S&P: הדירוג של גופים פיננסיים חשובים בארה"ב ייפגע

לאחר האיום להורדת דירוג האשראי הממשלתי המושלם (AAA), מזהירים בסוכנות הדירוג מהורדת דירוג האשראי לגופים "החשובים ליציבות הכלכלה בארה"ב" ■ "זוהי יריית אזהרה מטרידה"

סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P העלתה אתמול (ו') את הלחץ על חברי הקונגרס האמריקנים להגיע להסכמה על תקרת החוב, כאשר הודיעה כי הכניסה את דירוג האשראי ארוך הטווח של ארה"ב למעקב, וכי בסבירות של 50%, קיים סיכוי להורדת דירוג ב-90 הימים הקרובים.

אולם, כלכלני S&P לא מסתפקים בכך, ומזהירים גם כי אי-הסכמה על הקיצוצים בתקציב הממשלתי והעלאת תקרת החוב, עשוייה להוביל להורדת דירוג האשראי של גופים פיננסיים מוסדיים מרכזיים בארה"ב - דוגמת חברות ביטוח, בנקי משכנתאות, וקרנות שונות.

מרבית הגופים המדוברים לא מוכרים לציבור האמריקני, אך חשיבותם ליציבותה של כלכלת ארה"ב היא קריטית - כאשר בסוכנות הדירוג הצהירו כי הכניסו את הגופים המדוברים למעקב עם אפשרות להורדת דירוג האשראי שלהם. עוד ציינו ב-S&P כי לדידם הסיכוי לחדלות פירעון בארה"ב "הוא קטן, אך גדל עם הזמן".

בין הגופים הבולטים, יש לציין את Depository Trust - שאחראי להעברות בנקאיות בין הבנקים המרכזיים בארה"ב, כמו גם Fannie Mae ו-Freddie Mac שהינם מבנקי המשכנתאות הגדולים ביותר בארה"ב. זאת, בנוסף לשורה של גופים מוסדיים נוספים, אשר S&P מאיימת בהורדת הדירוג שלהם.

"S&P יורים כאן יריית אזהרה מטרידה, ומציבים בסימן שאלה את יציבות המערכת הפיננסית כולה", כותב פטר ניקולסאו, אנליסט בקפיטל מרקטס. זאת, לאחר שגם במודי'ס הזהירו בשבוע שעבר כי הם מכניסים את דירוג האשראי של ארה"ב למעקב, לקראת הורדת דירוג אפשרית.

נזכיר, כי החוב של ארה"ב מסתכם בסכום ענק של 14.3 טריליון דולר, ובין הרפובליקנים לדמוקרטים קיימת מחלוקת על אופי הסכם הפשרה להעלאת תקרת החוב והקיצוץ בתקציב הממשלתי - כאשר אובמה והדמוקרטים מעוניינים בהעלאת מיסים, לה מתנגדים המחוקקים הרפובליקנים. בתוך כך, יש לציין כי ההצבעה הראשונה על העלאת תקרת החוב ב-2.4 טריליון דולר, תתקיים השבוע (ב-19 ביולי). (לסיפור המלא)