הערכות: ברננקי יודיע השבוע על צעדים להאצת הצמיחה

בארה"ב יש כבר כינוי לתוכנית החדשה של הפד: "operation twist" ■ הערכות: הפד ירכוש אג"ח לטווח בינוני-ארוך וינסה להוריד את הריביות בטווחים אלה, מתוך תקווה שהדבר יחלחל גם להלוואות רכב, משכנתאות ועוד ■ שטיגליץ: "זה לא יעזור"

הפדרל ריזרב צפוי להודיע ביום רביעי הקרוב על תוכנית חדשה להאצת הצמיחה בארה"ב, בצל החרפת משבר החוב באירופה. זוהי ההערכה הרווחת בקרב כלכלנים בארה"ב. בנאומו בג'קסון הול בסוף אוגוסט אמר יו"ר הפד בן ברננקי כי הבנק המרכזי האמריקני יידון בצעדים נוספים להאצת הצמיחה בישיבת הריבית הקרובה, שהפעם תימשך יומיים. השבוע יתכנס הפד לאותה ישיבת ריבית בימים שלישי ורביעי, כאשר ביום רביעי תפורסם הודעת הריבית ובה, על פי ההערכות, הצעדים החדשים.

בניגוד לתוכניות התמרוץ המוניטריות הקודמות (QE1 ו-QE2) בהן רכש הפד אג"ח וני"ע בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים בכל תוכנית, הפעם לא צפוי הפד להגדיל את המאזן שלו, כלומר הוא לא ירכוש אגרות חוב חדשות. בארה"ב הדביקו לתוכנית את הכינוי "operation twist", כאשר ההערכה הרווחת היא כי הפד ישנה את תמהיל האג"ח שברשותו וירכוש יותר אגרות חוב ממשלתיות המיועדות לפידיון בטווח בינוני-ארוך. המטרה: להוריד את ריביות האג"ח במח"מ בינוני-ארוך, במהלך שאמור לחלחל גם לריביות בתחומים אחרים - ממשכנתאות דרך הלוואות רכב ועד הלוואות לסטודנטים - ולהורידן.

"זה לא התפקיד של הפד להציל את כל העולם, אבל יש ציפיות מאוד גדולות בשוק שהוא יכריז השבוע על מהלך כלשהו", אמר ג'ורג' קונקלבס, אסטרטג אג"ח בבנק נומורה לרשת CNBC. שלשום (ה') פעל הפד יחד עם בנקים מרכזיים גדולים אחרים בעולם להזרמת אשראי דולרי ל-3 חודשים לבנקים באירופה. (לסיפור המלא)

שבוע מתוח נוסף בשווקים

השבוע הקרוב בשווקים ימשיך לעמוד בסימן משבר החוב, לאחר שבסוף השבוע נכשלו שרי האוצר של האיחוד האירופי להגיע להסכמות באשר לאופן הטיפול במשבר. נציגי קרן המטבע הבינלאומית ייפגשו השבוע בוושינגטון ובאירופה, וגם נציגים ממדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) ייפגשו השבוע כדי לבדוק כיצד הם יכולים לסייע למדינות אירופה עמוסות החובות ולמנוע משבר גלובלי. ר"מ יוון יבקר בארה"ב וייפגש עם יו"ר קרן המטבע כריסטין לגארד ועם שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר.

אך עיקר תשומת הלב יופנה השבוע לפדרל ריזרב. טוני קרסנצי, כלכלן בכיר בקרן האג"ח פימקו, מעריך שהפד יכול להגיע להיקף רכישות של 20 מיליארד דולר באג"ח ארוכות טווח על ידי מכירת אג"ח קצרות טווח או על ידי הסטת כספים שיתפנו לו מפירעונן של אג"ח מגובות משכנתאות שרכש בעבר. כלכלנים בארה"ב חלוקים בדעתם האם ברננקי יתמקד ברכישת אג"ח לטווחים של 5-7 שנים או לטווחים ארוכים יותר של 10-30 שנה, שם יהיה לו קשה יותר להשפיע.

שתי התוכניות הקודמות של הפד הציתו ראלי של עשרות אחוזים בשוקי המניות, ובוול סטריט מקווים שההיסטוריה תחזור על עצמה. ריצ'רד ברנשטיין, מייסד ומנכ"ל בית השקעות הקרוי על שמו, אמר בראיון לרשת CNBC שהשוק יעלה עד סוף השנה, אך בהדרגה שתלווה בתנודתיות: "המכפילים נהדרים אבל זה לא אומר כלום. חייבים איזשהו זרז שיוציא אותנו מהסירחון".

שטיגליץ: ברננקי לא יעזור

ואולם, יש מי שחושב שפעולות הפד יגרמו יותר נזק מתועלת ולא יצליחו להציל את ארה"ב ממיתון נוסף. ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה, אמר אתמול בראיון לסוכנות בלומברג כי לא ניתן להאיץ את הצמיחה בארה"ב בעזרת מדיניות מוניטרית אלא רק באמצעים פיסקאליים.

"כמו ש-QE1 ו-QE2 לא עזרו, כך גם התוכנית הנוכחית לא תעזור", אמר. "רק תוכנית פיסקאלית תוציא אותנו מהבוץ".

שטיגליץ ביקר בחריפות את ברננקי ואמר שיש לו חלק בניפוח בועת הנדל"ן והבועה בשווקים הפיננסיים שהביאו את ארה"ב למצבה הנוכחי. הוא טען גם שקשה יותר לפד לתקן את הבעיות מאשר ליצור אותן. לדעתו, הבעיה הקשה ביותר היא האבטלה הגבוהה בארה"ב ובכך יש לטפל אך ורק באמצעים פיסקאליים.