אחרי "איירין", ראלי בוול סטריט; טבע זינקה ב-3%

"איירין" שהייתה חמורה הרבה פחות מהתחזיות יצרה אופטימיות ■ בלומברג: "ברננקי מעוניין להשיג קונצנזוס על תוכנית רכישות נוספת" ■ הצריכה הפרטית האמריקנית עלתה מעל הצפי ב-0.8%

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') היום בטריטוריה ירוקה ובראלי מרשים עם עליות שערים חדות של כ-3%, למרות סופת ההוריקן שגרמה נזקים בחופה המזרחי של ארה"ב. נראה כי הסופה שהייתה חמורה הרבה פחות מהתחזיות יצרה אופטימיות בקרב השמקיעים. העליות נרשמו בעיקר על רקע נתוני מאקרו שהפתיעו לטובה את השוק - הצריכה הפרטית עלתה ב-0.8% לעומת צפי לעלייה של 0.5% בלבד (פירוט בהמשך). האמריקנים הוציאו בחודש שעבר הרבה יותר מהצפוי, מה שעודד היום עוד את המשקיעים בוול סטריט ומה שמבשר על התאוששות במרכיב המשמעותי ביותר של הכלכלה האמריקנית - הצריכה הפרטית.

כמו כן, המשקיעים המשיכו להגיב לנאומו של ברננקי בג'קסון הול. נזכיר כי ביום ו' האחרון נרשמו עליות שערים, חרף העובדה כי נגיד הבנק המרכזי לא הכריז על תוכנית הקלה כמותית, כפי שציפו המשקיעים.

כאמור, המשקיעים בוול סטריט שאבו עידוד רב מהחזרה המהירה יחסית לשגרה לאחר סופת ההוריקן שהיכתה גם במדינת ניו-יורק. הזנקים אומנם כבדים אך פחות חמורים מהתחזיות המוקדמות שהיו פסימיות מאוד באשר להשפעתה של "איירין" על מדינות החוף המזרחי. חברת Kinetic Analysis Corp העריכה היום את נזקי "איירין" בהיקף כולל של 7 מיליארד דולר. נזקי השטפונות עלולים להוסיף עוד מיליארד דולר לסכום הכולל של הנזקים.

נאום ברננקעי ממשיך לעמוד במוקד והמשקיעים מעכלים בחיוב את דבריו; המסחר ממשיך היום בסנטימנט חיובי שנרשם לאחר נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, בג'קסון הול ביום ו' האחרון. ברננקי כאמור, הודיע כי אין בכוונתו להכריז על תוכנית הרחבה כמותית נוספת או תכנית תמריצים מסוג כלשהו לפני הפגישה הבאה של הנהלת ה'פד' (ב-20-21 ספטמבר) - וזאת, בניגוד לציפיות המשקיעים, שקיוו כי ברננקי "ישלוף שפן מהכובע" ויכריז על תוכנית תמריצים שלישית (QE3).

ב"בלומברג" העריכו אמש כי אי-ההכרזה על תוכנית הקלה כמותית שלישית, נובעת מכך שנגיד הפדרל ריזרב מעוניין להגיע לקונצנזס על הצורך בתוכנית הקלה כמותית נוספת, לפי שיצהיר עליה. בבלומברג שמים דגש על דבריו של ברננקי, שהבהיר כי הדיונים בספטמבר יאפשרו "דיון נרחב יותר" בהאטת הכלכלה המקומית באפשרויות העומדות בפני הבנק המרכזי. ברננקי הדגיש כי "לפד יש מגוון רחב של כלים אותם הוא יכול להפעיל במידת הצורך. אנחנו דנו באפשרויות השונות בישיבה שהייתה באוגוסט ונמשיך לדון בהן גם בישיבה הבאה בספטמבר".

"השווקים פירשו את הנאום של ברננקי בצורה חיובית", אמר מתיאס ג'אספר, מנהל תחום המניות בבנק AG בדסלדרוף, "הוא השאיר פתח לביצוע פעולות נוספות. זו לא נקודת הפתיחה הכי טובה, אבל היא נקודה טובה אם אתה לא מושקע".

עם סיומו של הכנס הכלכלי השנתי בג'קסון הול עלתה קריאה ברורה מצד בנקאים מרכזיים שהשתתפו בכנס: על הפוליטיקאים ומנהיגי המדינות להשיק תוכניות תמרוץ פיסקאליות נוספות. "מדיניות כלכלית שפויה לא תספיק לבדה לטיפול במשבר הכלכלי העולמי", נכתב בהודעה משותפת למשתתפי כנס ג'קסון הול.

אובמה ינאם ב-5 בספטמבר

ועוד בשוק המקומי, נשיא ארה"ב ברק אובמה צפוי לנאום ב-5 בספטמבר (לאחר יום הלייבור) ועל פי ההערכות בשוק, לפרוש תוכנית לאישוש שוק הנדל"ן, במטרה לנסות ולמתן את ירידת המחירים המתמשכת.

מהלך זה, כך נראה, קיבל תמיכה רחבה בסוף השבוע האחרון על ידי כלכלנים מובילים אשר התארחו בכנס השנתי של הפדרל ריזרב, בג'קסון הול, וויומינג. "או שנחכה שלוש או ארבע שנים עד שמשקי הבית יצמצמו את החובות שלהם ויאזנו מחדש את התקציב, או שהממשלה ועסקים יוכלו למצוא דרך להאיץ את כל העסק - מה שיוביל להאצה בצמיחה", אמר ביל גלסטון (Bill galston), אנליסט ב-LBI.

בזירת המאקרו בשורות טובות

הצריכה הפרטית, מנוע הצמיחה של הכלכלה האמריקנית מראה סימנים מעודדים; בזירת המאקרו בארה"ב, פורסמו היום בשעה 15:30 (שעון ישראל) נתוני ההוצאה והצריכה הפרטית לחודש אוגוסט. נתוני ההכנסה הפרטית עלו ב-0.3%, בדיוק כפי שציפו האנליסטים בשוק, לעומת עלייה של 0.1% בחודש החולף. נתוני הצריכה הפרטית עלו ב-0.8%, מעל לצפי לעלייה של 0.5%, לעומת ירידה של 0.2% בחודש החולף.

ב-17:00 פורסם נתון מכירות הבתים הקיימים לחודש יולי, שעלה ב-1.3%, וזאת בהשוואה לעלייה של 14.4% בחודש המקביל אשתקד.

מריל לינץ' בהמלצה על טבע; בנק אוף אמריקה במוקד

במריל לינץ' ממשיכים להחזיק בהמלצת "קנייה" על מניית טבע , אולם מבקרים את הנהלת החברה, שאינה ממהרת לראות בחלוקת דיבידנד לבעלי המניות מרכיב משמעותי בהחזרת ההשקעה במניה. "אנו ממשיכים לתת לטבע המלצת 'קנייה' במחיר יעד של 52 דולר בגלל שנראה שהמשקיעים פסימיים מדי בגלל החשש מפני השפעת הקופקסון על רווחי החברה ולקווינימוד שגורמות לטבע להיסחר בדיסקאונט לעומת המתחרות שלה", סיכמו האנליסטים.

בתוך כך נציין כי טבע הודיעה היום כי בית המשפט הפדרלי בניו יורק, הצהיר על שורה של החלטות הנוגעות לפרשנות תביעות הפטנטים הקשורים לתרופת הקופקסון, ואשר בגין הפרתם תבעה טבע את החברות סנדוז (Sandoz), מומנטה (Momenta Pharmaceuticals) ומיילן / נטקו (Natco). בית המשפט אימץ את כל הפרשנויות הרלונטיות של טבע, ודחה את כל הפרשנויות של החברות האחרות. נוסף על כך, דחה בית המשפט את בקשתה של מיילן לפסיקה בהליך מקוצר, כי הפטנטים אינם תקפים בגין חוסר בהירות.

מניית בנק אוף אמריקה המשיכה לרכז עניין, לאחר שזינקה ביום ו' במסחר לאחר שאיל ההשקעות וורן באפט השקיע 5 מיליארד דולר בבנק. נזכיר כי ברקשייר התוואיי ירכוש עד 50 אלף מניות בכורה של הבנק במחיר של 100 אלף דולר למניה, בהצעה פרטית.

פייזר וחברת בריסטול מיירס ריכזו עניין ברקע הצלחה בניסוי לתרופת מדלל דם, אשר צפוייה להניב לשתי החברות השתלטות בהיקף של 60% משוק מדללי הדם - בהיקף כולל של מיליארדי דולרים.

על קרדיט סוויס הוטל למצוא את הקונה: בנק אוף ניו יורק-מלון מחפש קונה לחטיבת Alcentra, אשר מנהלת הלוואות ואג"ח בתשואה גבוהה בהיקף של 17 מיליארד דולר, כך מדווח היום ב"בלומברג" על פי דברים של 4 אנשים המקורבים לעניין. היקף העמלות שיקבל הבנק השוויצרי לא צויין, אך עסקאות אלה נחשבות לרווחיות מאד.

אפל המשיכה לרכז עניין לאחר התפטרותו של המנכ"ל שלה, סטיב ג'ובס, לאחר יותר מעשור של עשייה. ההערכות הן כי לאחר התפטרותו של ג'ובס, צפוי המנכ"ל החדש, טים קוק (סמנכ"ל התפעול לשעבר של אפל), לנצל את היקף מוזמניה של אפל - כ-28 מיליארד דולר - כדי להאיץ את קצב רכישותיה של החברה.

אנדארקו פטרוליום הטקסנית, ריכזה עניין ברקע המלצה חמה ממחלקת המחקר של מריל לינץ'. בבית השקעות ממליצים על מנייתה "קנייה" במחיר יעד של 125 דולר, שישקף מכפיל EV/DACF (שווי תפעולי לתזרים מזומנים מותאם חוב) של 9.2. מחיר היעד גבוה בכ-80% מהמחיר הנוכחי.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]