דיווח: קרן המטבע והאיחוד האירופי יעניקו ליוון סיוע נוסף

(עדכון) - נציגי ה"טרויקה": המיתון ביוון חריף משחשבנו; התאוששות - אולי בשנת 2013 ■ בהמשך צפוי הפרלמנט הסלובקי להצביע על הרחבת קרן החילוץ האירופית - ההצבעה האחרונה באירופה

קרן המטבע, האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי, הידועים בתור ה"טרויקה", צפויים לאשר ליוון סיוע נוסף בהיקף של 8 מיליארד אירו ויעבירו לה את הכסף בתחילת נובמבר. כך על פי דיווח ברשת CNBC. הדיווח מתבסס על הודעת נציגי ה"טרויקה" לפיה הבדיקות שערכו במדינה חיוביות והם יאשרו ככל הנראה מתן סיוע נוסף.

היום (ג') הוא יום גורלי עבור יוון בפרט ואירופה כולה, לא רק בגלל החלטת ה"טרויקה" אלא גם בגלל שבשעות אלה מתקיימת הצבעה קריטית בפרלמנט הסלובקי - לאישור הרחבת קרן החילוץ האירופאית (EFSF) ל-440 מיליארד אירו.

על פי דיווחים מיידיים במרקטווץ' ו-CNBC, עולה כי נציגי ה"טרויקה" סיימו את פגישתם עם נציגי ממשלת יוון, ומסרו כי "סביר" שיוון תקבל סיוע פיננסי נוסף. מדובר בנתח הבא במסגרת תוכנית החילוץ שגובשה ליוון, בהיקף 8 מיליארד אירו, אשר אמור "להצילה" מהכרזה על פשיטת רגל בנובמבר - אז תותר הממשלה ללא מזומנים.

בהודעת ה"טרויקה" נכתב כי המיתון ביוון יהיה חריף יותר מכפי שהוערך וככל הנראה יוון תחל להתאושש אולי בשנת 2013. מבחינה פיסקאלית, נציגי ה"טרויקה" מעריכים כי צעדי הקיצוץ האחרונים שאישרה הממשלה יאפשרו לה לעמוד ביעד גירעון של 14.9 מיליארד אירו בשנת 2012.

ההכרעה של ה"טרויקה" מגיעה לאחר מספר שבועות בהם ביקרו ביוון ובחנו את עמידתה ביעדי תוכנית הצנע שלה. ממשלת יוון, אשר מנסה להחיל קיצוצים, פיטורי עובדים ממשלתיים והפרטות בהיקף של יותר מ-50 מיליארד אירו כדי לאזן את הגירעון השנתי בשנים הקרובות, אמורה הייתה להציג טיוטת תקציב משביעת רצון לנציגי ה"טרויקה", ואלה הבהירו כי יכריזו על ההחלטה ביממה הקרובה.

בנוסף, מתקיימת היום החל משעה 14:00 (שעון ישראל) הצבעה בפרלמנט הסלובקי על הרחבתה של קרן החילוץ האירופאית - להיקף של 440 מיליארד אירו. ההרחבה, במטרה להגדיל את יתרות האשראי לחירום באירופה, בראי משבר החוב המתפתח, חיונית לתרחיש של "אפקט דומינו", אשר עלול להיווצר בעקבות פשיטת רגל פוטנציאלית של יוון או אחת ממדינות ה-PIGS האחרות.

למרות שסלובקיה הינה מדינה קטנה, ההצבעה המדוברת הינה קריטית - שכן סלובקיה היא החברה האחרונה שנדרשת לאשר את הרחבת הקרן, אולם חווה התנגדות קשה מצד האופויזציה בפרלמנט לאישור המהלך. האישור ההרחבה עצמו, יש לציין, חייב להתקבל על ידי כל אחת מ-17 החברות בגוש האירו. אחרת, תישאר הקרן בגודלה הנוכחי, והלא מספק לתרחישי משבר.

בצהריים הודיעה אחת מהשותפות בקואליציוניות בממשלה הסלובקית שהיא תתנגד למהלך. מפלגת הסולדריות והחופש, הודיעה שהיא תתנגד להצעה לאשר את חבילת הסיוע ליוון, מה שמעמיד את כל חבילת הסיוע ליוון בפני סכנה ממשית. הבורסות באירופה החריפו את הירידות שלהן בעקבות ההודעה, שצפויה גם להפיל את הממשלה הסלובקית.

האופוזיציה במדינה החליטה לנצל את ההצבעה למטרות פוליטיות. באופוזיציה הסלובקית החליטו לנצל את העובדה שהממשלה כרכה את ההצעה על חבילת הסיוע ליוון בהצעת אי אמון בממשלה. ולכן, הם החליטו לא לתמוך בהצעה הנוכחית על מנת להפיל את הממשלה, אבל לתמוך בהצעת חבילת הסיוע כשתעלה שוב להצבעה ביום שישי.