150 אלף ישראלים הפגינו נגד יוקר המחיה

(עדכונים שוטפים) - מפגינים: "ביבי חייב להבין שאנחנו לא מחזיקים מעמד!" ■ דפני ליף, יוזמת המחאה: "זו מהפכה של תודעה; נבחרי הציבור, אתם חייבים להפנים ומהר!" ■ נתניהו בלחץ: יכין תוכנית להורדת מסים

מעמד הביניים צעד אתמול (מוצ"ש) במחאה על יוקר המחיה בישראל: עשרות אלפי מפגינים נאספו בערים מרכזיות כגון ת"א ובאר שבע, במסגרת "אם כל ההפגנות" במאבק על מצוקת הדיור ונטל המסים העקיפים. לפי ההערכות, כ-150 אלף מפגינים בסה"כ.

"לא מוכנים לקבל יותר את ההצגות והמצגות של ילד בכיתה ו' שהעביר לנו ביבי השבוע", אמרו מפגינים לערוץ 2. "הדרישות שלנו פשוטות - לחיות בכבוד". מפגין אחר בירושלים אמר ל"גלובס": "רוצים פתרונות ועכשיו! לא רוצים עוד ועדה ועוד ספין". אלפי המפגינים בירושלים קראו להפיל את ממשלת נתניהו ולהקדים את הבחירות: "די, נמאס, כל דבר עדיף על ממשלת הזדון של נתניהו!".

תחילה דובר על עצרות ב-5 ערים, אך עד מהרה המספר עלה ל-10 ערים: תל אביב, חיפה, באר שבע, ירושלים, אשדוד, אשקלון, קריית שמונה, מודיעין, רעננה ונצרת. בת"א צעדו המפגינים מכיכר הבימה לעבר מוזיאון ת"א, בדיוק כמו בעצרת הגדולה בשבוע שעבר בה השתתפו 20-30 אלף איש. גם הפעם קראו המפגינים קריאות כגון "העם דורש צדק חברתי!", "ביבי הביתה" או "רוצים צדק, לא רוצים צדקה!". באחת הכרזות נכתב "משרתם של שני אדונים" על רקע תמונתם של נתניהו, יצחק תשובה ונוחי דנקנר.

"נבחרי הציבור - תתחילו להפנים!"

בשורה אחת עמדו להם יוזמי מחאת האוהלים, שהחלו את המחאה החברתית לפני כשבועיים, על במה אחת, תוך שהם מישירים מבט לעבר רבבות המפגינים במוזיאון ת"א. דפני ליף, מי שהחלה את מחאת האוהלים, נשאה נאום ששלהב את ההמון:

"החזירות והאגואיזם הפכו לסממנים הבולטים ביותר של הישראליות, אבל בשבועיים האחרונים גילינו שיש גם ישראליות אחרת. הגענו לפה היום כדי לומר לנבחרי הציבור שלנו בצורה הברורה ביותר: למדינה יש אחריות כלפי אזרחיה, אחריות שממנה מנסים נבחרי הציבור להתנער.

"המהפכה שלנו היא מהפכה של תודעה, לעמוד על הזכויות שמגיעות לנו! אנחנו לא רוצים להחליף את הממשלה, אלא את כללי המשחק. אנחנו מדברים על בית, הם מדברים על נדל"ן.

"חוק הווד"לים לא יפתור את מצוקת הדיור; הוא סותר את מה שאנחנו מבקשים - במקום פיקוח הוא מפקיר את הקרקעות בידי חסדי השוק ומעביר את הקרקעות לידי מעטים. אנו מתנגדים לו בכל תוקף! דיור ציבורי זה לא מילה גסה. אין כאן מקום לקסמים, לטריקים, לשליפות מהירות. תחליפו תקליט ותתחילו לעבוד עבורנו! אתם חייבים להפנים ומהר!".

בתגובה לדבריה צעק ההמון: "העם דורש צדק חברתי!".

סתיו שפיר, ממארגנות מחאת האוהלים, אמרה כי מחאת הדיור כרוכה במחאת הרופאים וקרא לד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר הסתדרות הרופאים, להפסיק לשבות רעב: "אנחנו דורשים שירותי רפואה חינם לכולם! המהפכה כבר כאן!".

"מעמד הביניים קורס!"

בירושלים יצאה צעדה מגן הסוס לכיוון מעון ראש הממשלה, שם התקיימה עצרת ענק והופיעו הראל סקעת, אביב גפן ואברהם טל. אחת המפגינות מול מעון רה"מ אמרה לערוץ 2: "ביבי חייב להבין שאנחנו לא מחזיקים מעמד. זה הסיפור - מעמד הביניים קורס!".

המיוחד במחאה החברתית הוא שהיא מאגדת תחתיה סקטורים רבים - צעירים המשוועים לדירה, רופאים, עובדים סוציאליים ועוד. כך, למשל, עובדים סוציאליים שהשתתפו בהפגנה בת"א קראו קריאות: "ביבי, ביבי, שאל את שרה - פסיכולוג מרוויח חרא!".

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים, נשא דברים בעצרת המחאה בבאר שבע ואמר: "המחאה בועטת בכל הארץ והבטחנו לכם שכשהסטודנטים ייכנסו זה יראה אחרת לגמרי ותראו מה קורה. אנחנו כאן בשביל כולכם - תושבי באר שבע וכלל הציבור בישראל. אני רוצה לומר לכם משפט אחד: הם מ-פ-ח-ד-י-ם".

בתוך כך נודע כי ראש הממשלה מנהל מגעים קדחתניים בנסיון לעצור את עליית מחירי הדלקים. מחיר הדלק אמור לעלות הלילה ב-25-30 אגורות לליטר אך בנימין נתניהו בוחן את הורדת מרווח השיווק של חברות הדלק בשיעור דומה או, לחילופין, בקיצוץ רוחבי של משרדי הממשלה במטרה למנוע את ההעלאה. תיתכן גם הורדת הבלו.