משרד האוצר מגדיל דרישות ההון מקופ"ג וקרנות הפנסיה

כיום, ההון המינימלי הנדרש מחברה מנהלת של קופת גמל עומד על כ-1.2 מיליון שקל, בעוד שחברה מנהלת של קרן פנסיה נדרשת להון מינימלי של כ-8.6 מיליון שקל

לאחר שתי טיוטות, באגף שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר קרבים לביסוס האיתנות של חברות ניהול קופות הגמל והפנסיה. משרד האוצר הודיע כי השר יובל שטייניץ העביר לאישור ועדת הכספים את טיוטת התקנות המעודכנת בנוגע להון העצמי המינימלי הנדרש מחברות ניהול קופות גמל וקרנות פנסיה, שנועדה "להוות כרית ביטחון מפני סיכונים תפעוליים, שהתממשותם עלולה לפגוע בפעילותה התקינה של החברה המנהלת", כדברי האוצר.

כיום, ההון המינימלי הנדרש מחברה מנהלת של קופת גמל עומד על כ-1.2 מיליון שקל, בעוד שחברה מנהלת של קרן פנסיה נדרשת להון מינימלי של כ-8.6 מיליון שקל. בהוראות הנוכחיות נקבע שמעתה ההון המינימלי הנדרש מחברה מנהלת יחושב כנגזרת של הוצאות החברה המנהלת ב-12 החודשים האחרונים (בניכוי הוצאות בגין הפחתת נכסים בלתי מוחשיים, מימון ומסים) והיקף הנכסים המנוהלים על-ידיה באמצעות דרישת הון של 0.1% מהנכסים עבור נכסים בהיקף של עד 15 מיליארד שקל, ודרישה של 0.05% מהנכסים בהיקף העולה על הרף האמור.

כך לדוגמא, פסגות, שהוא גוף הגמל הגדול ביותר בשוק, יצטרך להציג הון עצמי של 115 מיליון שקל, דרישה שהוא עומד בה כבר היום. בכל מקרה, קובע האוצר, ההון המינימלי לא יהיה נמוך מ-10 מיליון שקל - שהיה הרף המינימלי לחברת ניהול קופות גמל חדשה. נציין שחברה המנהלת רק קופות גמל בניהול אישי תידרש להון מזערי של 2.5 מיליון שקל. בנוסח הנוכחי של התקנות חלו כמה הקלות על השוק ביחס לטיוטה הקודמת, אם כי מדובר בדרישות משמעותית נרחבות מהקיים כיום.

התקנות החדשות בפיקוח על שירותים פיננסיים, העוסקות בעניין הגדלת ההון העצמי המזערי בחברות ניהול קופות הגמל וקרנות הפנסיה, אינן תקפות על קופות מפעליות, על גופים שתחת ניהול מיוחד (כלומר, בשליטת המדינה) ועל קופות מרכזיות לפיצויים. על הגופים הכפופים לדרישות החדשות לעמוד בהן עד לדוחות הכספיים ל-2014. נציין שחברה מנהלת לא תורשה לחלק דיבידנד כל עוד הונה העצמי אינו עומד בדרישות ההון ממנה.