תוכנית כלכלית בלי מספרים

באוצר לא ידעו לפרט על עלות הרפורמה בנדל"ן, והסתפקו בתשובה "מאות מיליונים"

יובל שטייניץ יכול לרשום לעצמו הישג היסטורי: שר האוצר חנך את התוכנית הכלכלית הראשונה ללא מספרים, ללא תקצוב וללא מקורות. במצגת המרשימה אין זכר למספרים, לעלויות ולמקורות מימון, זו הסיבה העיקרית מדוע היא לא ראויה להתייחסות בכלל.

באוצר לא ידעו לפרט עבורנו את העלויות של כל סעיף וסעיף ברפורמה, והסתפקו בתשובה ש"התוכנית עולה כמה מאות מיליונים". אחרי שהסברנו כי התשובה אינה מספקת, ההערכה הגיעה ל"יותר מחצי מיליארד שקלים".

מאיפה יבוא הכסף? "מקורות המימון יגיעו מהפחתה מהכנסות מהקרקע שמשמשות לכיסוי החוב הלאומי" השיבו לנו. קרי, הממשלה תיתן בחינם לקבלנים את הקרקעות, ולא תקבל תמורה, שבימים כתיקונם מיועדת לכסות את החוב הלאומי שעמד בסוף 2010 על 608 מיליארד שקל, ובגינו אנו נאלצים לשלם ריבית שנתית של 34.8 מיליארד שקל. הקבלנים יקבלו קרקע ואנחנו נשלם יותר ריבית על החוב החיצוני.

בכמה נאמד הסבסוד שהמדינה תעניק למחיר התחבורה הציבורית לסטודנטים, דבר שמאוד קל לחשב ולהעריך? אין תשובה. לא עשו את החישוב. כלומר, הדבר לא מתוקצב בתקציב המדינה. במילים אחרות, אם הסטודנטים רוצים לראות את ההנחה הזו, עליהם להיות ערניים. האוצר ישמח לשכוח ממנה, כי היא אכן עולה כסף.

זו בדיוק הסיבה שהציבור דחה את התוכנית בשאט נפש: הם הבינו כי אין מדובר בפתרון. כמו עם הכרמל, היער כבר נשרף. אין אפשרות ליצור אותו מחדש ביו רגע. ירידות מחירים, אם תהיינה, ייקחו עוד כמה שנים.

היעדר הפרטים הוכיח כי אין מדובר בתוכנית, אלא באוסף אקלקטי של צעדים שנשלפו מהמותן. זו הפעם הרביעית או החמישית שנתניהו ושטייניץ מכנסים מסיבת עיתונאים "דחופה" ומציגים בפעם המי יודע כמה "תוכנית מהפכנית" בתחום הדיור. הבעיה היא שאין מדיניות כוללת, שקדמה לה עבודת מחקר רצינית ומעמיקה.

אז מתחילות השאלות הקשות: לאן נעלמה המועצה הלאומית לכלכלה בראשות פרופ' יוג'ין קנדל? לפי אתר משרד רה"מ, המועצה הוא "גוף מטה בנושאי כלכלה, במטרה לסייע בתהליך קבלת ההחלטות בתחומים אלו, בהתבסס על ניתוחים מקצועיים, נתונים עדכניים וחשיבה שיטתית ארוכת טווח".

איפה הניתוחים המקצועיים והחשיבה לטווח הארוך בנושא דיור ויוקר המחייה? מה הם עושים שם בכלל? איפה מחלקת המחקר של בנק ישראל, הגוף שפעם העניק את תשתית הידע לכל שינוי מבני מהותי במשק?

איפה סטנלי פישר, היועץ הכלכלי הראשי של ממשלת ישראל והאחראי, לפי דוח בנק ישראל האחרון, לכ-70% מהבעיה: הריבית הריאלית השלילית במשק זה יותר מ-3 שנים? איפה ה"מבוגר האחראי" שהיה סבור כי הוא יכול להפוך ליו"ר קרן המטבע הבינלאומית ולטפל בבעיות הקשות של אירופה הקורסת ושל ארה"ב? לאן הוא נעלם?

נתניהו ושטייניץ כבר מחפשים את הפתרון הקיצוני יותר כדי לשמור על כסאם. הם חייבים להסיר את האוהלים. כמו במהפכה הצרפתית, הרוחות לא נרגעו עד שראשו של רובספייר לא התגלגל למרגלות הגיליוטינה. מהתבטאויות האחרונות של שר האוצר, ברור לאן הרוח נושבת.

הסיבה להיעדר דיור בר השגה ולחוסר היכולת של מעמד הביניים להתקיים בכבוד היא הריכוזיות והטייקונים. זו הסיבה שבאוצר מחממים מנועים וכבר בשבועות הקרובים הם ימהרו לשלוף את דוח הביניים הקובע כי יש להפריד בין אחזקות פיננסיות לריאליות.

גם הפעם הפרטים לא יהיו העניין, אלא הכותרות. הבעיה, גם הפעם, תהיה שאחרי העליהום והגשת ראש הטייקון על מגש של כסף, מחיר הדיור לא יירד, שוק החשמל והמים עדיין ייראה כפי שהוא נראה, ויוקר המחיה ימשיך להיות בלתי אפשרי.