בטורקיה המשקיעים אופטימיים: עליות חדות בבורסה הטורקית

בורסת טורקיה רושמת עליות חדות של כ-2% כאשר כל המדדים באירופה רושמים מגמה מעורבת עם נטייה לירידות והחוזים בארה"ב יורדים ■ מנתוני מכון היצוא: הטורקים מרוויחים יותר מקשרי מסחר תקינים עם ישראל

פני המשבר המתהווה מול טורקיה נותן את אותותיו על הבורסה באחד העם, המשקיעים בת"א לא מאחרים להגיב והיום נרשמת מפולת בת"א עם ירידות חדות מאוד בגובה כ-3%. בטורקיה לעומת זאת, נראה כי האווירה אופטימית מאוד והמדדים המרכזיים רושמים עליות חדות עם 2%. באירופה יש התאוששות זהירה לאחר הקריסה שנרשמה אתמול אך עדיין העליות קלות מאוד. לעומת זאת, טורקיה היא המדינה היחידה שרושמת היום עליות שערים חדות בכל יבשת אירופה.

נזכיר כי האווירה בשוןוקים הגלובליים קודרת למדי, החוזים העתידיים בוול סטריט יורדים בשל חשש ממשבר חוב באירופה וחשש מפני מיתון של הכלכלה האמריקנית.

כאמור, המשבר המתהווה בין ישראל לטורקיה משפיעה לשלילה על המסחר בבורסת ת"א, היום נודע על החרפה נוספת ביחסי ישראל-טורקיה עם האיסור שהטיל ראש ממשלת טורקיה רג'ב טאיפ ארדואן סנקציות נוספות נגד ישראל. בריאיון לתקשורת הטורקית אמר ארדואן כי מהיום הוא אוסר לחלוטין את הסכמי הסחר הכלכליים בין המדינות, ומבטל את שיתוף הפעולה הצבאי ואת ההסכמים בפרויקט ההגנה שנחתמו עם ישראל. עוד אמר ארדואן כי בתקופה הקרובה תהיה נוכחות מוגברת של כלי שיט טורקים במי הים התיכון.

לטורקיה יש מה להפסיד

גם לטורקיה יש אינטרס ברור לשמור על יחסי מסחר תקינים עם ישראל, לשם המחשה כפי פורסם ב"גלובס" תעשיית הרכב הטורקית ממשיכה להתפרנס יפה מהשוק הישראלי. בחודשים ינואר-אוגוסט רכשו הישראלים כ-16,400 כלי רכב מתוצרת טורקיה בשווי כולל המוערך ב-1.64 מיליארד שקל.

נתונים שפרסם מכון היצוא בהתייחס להיקף המסחר כי ישראל וטורקיה הרחיבו את קשריהן הכלכליים. בין ינואר ליולי השנה, חל זינוק בהיקף הפעילות, כך שבתקופה זו ישראל ייצאה לטורקיה בהיקף של כ-1.1 מיליארד דולר. הטורקים מרוויחים אף יותר מקשרי מסחר תקינים עם ישראל ובתקופה זו ייצאו אליה בהיקף של כ-1.25 מיליארד דולר.

ב-2010 ישראל ייבאה מטורקיה סחורות בהיקף של כ-1.8 מיליארד דולר וייצאה אליה סחורה בהיקף של כ-1.3 מיליארד דולר: "טורקיה היא שותפת סחר חשובה של ישראל ובין החודשים ינואר ליולי השנה היא דורגה במקום השביעי ברשימת יעדי הייצוא של המכון", אמר בהתייחס לנתונים מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ.

נזכיר כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר אתמול כי התערערות היחסים בין שתי המדינות עלולה לפגוע בישראל. "טורקיה היא שותפת סחר משמעותית של ישראל, והשלכות הפגיעה בסחר איתה יהיו חמורות מבחינתנו", אמר אתמול פישר בוועידה לשיתוף פעולה אזורי.