ארה"ב: אישורי הבנייה מעל לצפי; התחלות הבנייה נפלו 5%

אישורי הבנייה עלו ל-620 אלף אישורים בשיעור שנתי - הרמה הגבוהה ביותר מדצמבר 2010 ■ התחלות הבנייה נפלו ב-5% ל-571 אלף התחלות - משמעותית מתחת לצפי

בזירת המאקרו, פורסמו היום (ג') שני נתונים חשובים לשוק הדיור האמריקני - אישורי והתחלות הבנייה, לחודש אוגוסט. התחלות הבנייה נפלו ב-5% בחודש אוגוסט ל-571 אלף התחלות באומדן שנתי. מנגד, אישורי הבנייה עלו ב-3.2% ל-620 אלף אישורי הבניה באומדן שנתי - הרמה השנתית הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2010.

נציין כי הצפי היה כי אישורי הבנייה יישארו ברמה של 600 אלף אישורים באומדן שנתי, לעומת אומדן זהה (600 אלף) בחודש החולף. זאת ועוד, התחלות הבנייה ירדו מתחת לצפי - כאשר בשוק ציפו ל-590,000 התחלות בנייה באומדן שנתי באוגוסט, לעומת אומדן שנתי של 601 אלף התחלות בחודש החולף (יש לציין כי גם הנתון ליולי עודכן כלפי מטה, כאשר לפני כן עמדו על אומדן שנתי של 604 אלף התחלות).

העובדה כי התחלות הבנייה נפלו משמעותית באומדן שנתי, מה שמעלה את החשש בקרב המשקיעים והאנליסטים כי שוק הדיור המקרטע מזה שנתיים, לא מתאושש בקצב הצפוי.

על רקע זאת, צפויים להתכנס בכירי הפדרל ריזרב היום להתכנסות בת-יומיים, כדי לדון במצבה של כלכלת ארה"ב המקרטעת. בסיום המפגש, צפוי יו"ר ה'פד' בן ברננקי, לפרסם את החלטת הריבית; כמו כן, על פי ההערכות בשוק יכריז גם היו"ר על operation twist - לשינוי תמהיל האג"ח אשר ברשות הפדרל ריזרב, לטובת הורדת הריביות על הלוואות ארוכות טווח בארה"ב.

"שוק הדיור בארה"ב עדיין מקרטע", אמרה ילנה שוליטיבה (Yelena Shulyatyeva), כלכלנית בבנק BNP פריבה בניו יורק. "יש לנו עדיין היצע גדול מדי, ואנו נדרשים לטפל בבעיה הזו לפני שאנו פונים להעלות את הביקושים בפני עצמם".

אישורי הבנייה לבתים פרטיים - עלו ב-2.5%

אישורי הבנייה לבתים פרטיים, המהווים 75% משוק הדיור בארה"ב, עלו ב-2.5% באומדן שנתי ביחס לשנה שעברה, לרמה של 413 אלף אישורים - הרמה הגבוהה ביותר של הנתון מאז ינואר 2011.

"על רקע הטלטלה בשווקים הפיננסים, לא נראה כל שיפור בשוק הדיור בנקודת הזמן הנוכחית או בעתיד הקרוב", אמר ארה הובינניאן (Ara Hovnanian), יו"ר בית ההשקעות הקרוי על שמו. "ההנחה שלנו היא ששוק הדיור לא ישתפר".