ברננקי יותיר הריבית ברמה אפסית לפחות עד אמצע 2013

(עדכון) - הפד מודה: הצמיחה איטית מכפי שהערכנו ותמשיך להיות איטית ברבעונים הקרובים; "הסיכונים לצמיחה גברו" ■ שוקל שימוש בכלים מוניטאריים נוספים כדי להאיץ את הצמיחה הכלכלית

הפדרל ריזרב מתכוון להותיר את הריבית במשק האמריקני ברמה אפסית עד אמצע שנת 2013 והוא שוקל לשהתמש בכלים מוניטאריים נוספים כדי להאיץ את הצמיחה הכלכלית - כך עולה מהודעת הריבית שפרסם הערב (ג') הפד. בהודעה מודה הפד כי הצמיחה איטית יותר מכפי שציפה ומביע חשש מהמשך האטה ברבעונים הבאים. בתגובה מיידית להודעת הפד, שוקי המניות בוול סטריט מחקו את העליות ולאחר מכן עברו לירידות.

עד כה נהג הפד להשתמש בצמד המילים "תקופה ממושכת" בבואו לתאר את פרק הזמן שבו הריבית תיוותר ברמה אפסית, אולם היום הוא היה מדויק יותר, במטרה להרגיע את השווקים, וציין במפורש כי הריבית תיוותר אפסית "במשך 2013". הפד חתך את הריבית לרמה של 0%-0.25% במהלך המשבר של 2008.

מלבד הבהירות שסיפק הערב הפד באשר לטווח הזמן בו תיוותר הריבית ברמה אפסית, צוין בהודעה כי הבנק המרכזי "שוקל שימוש במגוון כלים מוניטאריים על מנת לעודד צמיחה כלכלית חזקה תוך שמירה על יציבות המחירים במשק". בהודעת הפד נכתב כי שימוש בצעדים אלה ייעשה "במידת הצורך".

בהודעת הריבית מתאר הפד את מצב הכלכלה האמריקנית באופן עגום יותר מאשר בהודעות הקודמות: "הצמיחה הכלכלית השנה הייתה איטית יותר באופן ניכר מכפי שציפתה ועדת השוק הפתוח (הוועדה המקבלת את החלטות הריבית - ע.ב.י)". הפד ציין בהודעה כי הוא צופה המשך צמיחה איטית "ברבעונים הבאים", וכמו כן צוין כי "הסיכונים לצמיחה הכלכלית גברו".

כלכלנים רבים ציינו בשבועות האחרונים כי גורמים כמו רעידת האדמה הקטלנית ביפן או מחירי האנרגיה הגבוהים הם האחראים להאטה הכלכלית בארה"ב; אך בפד מציינים היום בהודעת הריבית כי גורמים אלה אחראים "רק לחלק מהחולשה" בפעילות הכלכלית, כלומר הבעיות בכלכלה האמריקנית עמוקות יותר. כלכלת ארה"ב צמחה בקצב חלש של 0.8% במחצית הראשונה של השנה, המשכורות בקושי עלו, הייצור נפגע והצרכנים חתכו בהוצאות לראשונה מזה 20 חודשים.

ברננקי ידבר רק ב-26 באוגוסט

הערב פורסמה הודעת הריבית ללא מסיבת עיתונאים של ברננקי, בניגוד לחודשים האחרונים. למעשה, ברננקי ידבר רק בנאום המסורתי שלו בג'קסון הול בסוף החודש, כך שלעת עתה הוא "מדבר" אל המשקיעים דרך הודעת הריבית. ייתכן שבנאומו בג'קסון הול הוא יספק רמז עבה יותר על הצעדים המוניטאריים הנוספים אותם שוקל הפד, בדיוק כפי שעשה לפני שנה כשרמז על ה-QE2, רמיזה שהציתה ראלי בשוקי המניות.

לפי סקר שערכה סוכנות בלומברג, 52% מהמשקיעים העריכו לפני פרסום ההודעה שברננקי ירמוז על הקלה מוניטארית נוספת. "לאחר 2 סיבובים של הקלות כמותיות בהן נרכשו אגרות חוב ב-2.3 טריליון דולר ונכשלו בהורדת שיעור האבטלה והאצת הצמיחה, ברננקי שוקל להשתמש בכלים מוניטאריים נוספים שטרם נוסו", נכתב בבלומברג.

וינסנט ריינהארט, בכיר לשעבר בפד, אמר לבלומברג לפני פרסום ההודעה כי "הסיכויים לצעדים נוספים עלו באופן דרמטי. עם זאת, ייתכן שהפד לא ירצה להצטייר כמי שמגיב לתנודות בשוקי המניות". הוא העריך שברננקי ימתין עם ההכרזה על הצעדים הנוספים לנאומו בג'קסון הול ב-26 באוגוסט.

לעומתו, קנת' רוגוף, כלכלן מאוניברסיטת הרווארד, העריך שהפד יפעל מיד: "עליהם לפעול באופן מיידי. יש צורך בצעדים מוניטאריים נוספים, גם אם הם לא פופולריים". רוגוף עבד בעבד בפד ולמד במכון MIT יחד עם בן ברננקי.