה והפרת אמונים, ונשלח לשנת מאסר. יתר הנאשמים חתמו אף הם על הסדרי טיעון - והפרשה הגיעה לסיומה.

בין לבין התפוצצה פרשת שחיתות חדשה, לכאורה, בחשד כי ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות מרכז ברשות המסים, דוד ואנונו, הפעיל מנגנון שוחד לטובת נישומים. במהרה זכתה הפרשה לכינוי (ולא בהכרח בצדק) "פרשת רשות המסים השנייה".

לאירועים הללו, ולאירועים נוספים שפקדו את הרשות, היה אימפקט חזק על תפקוד המערכת. הרשות חוותה מעין התמוטטות עם התפוצצות הפרשה הראשונה, ונכנסה לתקופת שפל ארוכה. פקידים חששו לקבל החלטות, בחדרו של היועץ המשפטי נערמו תיקים שהמתינו לקבלת חותמת הכשר, גם כשלא ממש נדרשה; ומנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, נאלץ להתערב גם בהחלטות שהיו נסגרות בדרך-כלל בדרגים נמוכים ביותר.

חרף מאמציו של מנהל הרשות היוצא, נסרדישי, להוציא את הרשות מהתהום שאליה הידרדרה, ובעיקר לחזק את מקבלי ההחלטות במערכת, טוענים היום מומחי המס כי הוא "לא ממש עמד באתגר הקשה". בהתאם, הם אומרים - זו המשימה הראשונה, המרכזית והקשה ביותר המונחת על שולחנו של משה טרי עם כניסתו לתפקיד - חיזוק יכולת הפקידים הבכירים לקבל החלטות.

לדברי מומחה המס, עו"ד משה שקל, זו המשימה הבוערת ביותר. "האתגר העיקרי שמשה טרי מקבל ורצוי שיבצע, זה להעמיד את הרשות על הרגליים. רשות המס כמו כל רשות מינהלית, תפקידה הוא לשלוט, לעשות את העבודה שלה, ובמסגרת עבודתה היא צריכה לקבל גם החלטות. טרי מקבל רשות חבולה לאחר פרשיות שמאוד השפיעו על יכולתה, והרצון של אנשים בה לקבל החלטות שואף לאפס. עם כל הרצון הטוב והניסיונות שעשה קודמו בתפקיד, נסרדישי, שהוא איש טוב וחיובי, היה לו קשה לפעול במצב שהוא נמצא בו.

"היום, גם בגלל הפרשיות, גם בגלל עזיבה מאסיבית של אנשים בולטים ברשות המסים וחילופים מהירים בתפקידים, הרשות לא מתפקדת. היא מפוחדת, חבולה ופגועה, אז היא לא מקבלת החלטות, ואנחנו עדים להצפה אדירה של בתי משפט, התמשכות אין-סופית של דיונים שבעבר כמעט באופן טבעי היו נגמרים מהר מאוד בפשרה, אך היום זה משימה כמעט בלתי אפשרית. זה מגיע בעיקר ממקום של פחד. הוא מקבל רשות מפחדת, רשות מהססת".

בנסיבות הללו, אומר שקל, התפקיד העיקרי של טרי הוא "לשבת עם אנשים ולתת להם ביטחון ותמיכה גבית, ולהחדיר בהם את המוטיבציה לשוב ולקבל החלטות".

עו"ד דוד פורר, ראש מחלקת ליטיגציה במשרד עורכי הדין גרוס-קלינהנדלר-חודק, הלוי-גרינברג (ובעברו פרקליט בכיר במחלקת מיסוי וכלכלה בפרקליטות המדינה), מסכים כי מציאת פתרון לסחבת בקבלת החלטות ברשות המסים היא אתגר מרכזי.

"נוכח החקירות הפליליות בענייני הרשות והפרשיות שפרצו בשנים האחרונות, בקשר למתן טובות הנאה לעובדי הרשות תמורת קידום עניינים ברשות המסים (פרשות ג'קי מצא, ואנונו ושוקי ויטה), נוצר מצב שבו כל החלטה מהותית של פקיד ברשות חושפת את מקבל ההחלטה לחקירה פלילית. הפתרון הקל והפשוט הוא לא להחליט ולא לקבל אחריות, אלא להעביר את ההחלטה לגורם אחר, או להקפיא את העיסוק בה. כתוצאה מכך מסתבכים הליכים פשוטים בין הרשות לבין נישומים, אשר בעבר ניתן היה לפתור אותם ביתר קלות".

רו"ח-עו"ד גידי בר-זכאי, לשעבר סמנכ"ל לעניינים מקצועיים ברשות המסים, מוסיף כי "המשימה המאתגרת והחשובה ביותר של המנהל הבא היא לתת את הגיבוי המלא להפעלת שיקול-הדעת של פקידי השומה ושל המחלקה המקצועית. רק כך יכולה מערכת גדולה כמו הרשות להתנהל בצורה יעילה, אפקטיבית ובמינימום ביורוקרטיה.

"הכוח האנושי שיודע לקבל את ההחלטות האלה קיים ברשות. הם אנשים מיומנים בקבלת החלטות מקצועיות, ויודעים להפעיל שיקול-דעת שלא מוטה משיקולים זרים, הם רק צריכים את הגיבוי המלא לכך. מנהל חזק ידע לעשות זאת".

רו"ח נדב הכהן, ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות', מסכם: "המשפט הידוע של השופט ברנדס, לפיו 'אור השמש הוא המחטא היעיל ביותר', הפך במידה רבה למנטרה. כיום מתקשים מפקחי המס לקבל החלטות פרטניות עצמאיות, גם אם קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, ומפנים כל נושא מקצועי כמעט ליועצים המשפטיים ולרפרנטים של משרדי השומה.

"התוצאה הינה התמשכות הליכים ומספר הולך וגדל של ערעורי מס לרבות מס שבח ומע"מ, וכידוע נאשמים רבים אינם בנויים להליכים משפטיים שגוזלים מהם תשומות כספיות ותעצומות נפש. חשוב לשחרר את צוואר הבקבוק ולתת יותר סמכויות וגיבוי למפקחי המס בשטח, וזאת כמובן מבלי לוותר על ביקורת מדגמית של הליכי השומה".

2. שיקום המערכת

אלא שהמערכת החבולה, שעליה מדברים המומחים, לא תוכל להסתפק בחיזוק דרג מקבלי ההחלטות בלבד. היא זקוקה לשיקום מן המסד.

לדברי עו"ד פורר, טרי יידרש לשקם את אמון הציבור ברשות המסים. "לאחר הפרשיות החמורות ברשות, יצטרך מנהל הרשות החדש להרים את הרשות מהקרשים ולהחזיר את אמון הציבור ברשות, בעובדיה ובניקיון-כפיהם".

בנוסף, כך פורר, עליו לפעול לשיקום אמון עובדי הרשות במנהליהם: "נכון להיום, התחושה בקרב העובדים היא כי השחיתות פשתה במשרדי ההנהלה, ובנוסף, ישנה תופעה של עזיבת עובדים לטובת אופקים אחרים".

ואסור לשכוח גם את הצורך לשקם את מחלקת החקירות, בעקבות טראומת דוד ואנונו.

פורר: "מעצרו של ואנונו, ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות של רשות המסים, והגשת כתב אישום נגדו, מהווים שבר של ממש. היחידה, האמונה על איתור עבירות מס במישור הפלילי, הוכתמה בחשד כי העומד בראשה התערב בתוצאות תיקים עבור בצע כסף. היחידה היא חוד החנית של המלחמה בעבריינות המס, ויש חשיבות עליונה בשיקום היחידה ותדמיתה בהקדם האפשרי".

מלאכת ההבראה תושלם כאשר ישוקם גם המוניטין של רשות המסים כמקום עבודה רציני ומכובד.

פורר: "הקושי באיתור מועמד לתפקיד מנהל הרשות מעיד על כך שתפקידים בכירים ברשות המסים אינם נחשבים לאטרקטיביים בעיני אנשים ראויים רבים. החשיפה לחשדות פליליים ואות קין שדבק בנושאי משרה בכירים ברשות, הביאו לכך שאנשים רבים שהמערכת הייתה רוצה לראות אותם נוטלים בה חלק, מדירים את רגליהם ממנה".

3. הזרמת דם חדש

לאחר חיזוק היסודות הרעועים שעליהם מונחת רשות הגבייה שלנו, יצטרך מנהל הרשות הבא להסתכל ימינה ושמאלה ולבדוק מי מסתובב לצדו במסדרונות. אז - טוענים המומחים - הוא יגלה כי חסרים לו לא מעט עובדים, בכירים וזוטרים גם יחד, אשר רבים מהם פרשו בשרשרת העזיבות שפקדה את הרשות. וכך, המשימה השלישית הבוערת שלו היא: גיוס כוח-אדם למילוי השורות.

מומחה מס מוביל סבור כי "טרי צריך לדאוג להצערת המערכת ולהזרמת דם חדש בדחיפות, כי יש תחושות במשק שהמנויים שנסרדישי עשה הם מינויים אפורים משהו בדמותו, ובכך הוא סתם את אופק ההתקדמות לאחרים. לא בטוח שמי שנמצא היום בדרגות ההנהלה הם האנשים הטובים ביותר.

"לכן, טרי יצטרך למצוא את הדרך לריענון השורות כדי למנוע עזיבות ולתת גאוות יחידה שאבדה לעובדים עם מעצרו של מצא. בסוף התקופה של מצא, לפני שהתפוצצה פרשת רשות המסים, זה היה מקום עם גאוות יחידה. אנשים היו גאים לעבוד ברשות המסים. היום אנשים מתביישים בזה".

לדברי עו"ד שקל, יש לעניין הגיוסים עוד זוויות: "בגלל העזיבה המאסיבית של האנשים, יש במערכת אנשים צעירים שמתקדמים מהר מאוד בפתאומיות, כי זה שמעליהם עזב. בכמה תיקים ענקיים של מיליארדים, שבהם אני מנהל דיונים עם השכבה המנהלת ברשות, מגיעים כל פעם לדיונים חבר'ה שרק לפני חודשיים היו העוזרים, ופתאום הם ממונים לתפקידים בכירים יותר.

"לכן, מצד אחד אפשר לומר שיש אופק להתקדמות, כי אם אתה צעיר, רוב הסיכויים שהבוס שלך יעזוב, ואז אתה תהפוך להיות הבוס; אבל מצד שני, האתגר של טרי יהיה לטפח את העובדים הטובים והוותיקים במערכת, כדי שיהיה להם תמריץ להישאר".

4. רפורמות חקיקתיות

בתחום החקיקה נראה כי עומדות בפני טרי משימות מלאות כרימון - די לתקופת כהונה משולשת בהתחשב בהימשכות הליכי החקיקה במדינה. עם היוזמות ש"נתקעו" נמנות חקיקות בנושאי מיסוי בינלאומי, בתחומי פנסיה, שותפויות, הפחתות הון, הפחתת נכסים בלתי מוחשיים ועוד.

המומחים מאירים בפנינו כמה מהרפורמות המשמעותיות הנדרשות ברשות המסים.

לדברי פורר, ראשית על טרי לפעול לקראת מערכת מיסוי פרוגרסיבית. "נושא פער המעמדות בישראל נמצא היום בכותרות. פער זה נובע, בין היתר, גם מנטל המס הלא שוויוני. בעוד שמס הכנסה נמצא בירידה בשנים האחרונות, המסים העקיפים בישראל נחשבים לגבוהים יחסית.

"המשמעות היא שההטבה ניתנת רק לחלק קטן מהאוכלוסייה, קרי, העשירונים העליונים; בעוד שהעשירונים התחתונים, שפעמים רבות אינם מגיעים לסף המס התחתון, אינם מושפעים מהפחתת מס הכנסה, אך חשים בכיסם את המע"מ הגבוה על מוצרי היסוד.

"מובן כי השינוי בנושא צריך לבוא דרך חקיקה. עם זאת, למנהל רשות המסים יש תפקיד חשוב בהמלצות וביישום מהלך של הקטנת שיעורי המע"מ והגדלת בסיס המס".

פורר מוסיף כי יש לפעול גם ליישום הרפורמות במיסוי המקרקעין לאור העובדה שנושאי מחירי הדירות ושוק הדיור אינם יורדים מסדר היום. "רפורמה אחת היא הדרישה כי קונה דירה יפקיד 7.5% משווי המכירה ברשות המסים עד להוצאת השומה הסופית. נכון להיום הרשות אינה ערוכה לכך, הנישומים אינם יודעים כיצד עליהם לנהוג, וקיים חשש כי הדבר יגרום לסרבול בשוק הדירות ויעכב את העברות הבעלות. סרבול נוסף באפשרות למכור דירות עלול להביא לעיכוב בפרויקטים ולהאטת קצב העסקות בשוק 'היד השנייה'.

"רפורמה מדוברת נוספת נמצאת במסגרת תיקון 71 לחוק מיסוי מקרקעין, ועניינה שינוי לרעה של הפטורים הקיימים לדירות מגורים. הצעת החוק בעניין זה מונחת כעת בפני הכנסת, ומטרתה המוצהרת היא להגדיל את היצע הדירות באמצעות תמרוץ מכירות בשנתיים הקרובות, והפחתת התמריץ להחזיק בדירות כהשקעה לאחר שנת 2013. מדובר בשינוי דרמטי, שאם יתקבל, ישנה את תחום מיסוי המקרקעין באופן דרמטי".

רו"ח הכהן מתייחס גם למורכבות החוק: "כללים מורכבים ומסובכים מדי מחטיאים את המטרה ומהלכים אימה על הציבור. השינויים הרבים שנעשו בשוק ההון והחיסכון, למשל, פגעו אנושות בחיסכון הוולונטרי, ומוצע לשקול מחדש את נושא קופות הגמל ההוניות.

"נכון שבדרך-כלל יש מתאם שלילי בין חוקי מס יעילים לבין חוקי מס צודקים, ואין זה דבר של מה בכך למצוא את שביל הזהב ביניהם, ובכל זאת המלצתי לטרי היא - אל תוותר על שביל הזהב, במיוחד כאשר מדובר בסכומים מהותיים ובמספר גדול של נפגעים".

הכהן מדגים: "דוגמה שלילית מובהקת יש בתקנות שהותקנו בנושא שווי השימוש ברכב לבעלי רכב צמוד. אם בעבר הרחוק הייתה קיימת טובת הנאת מס סמויה לבעלי הרכב הצמוד, היום במידה רבה הקערה התהפכה על פיה ועובדים רבים נחשפים להטלת מס שרירותית ובלתי סבירה, גם אם הם מרבים להשתמש ברכב לצורכי עבודה, ובמיוחד טכנאים, מדריכים חקלאיים, סוכני מכירות ניידים וכיו"ב ועובדים שומרי שבת. כתוצאה מכך מוטל כיום בפועל מס גולגולת בסכום מהותי על כל עובד שברשותו רכב צמוד, ומוצע ליזום תיקון לפני שבית המשפט יאמר את דברו".

רו"ח הכהן מוסיף בהקשר לרפורמות חקיקתיות נדרשות כי גם "התפר הבעייתי בין מס הכנסה למס שבח לא מגליד, ויש הסבורים כי תיקון 70 לחוק מיסוי מקרקעין שהתקבל לא מכבר (הסדר חדש המחייב את מי שרוכש זכות במקרקעין לשלם למנהל מיסוי מקרקעין מקדמה בשיעור קבוע על חשבון מס השבח של המוכר, א' ל"ו) יציף בעיות נוספות, ובמיוחד כשמדובר בניכוי מס במקור על-ידי הקונה.

"מומלץ לאפשר לצדדים להחליט ביניהם בעצמם אם הם רוצים להחיל את התיקון באופן וולונטרי, ובכך יקבל הקונה אישור מסים, או להמשיך במסלול המקובל כאשר המוכר מתחייב בתשלום המס, ואישור המסים מונפק רק לאחר שהמוכר משלם את מיסיו".

רו"ח-עו"ד בר-זכאי חושב שצריך להשתמש בכלי החקיקתי לעוד מטרה: פיתוי משקיעים והזרמת כסף למדינה. "מאז פרוץ המשבר העולמי, מדינות המערב החמירו את הרגולציה באופן מוגזם. הדבר דוחף רבים וטובים לחפש מקומות נכונים מבחינה כלכלית לביצוע השקעות ולקביעת מקום מושבם האישי. רצוי מאוד שמנהל רשות המסים הבא ייתן דגש משמעותי על עידוד אוכלוסיות אלו ומשיכתן, לרבות משיכת השקעות לישראל.

"מכשיר המיסוי הוא מכשיר מקובל בעולם למשוך השקעות והון אנושי מוכשר. זו הזדמנות-פז היסטורית להרחיב את המדיניות שמעודדת קליטת תושבים חוזרים ועולים. ישראל יכולה לנצל את ההזדמנות כדי להעשיר את עצמה".

5. איחוד או הפרדה?

ולבסוף, מוטלת על טרי משימה רצינית נוספת - לבחון, שוב, את מבנה הרשות שהוא עומד בראשה: 7 שנים אחרי הקמת רשות המסים המלוכדת - שאיחדה בין האגפים השונים, ובראשם מס הכנסה ומע"מ - נדמה כי המשק עדיין מתקשה לעכל את היצור החדש-ישן. המחלוקת בעניין גולשת ממסדרונות הרשות אל משרדי הממשלה ואל המשק, אשר לא חסרים בו מבקרים על הגיבוש שנכפה על המערכת. על רקע המחלוקת הבלתי נגמרת הזו, יידרש טרי להחליט לגבי האיחוד או ההפרדה של אגפי רשות המסים.

לדברי עו"ד פורר, "איחוד מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, והמכס והמע"מ הוא בעיקר פורמלי; ופרקטית מתנהלים עדיין שני האגפים בנפרד. מדובר ביצור-כלאיים לא מוצלח, ויש לקבל החלטה: האם לאחד סופית, או לחזור למבנה של שתי רשויות נפרדות".