גורמים ברשות ההגבלים: "התפטרות זהבית כהן לא תסייע לתנובה"

גורם ברשות ההגבלים: "אנו רואים את הסתרת המידע ע"י תנובה בכובד-ראש ולא חוששים ללכת עד הסוף בחקירה" ■ הרשות פסלה חשד לניגוד עניינים באשר לייצוג תנובה ע"י עו"ד יוסי לוי

מחלקת החקירות ברשות ההגבלים העסקיים פנתה בשבוע שעבר לעו"ד יוסי לוי, המייצג את תנובה, ודרשה ממנו להימנע מלהמשיך לייצג את תנובה ונושאי המשרה בחברה, וזאת בשל חשש שהוא עצמו יצטרך לשמש עד פוטנציאלי בחקירה המתנהלת נגד החברה - דבר שעלול להביא לשיבוש מהלכי החקירה.

לוי ומשרדו "לוי, מי-דן ושות'" פנו לראש לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, בדרישה שזה יפעל מול רשות ההגבלים כדי למנוע את "הפגיעה בחופש העיסוק והזכות לייצוג".

לדברי לוי, "ראש מחלקת חקירות ברשות ההגבלים, מר חיים ארביב, הודיע לי כי לא נוכל ללוות את תנובה במהלך החקירה הואיל ואנו עדים פוטנציאליים, נוכח החשש התיאורטי כי אחד הנחקרים יטען כי הליך דרישת הנתונים לווה משפטית על-ידנו".

לדברי לוי, "הודעה זו פוגעת בחופש העיסוק, שכן היא אינה מאפשרת לעורכי דין ללוות את לקוחותיהם בשעתם הקשה. קשה להלום שכל אימת שעורך דין מעניק ליווי משפטי ללקוח, ימנע הדבר באופן גורף את האפשרות שהוא ייצגו בהליכי חקירה".

רשות ההגבלים הודיעה לעו"ד לוי כי לא כל עורכי הדין במשרדו מנועים מלהמשיך לייצג את תנובה, אלא רק הוא ועורך דין נוסף, שליוו את שלב מסירת הדוחות לפני חודשיים. כעבור 48 שעות, שבהן נחקרו נושאי משרה בתנובה, התברר כי החשש לניגוד עניינים נעלם, ולוי יכול היה לשוב ולייצג את תנובה.

מרשות ההגבלים נמסר בתגובה: "בעקבות חשש לכך שייצוגה של תנובה על-ידי עו"ד לוי עלול לשבש את החקירה, ביקשנו להשהות את העניין לצורך בדיקה סופית, וכעבור 48 הודענו כי אין מניעה".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "ראש הלשכה אכן קיבל את הפנייה, ובדעתו ללמוד את הפרטים. אם אכן יימצא כי ישנה פגיעה בחופש העיסוק, יביע ראש הלשכה את דעתו בנושא בפני הרשות להגבלים עסקיים".

עו"ד לוי מסר בתגובה: "רשות ההגבלים פעלה שלא כדין ובניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, ואני שמח שהם הודו בטעותם".

"ההתפטרות לא תקל על תנובה"

חקירת רשות ההגבלים העסקיים נגד תנובה נמצאת לקראת סיום - כך נודע ל"גלובס". בסיום בחינת ממצאי החקירה תחליט רשות ההגבלים העסקיים אם להעמיד לדין את יו"ר תנובה, זהבית כהן, בחשד להסתרת מידע.

גורמים ברשות ההגבלים העסקיים הבהירו היום (א') כי להתפטרותה של כהן מראשות דירקטוריון תנובה לא תהיה כל השפעה על ההחלטות העתידיות בנוגע לחקירה, ובוודאי שהדבר לא ישמש כדי להקל עליה.

"אנחנו רואים את הסתרת המידע בכובד-ראש. זה לא מתגמד ליד משהו אחר, כי מאוד חשוב לנו להעביר את המסר שפירמות חייבות להיענות לדרישה להמצאת מסמכים", אמר היום ל"גלובס" גורם ברשות ההגבלים. לדבריו, הרשות לא תחשוש ללכת עם תנובה עד הסוף גם בעניין הסתרת המידע.

נזכיר כי רשות ההגבלים העסקיים פתחה בחקירה נגד תנובה בחשד כי תנובה הסתירה מהרשות את דוח מקינזי שנחשף ב"גלובס".

דו"ח מקינזי - שגרס כי תנובה יכולה להעלות את מחירי הגבינה הלבנה, הגבינה הצהובה והקוטג' ב-15% לפחות כיוון שהביקוש אליהם קשיח - עשוי לשמש נגד תנובה בבחינה האם תנובה עשתה שימוש לרעה בכוחה המונופוליסטי בשוק כדי להעלות מחירים בצורה לא הוגנת, דבר המנוגד לחוק.