מקורב לאייפקס: "זהבית כהן לא התנדבה להתפטר"

המקורב: "אייפקס חשבו שהגיע הזמן שכהן תעזוב; היא במצוקה איומה - התפרצה על אנשים בישיבות" ■ "היא לא נלחמה על הכיסא. גם היא הרגישה שזה הגיע לנקודה של אל-חזור"

הסערה סביב התפטרותה של זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס, מתפקידיה כיו"ר תנובה וכיו"ר פסגות, מסרבת לשכוך, ובתוך כך מתבררים פרטים נוספים בנוגע להתפטרות. ל"גלובס" נודע כי הודעתה של כהן אתמול (א') על ההתפטרות "הגיעה מלמעלה" - ישירות מהנהלת קרן אייפקס העולמית, ולא נולדה כיוזמה של כהן להרגעת הרוחות סביב תנובה וסביבה עצמה.

מקורב לאייפקס, שמלווה את הקרן זה שנים בפעילותה העסקית בישראל, סיפר היום (ב') ל"גלובס" כי ראשי אייפקס הבהירו לכהן כי הם מצפים לקבל את התפטרותה.

"באייפקס חשבו שהגיע הזמן שהיא תעזוב. זה לא שהיא קמה והתנדבה מיוזמתה להתפטר", אמר המקורב, אך הבהיר כי כהן לא הופתעה מהדרישה ולא התנגדה לכך. "היא לא נלחמה על הכיסא. גם היא הרגישה שזה כבר הגיע לנקודה של אל-חזור".

הדרישה של הנהלת קרן אייפקס נולדה בעקבות החקירה שמנהלת רשות ההגבלים העסקיים נגד תנובה, בחשד כי החברה הסתירה מהרשות את דוח מקינזי שנחשף ב"גלובס". במסגרת זו נחקרה כהן באזהרה בשבוע שעבר.

"בשבילם החקירה של ההגבלים זה קו פרשת המים. אם הייתה רק מחאה ציבורית הם לא היו אומרים לה ללכת", אמר היום המקורב, שמצוי בפרטי הפרשה. לדבריו, לא הייתה לקרן ברירה אלא לבקש שכהן תתפטר בשל המדיניות המוצהרת שלה, שמגלה "אפס סובלנות" לחקירות פליליות, עמדה שהביעו באופן חד-משמעי כאשר עלו בראשונה החשדות בנוגע לרועי ורמוס בפרשת פסגות, ובבג"ץ שהיה בסוגייה זו.

לדברי המקורב, "באייפקס תמיד לקחו את העמדה שאם יש ספק, אז אין ספק, ואם בן אדם נמצא בחקירה - אז אי-אפשר להמשיך אתו. אי-אפשר לומר שהם היו מרוצים בשום צורה שהיא מההתנהלות שלה בתקופה האחרונה, אבל בזמן אמת הם נתנו לה את החבל, כי זו גם המדיניות שלהם, שהבוס בשטח הוא הבוס.

"מיולי ועד לפתיחה בחקירת ההגבלים הם נתנו קרדיט גדול מאוד לכהן, שהיא תוכל לטפל במשבר שנולד מהמחאה. אבל במבחן התוצאה, התוצאה גרועה לכל הדעות".

ההערכות בשוק הן כי הנזקים לתנובה יהיו ארוכי-טווח, ובין היתר יוביל המשבר הנוכחי לביטול האקזיט שתוכנן בחברה בשנה הקרובה.

מכבה השריפות

בכיר נוסף במשק שמכיר את הפרשה מקרוב הוסיף כי "אלמלא חקירת רשות ההגבלים העסקיים, שום דבר לא היה משתנה מבחינת כהן. באייפקס היו נותנים לה חבל ארוך להתנהל איך שבא לה למשך תקופה בלתי מוגבלת, ולפתור את המשבר של המחאה. הרי מה האלטרנטיבות? שיו"ר חדש יוריד עוד יותר את המחירים?"

לדברי הבכיר, אלמלא החקירה כהן הייתה נשארת בתפקידיה. "החרם הצרכני היה בקונטקסט של תקופה, של מחאה מיוחדת, לגבי כולם, שהכול בתוהו ובוהו, לא רק בתנובה - אם כי תנובה הייתה הבולטת מכולם. זו גם מחאה שיכולה לחלוף מן העולם יחסית מהר. החקירה היא הדבר המשמעותי. אלמלא חקירת רשות ההגבלים לא היה קורה שום דבר בזמן הנראה לעין, אם בכלל, ולא היו מפטרים אותה".

נראה כי את הדרישה שכהן תתפטר קיבלה המנכ"לית מניקו הנסן, שותף בכיר בקרן, שנחת ביום חמישי שעבר בישראל, ומשמש כממונה הישיר מעל כהן בהיררכיה של אייפקס העולמית. "התפקיד הפורמלי שלו הוא ראש הוועדה שמחליטה על השקעה בחברות פורטפוליו, אבל הוא בעצם בא לכבות שריפות", אמר מקור שמכיר את הפרשה.

תפקיד סמלי בלבד

מרטין הלוסה, מנכ"ל אייפקס העולמית, פרסם אתמול הודעת גיבוי לכהן, שבה נכתב כי "זהבית עשתה עבודה מצוינת בתנובה ובפסגות. אנו גאים בכך שהיא עומדת בראש המשרד הישראלי, ואנו מאמינים לחלוטין ביכולתה להמשיך לאתר ולהשקיע בחברות ולהצמיחן".

ואולם הגיבוי שמקבלת כהן, הבהיר המקורב לאייפקס, אינו כן. "הגיבוי שהיא מקבלת היום לא אמיתי. הוא נועד לתת לה לצאת בכבוד. עוד לפני הודעת ההתפטרות היו שיחות באייפקס על מה צריך לעשות, ואם היא תצטרך ללכת מי יהיה המחליף, ונזרקו שמות, כמו שלמה רודב, האם הוא מתאים או לא מתאים".

כידוע, בשלב זה תישאר כהן נציגת קרן אייפקס בישראל. במקומה מינתה אייפקס העולמית לתפקיד יו"ר תנובה את שלמה רודב, לשעבר יו"ר בזק. רון גוטלר מונה ליו"ר זמני של פסגות.

לדברי הבכיר, תפקידה של כהן באייפקס כיום סמלי בלבד. "להיות מנכ"ל אייפקס ישראל זה לא אומר הרבה היום. אתה לא מעורב. בתנובה מינו את שלמה רודב, שהוא בן אדם שמהר מאוד יתפוס שם את כל החמצן. הוא לא בן אדם שיקשיב לזהבית. החברות בדירקטוריון שלה בתנובה די חסרת חשיבות, סמלית. אותו דבר גם המנכ"לות של אייפקס. ברור שהיא לא מקבלת גיבוי אמיתי מאייפקס".

הבכיר במשק הוסיף כי ל"זהבית אין יותר say בתנובה. העובדה שנשארה בדירקטוריון לא אומרת שום דבר, ואין שום ספק שרודב יעשה מה שהוא רוצה, לא מה שמישהו אחר רוצה".

"אופי קשה"

באשר לתחושותיה של כהן בתקופה האחרונה, סיפר המקורב לאייפקס כי "היא נמצאת במצוקה איומה בחודשים האלה". לדבריו, מצוקה זו באה לידי ביטוי בהתנהלותה בישיבות שהתקיימו בשבועות האחרונים. "באחרונה היו כמה פגישות שהיא התפרצה על אנשים סביבה. היא תמיד הייתה יכולה להיות מאוד לא נעימה למשתתפים בפגישה, אבל מצב שהיא מתחממת וצועקת או בכלל מרימה את הקול, אני לא זוכר אצלה לפני שנתיים.

"היא הייתה צינית מאוד או מעליבה כלפי אנשים. זאת אחת הבעיות שלה. אנשים זוכרים את זה שמביכים אותם בפגישה של 10-15 משתתפים - אבל באחרונה ראיתי אותה כמה פעמים ממש בהתפרצויות, מין אובדן שליטה שלא מאפיין אותה בכלל".

לדברי המקורב, בניגוד להתדרדרות הקשה בתדמיתה של תנובה וכהן עצמה, הסובבים את כהן נתנו לה תחושה שהיא מצליחה לבלום את המשבר. "אחת הבעיות של כהן זה שהיא אוהבת להקיף עצמה באנשים שרק אומרים לה כמה היא מוצלחת וטובה. גם עכשיו, בתקופות שהיה באמת כבר ממה לדאוג, התגובה של הסביבה שלה הייתה 'וואו, את הופעת נהדר בערוץ 2. זה היה ממש מדהים, את פתרת את כל הבעיה' - בשעה שצופה אובייקטיבי לא הרגיש שההופעה שלה בערוץ 2 הייתה טובה בכלל".

- זו לא נשמעת התנהלות של מנהלת בכירה.

המקורב: "נכון, אבל זו האישיות. היא בן אדם מאוד צנטרליסטי, מאוד דעתנית, והסביבה פוחדת לחלוק עליה".

הבכיר במשק, שמכיר את כהן מקרוב, אמר כי "היא תמיד הייתה כוחנית. צריך להכיר את אופיה כדי להבין למה היא לא התמודדה עם המשבר בצורה אחרת. יש לה אופי קשה, קשוח".

באשר לחקירת רשות ההגבלים, אמר המקורב לאייפקס כי נראה שהמצב מאוד לא פשוט בעבור כהן. "ממה שאני שומע, ברשות ההגבלים לוקחים את התיק מאוד ברצינות. כבר הרבה זמן חיפשו תיק של אי-מסירת מסמכים להתלבש עליו. עכשיו הם מצאו את התיק הכי אקטואלי שיכול להיות. זה גם סקסי, זה גם ציבורי, וגם לפי הפרסומים לפחות למסמכים עצמם יש חשיבות".

באייפקס ישראל בחרו שלא להגיב לידיעה.