האם תוגבל מעורבות גרנות בתנובה ורבוע כחול?

ועדת קדמי ביקשה מרשות ההגבלים העסקיים לבדוק אם יש בעיית בעלויות צולבות בשל מבנה ההחזקות של תאגיד משקי גרנות ובשל מעורבותו בכל שרשרת הערך של מוצרי החלב

הוועדה הממשלתית לבחינת שוק המזון, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, שוקלת להגביל את מעורבות תאגיד הענק משקי גרנות במחלבת תנובה וברשת רבוע כחול.

התאגיד, שמחזיק במניות בגופים אלה, הוא גם בעל השליטה באמבר, אחד משני מכוני התערובת הגדולים בארץ. בראש התאגיד, השייך ל-42 קיבוצים ומושבים מאזור השרון והמרכז, מכהן ב-17 השנים האחרונות איציק בדר. נוסף על תפקידו כיו"ר גרנות, הוא משמש חבר בדירקטוריון תנובה, רבוע כחול ועוד עשרות חברות במשק.

ועדת קדמי לבחינת שוק החלב, שדנה בצעדים להוזלת מוצרי החלב וכבר הגישה לממשלה רשימה של המלצות בנושא, העבירה במסגרת דיוניה את עניין המעורבות של משקי גרנות בגופים רבים במשק לבדיקת רשות ההגבלים העסקיים.

בין השאר ביקשה הוועדה לבדוק אם יש בעיה של בעלויות צולבות בשל מבנה ההחזקות של התאגיד ובשל מעורבותו בכל שרשרת הערך של מוצרי החלב: ממכון המספוא ותעשיית התערובת, דרך רפתות שיתופיות של קיבוצים ועד תנובה ורבוע כחול.

גם רשות ההגבלים בודקת

גורמים ממשלתיים המקורבים לנושא אמרו ל"גלובס" כי משפטני רשות ההגבלים העסקיים ממשיכים לבדוק סוגייה זו וטרם קבעו עמדה נחרצת בנושא.

הרשות בודקת גם את מבנה ההחזקות של תאגיד אחר, מילואות, הנשלט בידי קיבוצים מאזור מפרץ חיפה והגליל המערבי ומחזיק במכון התערובת מילובר.

במקביל לבדיקות, דנה ועדת קדמי בשבועות האחרונים באופן עצמאי בעניין מבנה ההחזקות של גרנות והחלה לבחון מהלכים אפשריים להפחתת מעורבות התאגיד בשרשרת הערך של מוצרי החלב.

ל"גלובס" נודע כי בין השאר הועלת אפשרות לאסור על התאגיד להמשיך להחזיק במניות קבוצת אלון, השולטת ברבוע כחול, או לחלופין להרחיק את התאגיד ממועצת המנהלים של תנובה.

אף שבשבוע האחרון גיבשה רשימה מפורטת של המלצות לקראת מסירת דוח סופי בסוף החודש, הוועדה עתידה לשוב להתכנס בשבוע הבא ולהגיע לסיכום בסוגיות שנותרו "בלתי פתורות", כדברי גורמים המקורבים לוועדה.

בין ההחלטות העקרוניות שקיבלה הוועדה: הפרדה ברורה בין יצרני מזון לרשתות שיווק במטרה לנטרל מצבים של בעלויות צולבות, חיזוק ספקים קטנים בשוק המזון והורדת מכסי מגן והרחבת היבוא.

יו"ר גרנות, איציק בדר, אמר היום (ג') ל"גלובס" בהתייחס לדברים כי "מדובר בוועדה רצינית ומכובדת, וכך אני מתייחס אליה. ככזאת, אני מניח שהיא לא דנה בסוגיות פרסונליות, אלא בסוגיות מהותיות.

"אני לא הופעתי בפני הוועדה, כי היא לא הזמינה אותי ולא פתחה את דיוניה לציבור. אם הייתה מזמינה אותי, הייתי מציג לפני חבריה את עמדותיי. בכל מקרה, אנחנו נכבד כל החלטה של הוועדה ונפעל על-פי הדין והחוק".