ביה"ד: "נדמה שברמת השרון 'איש הישר בעיניו יעשה'"

העירייה הפרה צו של ביה"ד לעבודה, שחייבה להשיב עובדת שפוטרה

בית הדין האזורי לעבודה בת"א הטיל לאחרונה קנס של 20 אלף שקל על עיריית רמת השרון ומתח עליה ביקורת חריפה. זאת, לאחר שקבע שהיא ביזתה את החלטת ביה"ד מתחילת אפריל, כשלא השיבה לעבודה כממונה על נכסי העירייה, את עו"ד איילת ג'ינו-שושני, שעתרה נגד פיטוריה. "נדמה שבעיריית רמה"ש 'איש הישר בעיניו יעשה'", פסקה השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ.

ג'ינו-שושני טענה שהיא פוטרה מעבודתה בעירייה כתוצאה מתביעה בסך 140 אלף שקל שיזמה, מתוקף תפקידה, נגד אחותו של ראש עיריית רמת השרון, יצחק רוכברגר, בגין שימוש בלתי חוקי בנכס עירוני. באפריל השנה הוציא ביה"ד צו זמני, המחייב את העירייה להחזיר לעבודה את ג'ינו-שושני, עד למתן פסק דין סופי בתביעתה. ביה"ד קבע כי העירייה לא הציגה נימוקים של ממש לפיטוריה של ג'ינו-שושני, ולאור ההיבט הציבורי של תפקידה, כמי שמשמשת כנאמן לנכסי הציבור, יש מקום להשיבה לעבודה, חרף העובדה שבקשתה הוגשה חודש וחצי לאחר שפוטרה.

"התרשמנו כי הליך הפיטורים של ג'ינו-שושני נעשה 'מצוות אנשים מלומדה' מהיבטיה המשפטיים, אך ללא בסיס עובדתי המצדיק, לכאורה, את הפיטורים", פסקה השופטת. "איזה מסר ישודר לציבור לו אותה עובדת ציבור, האמונה להגן על נכסי הציבור, תפוטר ללא נימוק של ממש? פיטורים אלה, יש להדגיש, מוכתמים לכאורה בקשר לתביעה שהגישה העובדת, אשר פוטרה, כנגד אחותו של ראש העיר".

"חומרה מיוחדת"

בהחלטה בה הוטל קנס על העירייה, הסבירו השופטת גילצר-כץ ונציגות הציבור כי האופן בו בוזתה החלטת ביה"ד על-ידי העירייה, בנוגע להשבת ג'ינו-שושני לעבודה - "נושא חומרה מיוחדת". זאת, בין היתר, בשל כך שמאז ההחלטה הכריז ארגון עובדי העירייה על סכסוך עבודה משולל בסיס, שמטרתו היחידה הייתה להביא לסיכול צו ביה"ד. "אם היה סכסוך זה מכוון בתום לב כלפי ג'ינו-שושני, כעובדת, ייתכן והיינו מחרישות, אך סכסוך זה הורתו ולידתו בחטא, ועל כך לא נחריש", כתבה השופטת והסבירה: "הוכח בפנינו כי בעת שטען ארגון עובדי רמה"ש לתנאי עבודה בלתי נסבלים במחלקת הנכסים בעקבות יחסה של ג'ינו-שושני, כלל לא היה לג'ינו-שושני כל מגע עם עובדות המחלקה".

השופטת המשיכה ומתחה ביקורת חריפה על העירייה: "נדמה שבעיריית רמה"ש 'איש הישר בעיניו יעשה'. כל עוד הדבר מיועד לפגוע בעבודתה של שושני-ג'ינו ולהפר בעזות מצח את צו ביה"ד... לא ניתן לעבור על סדר היום במצב בו רשות ציבורית מפרה ברגל גסה את ציוויו של ביה"ד".

השופטת פסקה שוב כי על העירייה להשיב את ג'ינו -שושני לעבודתה וכן לממן לה את אגרת לשכת עוה"ד ואת הביטוח המקצועי. בנוסף, הטיל ביה"ד קנס על-תנאי בסך 25 אלף שקל על העירייה ומנהליה, אם יפרו שוב את הוראותיו וכן קנס על-תנאי על ההסתדרות, אם תורה על הפרת הצו. בנוסף חויבה העירייה ב-20 אלף שקל הוצאות משפט.

מעיריית רמת השרון נמסר: "העירייה תכבד את פסק הדין, וכמו כן הגישה בקשה לצו עיכוב ביצוע לביה"ד האזורי, אשר אמור לתת את החלטתו בימים הקרובים. בנוסף, החליטה העירייה להגיש ערעור לביה"ד הארצי לעבודה".

ג'ינו-שושני יוצגה בידי עוה"ד אמנון יצחקניא ואילן סובל; והעירייה - בידי עוה"ד סיגל פעיל וזוהר גיפס.