מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה נגד הכפלת הארנונה על דירות ריקות

ד"ר רינה דגני טענת שהמהלך שמקדמת עיריית תל אביב לא יעזור בפיתרון משבר הדיור ■ ״דירות ריקות לא ישתחררו להשכרה בתל-אביב כתוצאה מתוספת עלות"

בשבוע שעבר הודיעה עיריית תל אביב היא היא מקדמת מהלך במסגרתו תגבה ארנונה כפולה מדירות שעומדות ריקות. הסיבה - דירבון בעלי דירות להשכירן או להוציאן לשוק.

ד"ר רינה דגני, מנכ״ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה סבורה שמדובר במהלך המהווה לא פחות משגיאה חמורה שלא תפתור את מצוקת הדיור בעיר מצד אחד ומצד שני עלולה לפגוע בבעלי דירות ולגרום לתושבי חוץ להדיר רגליהם מהשקעות נדל"ן.

"שיעור הארנונה יחסית אינו גבוה בישראל", מסבירה ד"ר דגני, "עלות ארנונה בתל-אביב לדירות בנות כ-150 מ"ר נעה סביב 1,200 שקל בחודשיים באזורים הטובים ביותר בעיר. אם העלות תוכפל, היא תגיע לכ-2,400 שקל בחודשיים. האם באמת סבורים בעירייה שלרוכשי הדירות מחו"ל, המשתכרים בחו"ל בדולרים, תהיה משמעות לתוספת עלות של כ-350 דולר לחודשיים? האם בעלי דירות שעלותן מעל 3-4 מיליון שקל יוטרדו מתוספת ארנונה של אלפי דולרים בודדים בשנה?".

"גם באשר לישראלים המחזיקים דירות יוקרה לא מושכרות" מוסיפה ואומרת דגני, "הארנונה הכפולה לא תגרום מבחינתם כל שינוי. מי שמחזיק בדירת יוקרה, משלם היום מעבר לארנונה סכומים גבוהים יותר עבור אחזקה של הבניין עצמו, כך שגם אם יעלו להם את הארנונה, זה לא יגרום להם לשחרר את הדירה להשכרה".

ד״ר דגני מעריכה כי הגזירה החדשה לא תשנה דבר בשוק הנדל״ן בעיר. ״דירות ריקות לא ישתחררו להשכרה בתל-אביב כתוצאה מתוספת עלות. מי שייפגעו מכך הם ישראלים המחזיקים בדירות המיועדות לילד השוהה בחו"ל, לבן שמסיים לימודים בארץ אחרת או כאלה שלא מצליחים להשכיר את דירתם ואין להם זמן לעסוק בכך. רוב תושבי ישראל אינם מחזיקים בדירות ריקות סתם כך, הן לא מהוות עבורם דירת נופש או מקלט. באשר לתושבי חוץ, מן הראוי לזכור שמרבית תושבי החוץ מחזיקים בדירות מרוהטות. האם הגיוני שיתנו לאחרים להשתמש בדירות האלה? הם קנו את הדירה לא רק כהשקעה אלא כדי לגור בה לפחות אחת לשנה, בתקופת החגים לדוגמה".

דגני מסכמת את דבריה ואומרת כי: "גם אם המהלך של עיריית תל-אביב יצליח לאכלס חלק מהדירות הריקות, לא ניתן יהיה להגיע ליותר מאלף דירות שאולי ניתן יהיה להשכיר, אבל זה עדיין לא פותר את מצוקת הדיור בתל-אביב, כי הצורך בדירות בתל-אביב עולה בהרבה על ההיצע, אולם הנזק יהיה גדול לבעלי הדירות ולתדמית המדינה בעיני תושבי חוץ".