הבנק המרכזי האירופי ירכוש עוד אג"ח ב-40 מיליארד אירו

(עדכון) - יו"ר הבנק, ז'אן-קלוד טרישה, שיפרוש בסוף החודש - הותיר את הריבית ללא שינוי אך הציג 2 צעדים מוניטאריים חדשים ■ כלכלנים על החלטת הריבית: "אסון לאירופה" ■ בריטניה מרחיבה רכישות האג"ח ב-75 מיליארד ליש"ט

יום דרמטי באירופה: ז'אן-קלוד טרישה, נגיד הבנק המרכזי של אירופה (ECB), הכריז היום (ה') בשעה 13:45 על החלטת הריבית של גוש האירו, אותה הותיר ללא שינוי - ברמה של 1.5%. בנוסף, נאם טרישה לאחר פרסום ההחלטה ופרס את המדיניות המוניטאריות של הבנק המרכזי - תוך שהוא מגבה את החלטת הריבית, מתייחס לתחזיות צמיחה מתונות עד סוף השנה, והחשוב מכל: משיק צעדים מוניטאריים לטיפול במשבר החוב, דוגמת הלוואות לשנה לבנקים באירופה, ותוכנית רכישות אג"ח (פירוט בהמשך).

לקראת פרסום ההחלטה, נזכיר, גברו ההערכות בשוק כי ה-ECB דווקא יוריד את הריבית המרכזית במרחב האירו, על רקע השלכות משבר החובות הריבוניים והשפעותיו על ההאטה בצמיחה בכלכלות אירופה.

אולם, יש לציין כי סקר כלכלנים שערך "בלומברג" בשבוע האחרון, מעלה כי מתוך 52 אנליסטים - רק 5 העריכו שטרישה יוריד את הריבית מול ההאטה בצמיחה באירופה, בעוד כל היתר העריכו נכונה - כי יותיר אותה ללא שינוי. "זה אסון לגוש האירו", אמר אנליסט בריאיון לסוכנות CNBC. "מדובר במדיניות אנטי-משברית מובהקת של טרישה".

טרישה: "צמיחה מתונה ב-2011"

לאחר פרסום ההחלטה, כאמור, נאם טרישה ב-14:30 (שעוננו) ופרס את משנתו הכלכלית בפעם האחרונה בכהונתו בת 8 השנים, אשר תבוא לסיומה בסוף החודש - את טרישה יחליף נגיד הבנק המרכזי באיטליה, מריו דראג'י.

טרישה גיבה את ההחלטה להותיר את הריבית על כנה תוך התייחסות לציפיות אינפלציה מתונות - אשר צפוייה להישאר ברמה של 2% עד סוף השנה, אולם לא נמנע מלהיות פסימי יותר באשר לתחזיות הצמיחה השנתיות: "אנו צופים צמיחה מאד מתונה במחצית השנייה של שנת 2011", לדבריו.

כבר בפתיחת נאומו, פרס טרישה את הצעדים המוניטאריים החדשים בהם נוקט הבנק המרכזי לטיפול במשבר: תוכנית להענקת שתי הלוואות לבנקים באירופה, לתקופת זמן ממושכת של 12 חודשים (לעומת הלוואות קצרות טווח אותן מאפשר כעת), וכן תוכנית לרכישות אג"ח בהיקף של 40 מיליארד אירו - להורדת התשואות בשוק האג"ח והשבת אמון המשקיעים בשוק.

טרישה ציין כי ההחלטות על המשך המדיניות המוניטארית של הבנק המרכזי התקבלה "על בסיס קונצנזוס" בקרב בכירי הבנק, והתייחס גם לאפשרות למנף את קרן החילוץ האירופאית - בהיקף של 440 מיליארד אירו: "זה צעד לא ראוי", הסביר הנגיד את משנתו.

לקראת הנאום, שטף של שמועות והכרזות מקדימות נפוצו בשווקים בשבועות האחרונים, לקראת נאומו של טרישה היום. השמועה המרכזית שעודדה את המשקיעים, וכן התגשמה, הינה האפשרות כי ה-ECB יכריז על צעדים חדשים לטיפול במשבר החוב.

בין היתר, בכירים בבנק המרכזי רמזו בשבועות האחרונים על ההלוואות עליהן הצהיר טרישה - לתקופת זמן ארוכה יותר לבנקים. זאת, בהמשך להזרמת הלוואות קצרות טווח לבנקים באירופה, אותן איפשר ה-ECB לאחרונה, בשיתוף הפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים נוספים בעולם. יש לציין כי רמיזות על האפשרות שהבנק המרכזי ינקוט בצעדים מוניטריים נוספים, הגיעו בשבועות האחרונים גם מלוק כהן נגיד הבנק המרכזי של בלגיה, וכן מבכיר ב-ECB, שהעביר את המידע באנונימיות ל"בלומברג".

"אני זוכר את מסיבת העיתונאים הראשונה שלי לפני 8 שנים; היה לי עונג רב בתפקיד", אמר טרישה לקראת תום דבריו, כאמור במסע"ת האחרונה שלו בתפקיד. "חווינו צרות רבות ב-4 השנים האחרונות - מהוריקנים דרך משברים כלכליים. לפני 8 שנים הקונספט של מסיבת עיתונאים לאחר הודעת ריבית נחשב צעד נועז; היום כבר לא. תודה לכם על הכל".

בבריטניה מרחיבים המדיניות המוניטארית

בתוך כך, עדכן הבנק המרכזי בבריטניה היום לפני הפרסומים של ה-ECB, כי הרחיב את תוכנית ההקלה הכמותית שלו ב-75 מיליארד ליט"ש - מ-200 מיליארד ליט"ש ל-275 מיליארד ליט"ש. בנוסף, הודיע הבנק המרכזי כי הריבית המרכזית בבריטניה נותרה על כנה - ברמה של 0.5%.

ההחלטה הדרמטית של הבנק המרכזי בבריטניה על הרחבת התוכנית לתמרוץ השווקים, מגיעה לפני ההכרזות הדרמטיות של ה-ECB.

בתוך כך, אמר היום שר האוצר טימותי גייתנר, שר האוצר של ארה"ב, כי ממשלתו עובדת בשיתוף פעולה עם קרן המטבע הבינלאומית לטיפול במשבר החוב האירופי, אשר מהווה לטענתו "סכנה אמיתית למערכת הפיננסית".