אישום: חטפו את הרב ניר בן-ארצי וגייסו תרומות במירמה

4 בכירים בעמותת "תלמי גאולת עם ישראל" מואשמים כי חטפו את הרב ניר בן-ארצי, המנהיג הרוחני ומייסד העמותה, סחטו אותו באיומים והוציאו מתורמים מיליוני שקלים במירמה

פרקליטות מחוז דרום הגישה הבוקר (ג') לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע כתב אישום חמור נגד 4 בכירים בעמותת "תלמי גאולת עם ישראל" המואשמים כי חטפו את הרב ניר בן-ארצי, המנהיג הרוחני ומייסד העמותה, סחטו אותו באיומים והוציאו מתורמים מיליוני שקלים במירמה.

בין התורמים שהולכו שולל הייתה גם רעיה שטראוס, בעלת מניות בקונצרן שטראוס ואחת הנשים העשירות בארץ, שתרמה לעמותה כ-36 מיליון שקל בתוך 3 השנים.

כתב האישום מייחס לארבעה - שמואל שוקרון, ראש הלשכה בעמותה; שמעון קטורזה, אחראי כוח-אדם ולוגיסטיקה בעמותה; צבי ויצמן, מנכ"ל וגזבר העמותה; ומיכה פטיטו, מזכיר העמותה - עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, חטיפה לשם כליאה, חטיפה, כליאת שווא, סחיטה באיומים וקבלת דבר במרמה.

מכתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין אבי ביטון וערונן בוחניק, עולה כי במהלך שנת 2005 החליטו 4 הנאשמים להשתלט על העמותה, מוסדותיה וכספיה על-ידי הורדת מעמדו של בן-ארצי ושליטתם בו ובעמותה בצורה מלאה.

כדי לממש את זממם, כך על-פי האישום, ביקשו הנאשמים להרחיק את בן-ארצי מהעמותה, וזאת בין היתר על דרך הרחקתו מהיישוב תלמים בו התגורר, כדי להפוך את עצמם לגורם הדומיננטי בניהול העמותה ובקשר עם תורמיה. זאת, תוך שהם ממשיכים להשתמש בשמו ובאישיותו של המתלונן.

מכתב האישום עולה כי הנאשמים פנו לבן-ארצי פעם אחר פעם על מנת לשכנעו לעזוב את המושב ללא בני משפחתו למשך מספר חודשים, וזאת בטענה כי מעשה זה הינו "משימה" לשם "זיכוך נשמתו" ועלייה בדרגתו הרוחנית למען עם ישראל. "בכך", נכתב באישום, "ביקשו לפתותו באמצעי תרמית ללכת מן המקום בו הוא נמצא".

בן-ארצי ואשתו סירבו בתחילה ל"הצעה", אך לבסוף, נכתב באישום, "בשל הלחץ הנפשי הרב שהופעל עליהם", שוכנע הוא ואשתו לצאת ל"משימה".

בחודש אוקטובר 2005 הרחיקו הארבעה את בן-ארצי לטבריה, שם החזיקו אותו בדירות שונות במשך כ-3 שנים, כאשר אחת למספר חודשים הוציאו אותו מתוכן על מנת לקבל קהל ולייעץ. בנוסף שהה בן-ארצי כחודש וחצי בארה"ב עם הנאשמים, על מנת לגייס תרומות לעמותה.

על-פי כתב האישום, במהלך התקופה בה הוחזק בן-ארצי בטבריה, "תקופת ההגליה", הוציאו הארבעה סכומי כסף ניכרים במרמה מתורמים שונים, בין היתר באמצעות שימוש בתחבולה ומירמה וניצול יחסי האמון והקרבה אותם יצרו עם התורמים לפני שחטפו את בן-ארצי.

עוד עולה מכתב האישום כי במהלך חטיפתו של בן-ארצי התקיימה אסיפת תורמים, במסגרתה אמר שוקרון לתורמים השונים כי בן-ארצי לקח על עצמו משימה להתפלל עבור עם ישראל והינו בגלות, ולכן לא יוכל להיפגש עמם. שוקרון הוסיף וציין, כך האישום, כי לאור היעדרותו של הרב, העמותה נמצאת בקשיים כלכליים.

בין התורמים שהשתתפו באסיפה הייתה גם רעיה שטראוס, בעלת מניות בקונצרן שטראוס ואחת הנשים העשירות בארץ. מכתב האישום עולה כי במהלך שנת 2005 קיימו ארבעת הנאשמים פגישות עם שטראוס, ובאמצעות הצגת מצגים כוזבים לפיהם הרב משיב לשאלותיה, ביקשו ממנה להגדיל את תרומותיה.

לפי האישום, הנאשמים ציינו בפני שטראוס כי בשל העובדה שבן-ארצי מתבודד לטובת עם ישראל, עליה להגדיל את תרומותיה, ואף הוסיפו כי הרב השיב בשלילה לשאלתה האם יש מקום ליתן תרומה למוסד אחר מלבד העמותה, זאת מבלי שהרב יהיה מודע לשיחות הללו כלל.

"בעקבות מצגים כוזבים אלה, שהוצגו על-ידי הנאשמים, ובמסגרת ידיעתם של הנאשמים בדבר מצגים כוזבים אלה, המשיכה הגברת שטראוס את מסע תרומותיה לעמותה ואף הגדילה את סכומי תרומותיה בתקופת ההגליה", נכתב בכתב האישום.

מכתב האישום עולה כי בין השנים 2005 ל-2008 תרמה שטראוס לעמותה 36 מיליון שקל, אותם שלשלו הנאשמים לכיסם. בצורה דומה הוציאו הארבעה מיליוני שקלים מתורמים נוספים, בהם אלון ארבוב, אברהם מרגלית ושותפו אריה בוים ואחרים.