איך מפרקים שותפות עסקית ונשארים בחיים? 8 טיפים

לא קל להתמודד עם שותפות עסקית שנכשלה - אבל כשכבר מגיעים להחלטה להפריד כוחות, כדאי מאוד להתאמץ לעשות זאת בצורה נקייה, מהירה ויפה, באמצעות גישור או בוררות

בתי-הקברות העסקיים מלאים שותפויות עסקיות שהתרסקו. כמה מהן מגיעות לשם מדי שנה אחרי הליכי גישור עסקי או בוררות עסקית שכשלו? לא ברור. מה שכן ברור הוא שגם הליכי גישור וגם הליכי בוררות הם אלטרנטיבה דיסקרטית, קצרה ויעילה ליישוב סכסוכים עסקיים מחוץ לבתי המשפט העמוסים לעייפה.

האטרקטיביות הרבה של הליכי הגישור והבוררות - כך סבורים המומחים - נובעת מכך שרוב בני האדם מעוניינים לסיים סכסוכים עסקיים מעיקים ומתישים תוך פרק זמן קצר, ולהימנע מהעומס ומהסחבת המאפיינים את בתי המשפט בישראל.

אפרופו סחבת בבתי המשפט, בימים אלה נידונה הצעת חוק של שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, להעביר תיקים לבוררות על מנת להפחית את עומס התיקים בבתי המשפט - הצעה שעוררה התנגדויות רבות בשל משמעותה: הפרטת בתי המשפט.

מה ההבדל בין הליך גישור עסקי להליך בוררות עסקי? בתהליך הגישור הצדדים הניצים יכולים להחליט על הפסקתו בכל שלב. הליך בוררות, לעומת זאת, אינו ניתן לעצירה, אלא אם כן נפל איזשהו פגם באובייקטיביות או בתום-הלב של הבורר. וחמור מכך, פסק דין של בורר הוא פסק דין סופי וחד-משמעי, וברוב המקרים לא ניתן לערער עליו.

"בגישור הצדדים המסוכסכים לא מנסים להוריד זה את ידו של זה", מסביר עו"ד רפי ליבא, שותף בכיר וראש מחלקת ליטיגציה במשרד עורכי הדין שדות ושות', המשמש גם כבורר. "אלא מנסים למצוא פתרון יצירתי לסיום הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט".

עוד לדבריו, ככל שהסכסוך מורכב יותר קשה יותר ללכת לגישור, ועם זאת - עדיף לפנות לגישור, ורק אם הוא נכשל לפנות לבוררות.

"מנגנון הגישור פופולרי יותר ממנגנון הבוררות בגלל הרצון להגיע לעמק השווה בהחלטה משותפת, בלי הכרעה חדה של בורר", סבור עו"ד חיים סאמט, מגשר עסקי ושותף במשרד עורכי הדין שניצר, גוטליב, סאמט ושות'.

הבורר עו"ד מיקי ברנע, ממשרד עורכי הדין ברנע ושות', סבור להיפך: "בוררות היא אמנם מסוכנת יותר בגלל הסמכות האדירה הניתנת לאדם אחד, אך פופולרית יותר בגלל הסקסיות של מוסד הבוררות ובגלל שהוא לכאורה יעיל, מהיר וברור יותר".

לדברי אורי בר-מעוז, יו"ר לשכת המגשרים בישראל, עמותה הפועלת להסדרת הגישור בארץ, "תחום הגישור עדיין לא מוסדר כראוי בישראל, ולכן הוא עדיין לא צבר תאוצה". אבל להערכתו, כמחצית מהגישורים העסקיים המתקיימים כיום בארץ הם ביוזמת בתי המשפט, והחצי השני הם ביוזמה פרטית של המגושרים.

כך או כך, ברוב המקרים פרטנרים עסקיים שהגיעו להליך גישור או בוררות כבר לא יישארו פרטנרים. בשלב כזה הפרידה ביניהם היא כבר עובדה, והשאלה העומדת על הפרק היא לא אם ממשיכים אלא איך נפרדים בצורה מוסכמת ונכונה.

אז איך צולחים הליך גישור או בוררות? המדריך המלא.

1. הפנימו שאי-אפשר לזכות בכל מה שרוצים

"גישור הוא סוג של ויתור", אומר עו"ד סאמט. לדבריו, לא כל אחד מסוגל נפשית לוותר לשותפו בעבר-יריבו בהווה. "חובה להפנים את העובדה שבהליך גישור לעולם אי-אפשר לזכות בכל מה שרוצים, ושאין גישור בלי אלמנט הוויתור. צריך להיות מוכנים לזה נפשית, אחרת זה לא ילך", הוא מסביר.

עוד לדבריו, המגשר, מתוקף תפקידו, פועל כדי לאזן בין רצונות הצדדים המסוכסכים ולהביאם למצב שיסכימו לקבל הן את ההכוונה שלו והן את הפתרונות שלו.

2. הגדירו מראש את האינטרסים שלכם

"חשוב, עוד לפני שנכנסים להליך גישור", אומר עו"ד ירון שביט, ממשרד עורכי הדין שנהב קונפורטי שביט, "לדעת לאן חותרים, מהם האינטרסים ומה רוצים להשיג בסוף הליך הגישור: למכור את חלקכם בעסק? לשמור אצלכם את המוניטין? או לנסות להמשיך את השותפות העסקית? ואם כן, מהם הקווים האדומים?".

עוד לדבריו, חשוב לעשות זאת כי כשמוצעים לך מספר פתרונות אפשריים תוך כדי תהליך הגישור, עליך לדעת איזה פתרון משרת אותך ואיזה לא. "כשלא מגדירים מראש ובכתב את האינטרסים, עלולים ללכת לאיבוד בתוך התהליך ולבסוף לקבל החלטה מתוך חולשה והתשה".

עו"ד לילי דורון, שותפה וראש מחלקת ליטיגציה במשרד עורכי הדין ש. פרידמן ושות', מסבירה אף היא למה חשוב להיות מגובשים ומוגדרים מראש. "אם רוצים למצות הליך גישור או בוררות, חייבים להיות מוגדרים ומגובשים מראש עם התוצאה הריאלית אותה רוצים להשיג בסוף ההליך, ואליה לחתור".

עוד לדבריה, "בגישור ובבוררות הכללים גמישים יותר מאשר בבית המשפט, וזה לטובתך. נצל זאת כדי לשלוט בהליך ולהשיג יותר".

במקביל, מוסיפה עו"ד דורון, חשוב לפשט את הבקשה שלך. "בגישור ובבוררות רצוי שכל צד יגיש בכתב את 'סיפור המעשה', קרי את גירסתו ואת טענותיו, בצורה קצרה ושלא עולה על 3 עמודים. כי ככל שהבקשה שלך מסורבלת, יקשה עלייך להגיע אל המגשר או הבורר".

3. אל תבזבזו זמן ואל תערבו אמוציות

"אל תתאהבו בהליך", אומר עו"ד שביט ומסביר: "אם שבויים בצורך לנצח את מי שרוב הסיכויים כבר לא יהיה פרטנר עסקי בעתיד, מאבדים לא רק כסף אלא גם הרבה מאוד זמן ואנרגיות. הליך גישור שנמשך יותר מחודשיים-שלושה (תלוי בעומק הסכסוך) מתנהל לא נכון.

"צריך לזכור שמדובר בעניין עסקי ולא לבזבז זמן ואנרגיות על מלחמות. חינוך הצד השני הוא לא מטרת הגישור, ואם זה מה שמנחה אותך - אתה טועה, איבדת שליטה. למרות שזה לא המקום להכניס רגש, רוב המגושרים בתחילת הגישור נמצאים שם. צריך להשאיר את האמוציות ואת האגו בצד ולפנות מקום לרציונל".

עו"ד דוד פורר, ראש מחלקת ליטיגציה במשרד עורכי הדין גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי גרינברג ושות', מוסיף כי האינטרס המשותף של הצדדים חייב להיות אחד: לגמור עם זה כמה שיותר מהר. "עצם ההתעסקות מזיקה לצדדים, ולכן חשוב לנטרל אמוציות ולקצר זמנים", הוא אומר.

4. תתעלו את ההיכרות ביניכם למציאת הפתרון

"שותפים עסקיים מכירים זה את זה היטב, לטוב ולרע. החוכמה היא לנצל את ההיכרות הזו ולהציע בהליך הגישור את ההצעה עם הסיכויים הגבוהים ביותר להתקבל על-ידי הצד השני", אומר עו"ד חיים וינטרוב, ממשרד עורכי הדין המבורגר עברון. לדבריו, הכרת נקודות החולשה והחזקה של הצד השני היא יתרון גדול.

"כשיודעים איך הצד השני חושב, קל יותר לגבש הצעה ולכוון לפתרון רלוונטי. כדאי לעשות שימוש בהיכרות האישית הזאת כדי לנתח נכון את הדמות שמולך ולבנות הצעה שיכולה להתקבל", הוא מסביר.

5. בררו האם באמת כדאי לכם להילחם על העסק

"חשוב לדעת מראש מהו השווי האמיתי של העסק", אומרת עו"ד חן זפט-פייגלין ממשרד עורכי הדין זפט וולש. לדבריה, במקרים רבים שותפים עסקיים חיים את הסכסוך, את החשדנות ואת השנאה ופחות את השווי האמיתי של העסק ונכסיו. "בגלל האמוציות, זה בוער להם פחות", אומרת עו"ד זפט-פייגלין.

עוד לדבריה, לפני שניגשים לגישור תמיד צריך לקחת בחשבון את העובדה שצד אחד יישאר בעסק וצד שני יעזוב. "לכן, חשוב לדעת מראש מה השווי האמיתי כדי לדעת לתמחר נכון, וגם כדי לראות אם שווה להילחם ולהיות הצד שנשאר בעסק", היא מסבירה.

6. הגדירו מראש את זהות המגשר ואת סמכויותיו

"בין אם מדובר בבורר ובין אם במגשר, חשוב להגדיר מראש את זהותו ואת סמכויותיו", אומרת עו"ד דורון.

לדברי עו"ד ברנע, הדבר חשוב שבעתיים כשמדובר בהליך בוררות. "בוררות היא הליך מסוכן בגלל הסמכות האדירה הניתנת לבורר לפסוק. לכן, חשוב להגדיר מראש את זהות הבורר ולבחור בדמות הנכונה והמתאימה ביותר, כי אישיותו מאפילה על כל התהליך. חשוב לברר על אודותיו כמה שיותר פרטים ולהסכים מראש על סמכויותיו".

עו"ד ליבא מוסיף כי חשוב מאוד לבחור בורר לפי המומחיות שלו. "הבורר צריך להתאים מבחינת המומחיות שלו לסוגיה השנויה במחלוקת". כמו כן, אומר ליבא, יש לוודא שהבורר חף מאינטרסים. "הבורר צריך להיות נקי ולא נגוע בניגוד עניינים עם אחד הצדדים".

7. סכמו מראש כי תהיה לכם גם זכות ערעור

עד נובמבר 2008, אומר עו"ד ליבא, לא ניתן היה לערער על פסקי בוררות. "החלטת הבורר הייתה סוף פסוק", הוא אומר.

התיקון בחוק הבוררות נולד, בין היתר, על רקע רתיעת המתדיינים מפני הליכי בוררות ומפני שלא ניתן היה לתקן טעויות מהותיות שנפלו בפסקי בוררות. "התיקון שהוכנס מאפשר לצדדים המסוכסכים להחליט מראש על יישום זכות הערעור. עדיף לפנות לגישור, אבל אם מחליטים ללכת לבורר, מומלץ מאוד להסכים על זכות הערעור מראש", הוא מסביר.

8. קבעו מראש את עלות שכר הטרחה של המגשר

"קבע מראש את שכר-הטרחה של המגשר או הבורר", אומר עו"ד ליבא ומסביר: "כדי לא להגיע לסוף ההליך ולגלות ששכר-הטרחה המבוקש גבוה לעין ערוך מזה שתיארת לעצמך".