דוד ואנונו: ביומיים הראשונים לחקירתי שיקרתי, הייתי בלחץ

ואנונו, לשעבר בכיר ברשות המסים, המואשם בקבלת שוחד מנישומים תמורת הסדרי מס מיטיבים, העיד היום במשפטו לראשונה ומסר גירסה שכללה סתירות לעומת עדותו במשטרה

"אני מודה שביומיים הראשונים לחקירתי במשטרה שיקרתי. הייתי בלחץ, פחדתי" - כך הודה היום (ד') דוד ואנונו, לשעבר ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, במשפט השוחד המתנהל נגדו, כשהסביר סתירות בין עדותו היום לבין עדותו בחקירתו במשטרה.

ואנונו, המואשם בלקיחת שוחד מנישומים, בסחיטה באיומים ובעבירות נוספות, עלה היום לראשונה לדוכן העדים.

לפי כתב האישום נגדו, בתחילת 2007 יצר ואנונו קשר עם איש העסקים רן הדר ז"ל לביצועה של תוכנית עבריינית, לפיה הדר יפנה אליו נישומים, שיזכו להסדרי מס מיטיבים, תמורת שוחד שיתחלק ביניהם.

בפתח עדותו אמר ואנונו, המיוצג בידי עו"ד ליאור אפשטיין, כי "עבדתי ברשות המסים שנים רבות, ומעולם לא עשיתי שום דבר כדי לקבל פרס. כמנהל חינכתי את עובדי הרשות שהנישומים 'הם לא פרה שצריך לשחוט, אלא פרה שצריך לחלוב'. בני משפחתי תמיד אמרו עליי שטוב-הלב שלי גובל בטיפשות ושהייתי צריך להיות עובד סוציאלי ולא גובה מס".

ואנונו התייחס היום בעדותו ל-3 פרשות העומדות במרכז כתב האישום נגדו: פרשת יוחאי יעיש, אמרגנו של הזמר קובי פרץ ועד המדינה בתיק; פרשת איש העסקים קובי מימון; ופרשת משה שחורי, מנכ"ל מפלגת קדימה, ורעייתו דליה.

לפי כתב האישום ואנונו לקח שוחד ממנכ"ל קדימה משה שחורי בתמורה לעזרה בתיק מס של רעייתו, עו"ד דליה שחורי, לאחר שזו הגישה בקשת כופר לרשות המסים.

בנוגע לפרשת שחורי סיפר ואנונו: "משה שחורי נפגש אתי ואמר לי שמי שמייצג את דליה בפני רשויות המס הוא עו"ד שמוליק קליין. אמרתי לו שאם כך הוא יכול להיות רגוע. עם דליה שחורי נפגשתי פעם אחת. היא סיפרה לי שהיא פוחדת שיוגש נגדה כתב אישום והיא תאבד את רישיון עריכת הדין".

בניגוד לדבריו הללו, בחקירתו במשטרה אמר ואנונו כי מעולם לא נפגש עם דליה שחורי. התובעת, עו"ד אסתי שלאין, שאלה את ואנונו מה מקור הסתירה בדבריו. "בחקירה התביישתי, טעיתי, הרחקתי את עצמי מהדברים", השיב הנאשם. "בהמשך בחרתי בזכות השתיקה".

בשלב זה התערב השופט דוד רוזן והטיח בואנונו: "אתה בחרת בזכות השקר ולא בזכות השתיקה". ואנונו הגיב: "אני מודה שביומיים הראשונים לחקירתי במשטרה שיקרתי. הייתי בלחץ, פחדתי".

"הפנטזיה שלי"

בפרשת מימון נטען בכתב האישום כי במהלך אוגוסט 2010, משהתחוור לואנונו כי יואל מוגמי, עוזרו של משה שחורי, הוא חבר של מימון, הנחה ואנונו את מוגמי למסור למימון כי יש לו בעיות במס הכנסה, כדי להטיל אימה על מימון ולהפחידו, ואף הציע למימון לסגור לו את התיק בתמורה ל-125 אלף דולר. ואולם, מימון דחה את הצעת השוחד של ואנונו.

לגבי פרשה זו סיפר היום ואנונו כי "יואל מוגמי סיפר לי שרשות המסים מנהלת חקירה נגד קובי מימון. כעבור כחצי שנה פנו אליי מהרשות שאטפל בתיק של מימון. זו הייתה הפעם הראשונה שקיבלתי תיק מסדר גודל כזה, ועם פער כזה - כשמסתכלים על ההכנסות המדווחות של מימון הוא נראה כשכיר במשרד החינוך, אבל כשמסתכלים על החברות שלו וההחזקות שלו בהן, הוא נראה כטייקון. התיק של מימון היה 'הפנטזיה שלי', והתכוונתי להצליח בו".

ואנונו התייחס גם לפרשת יעיש. לפי כתב האישום, בתחילת 2008 נפגשו ואנונו והדר ז"ל עם יעיש והציעו לו לסגור את תיק המס של קובי פרץ בתמורה ל-50 אלף שקל, אך פרץ סירב לכך. בהמשך, נטען, קשרו ואנונו והדר קשר עם איש העסקים יקותיאל ברזילי, ובאמצעותו עם רו"ח ראובן שיף, כדי שמשרדו של שיף יטפל בתיק השומה האזרחי של יעיש עצמו בתמורה לשכר-טרחה בסך 240 אלף שקל.

לאחר מכן, נטען, התלונן רו"ח שיף כי יעיש לא שילם לו את כל שכר -טרחה, ואז לקח ואנונו מיעיש 100 אלף שקל במזומן שהונחו בשקית בביתה של יפה הדר, אלמנתו של הדר ז"ל, והעביר 80 אלף שקל מהם לשיף.

"יפה הדר סיפרה לי שיעיש מלחיץ אותה לעזור לו, ולכן למרות שידעתי שיעיש הוא מושחת, הסכמתי להיפגש איתו", העיד היום ואנונו. "יעיש אמר לי שרוצים ממנו הרבה כסף ושהוא רוצה לתת לראובן שיף 100 אלף שקל במזומן עבור הייצוג שלו בפני רשויות המס. אמרתי לו שאני חושב שזו טעות. לאחר מכן נאמר לי על-ידי ברזילי ששיף השתולל ו'רתח', כששמע על הרצון של יעיש לשלם במזומן, אבל ברזילי הוסיף שיעיש יארגן את הכסף, ו'נסתדר כבר'.

"בהמשך, יפה הדר נתנה לי שקית עם הכסף ואמרה לי 'זה לראובן שיף'. בחיים לא החזקתי כזו כמות של כסף מזומן. ירדתי לרכב, שמתי את זה בתא הכפפות, מסרתי את השקית לברזילי ברמת-אביב, ואמרתי לו שזה בעבור רו"ח שיף, ושיוודא שהכול בסדר, כי הנושא הזה מגעיל אותי. כשנחקרתי על כך במשטרה התביישתי בהתנהגות הזו שלי, אבל לא חשבתי שזו עבירה פלילית".

השופט התערב פעם נוספת ופנה לואנונו: "אתה אומר מצד אחד שיעיש הוא דמות אפילה ופושע. אז איך אתה מסביר שאתה, בכיר במס הכנסה, לוקח מעטפת מזומנים עבור פושע?"; ואנונו השיב: "אין לי יכולת היום להסביר את ההתנהלות הזאת, מלבד החוב שחשתי ליפה הדר".