השותף העשיר של עופר נמרודי

הפער בין אמון מנהלי החברה בפוטנציאל הרישיונות לבין הנכונות שלהם להכניס יד לכיס

העסקה בין הכשרה אנרגיה למודיעין , במסגרתה מכרה הראשונה 7.6% בצמד הרישיונות הימיים "שרה" ו-"מירה" לשותפתה תמורת 30.5 מיליון דולר, תהפוך את מודיעין לחשופה הרבה יותר לתוצאות הקידוחים הללו, לטוב או לרע.

על פי הערכות שנעשו בקרב השותפים ברישיונות הימיים שמול חופי חיפה, העלות הצפויה של שני הקידוחים המתוכננים להתבצע ברישיונות תנוע בין 150 ל-200 מיליון דולר, וזאת בהתאם להתפתחויות שיהיו בעת ביצוע הקידוחים. מצבת המזומנים בקופתה של מודיעין, הנמצאת בשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר וצחי סולטן, עומדת ערב השלמת העסקה על כ-115 מיליון דולר, וזאת לעומת ל-22.5 מיליון דולר בלבד הנמצאים בקופתה של הכשרה אנרגיה, שבשליטת הכשרת היישוב של עופר נמרודי.

לאחר ביצוע העסקה עליה דווח אתמול, תיוותר מודיעין עם מזומנים בהיקף של כ-85 מיליון דולר והחזקה של 29.2% בצמד הרישיונות. חלקה של מודיעין במימון קידוחי הפיתוח צפוי להיות בטווח של 43.8-58.4 מיליון דולר, ובתוספת 30.5 מיליון הדולר ששילמה בעסקה הנוכחית עבור הזכויות הנוספות, היא צפויה להשקיע בקידוחי "שרה ו-"מירה" בין 73.8 מיליון דולר ל-88.9 מיליון דולר.

במקרה שהקידוחים הללו יחשפו מאגרי גז, בהתאם להסתברות הגבוהה שפורסמה בדוחות הערכת המשאבים של חברת NSAI, הרי שהאפסייד הצפוי למודיעין מהגדלת חלקה ברישיונות אלו יהיה גבוה יותר. מצד שני, "המקדח הוא זה שקובע", ואם בסופו של דבר הוא לא יגלה שכבות המכילות גז או נפט, עשויה מודיעין למצוא את עצמה בסיטואציה שבו היא כילתה חלק גדול מהמזומן שגייסה מהציבור ומבעלי השליטה על פרופסקט יחיד.

בין ההערכות למציאות

בצד המוכר, עסקת "מירה" ו"שרה" פותרת חלק גדול מבעיית המימון של הכשרה אנרגיה, ותאפשר לה לממן את חלקה בקידוחים המתוכננים ברישיונות, כפי שהתבטא אתמול מנכ"ל החברה, אוהד מראני. כעת יהיו בקופתה של הכשרה אנרגיה מזומנים בהיקף של כ-53 מיליון דולר, בעוד חלקה בקידוחים הללו (41.5%) צפוי לעמוד על 62.2-83 מיליון דולר.

במקביל, מסרה הכשרה אנרגיה כי בכוונתה להגדיל את שיעור החזקות בציבור במניותיה בכ-4% מתוך כוונה להיכנס למדדים המובילים ובהם ת"א 100. כניסה למדדים הללו טובה לחברה ומשפרת את הסחירות במניה, אולם הסיבה העיקרית להנפקת מניות נוספות היא הכנסה של סכום נוסף לקופת החברה.

בנובמבר אשתקד ביצעה הכשרה אנרגיה את ההנפקה הראשונה לציבור, במסגרתה מכרה 13% ממניותיה תמורת כ-100 מיליון שקל, וכשנשאל מראני מדוע מונפקים רק 13%, הוא השיב כי הדבר נובע מהשווי הנמוך בו בוצעה ההנפקה, כשלהערכתו בעתיד יתבצעו גיוסים לפי שווי חברה גבוה יותר.

כעת, חודשים ספורים לפני תחילת הקידוחים ולאחר פרסום דוח הערכת המשאבים, טופחת המציאות בשווקים על פניהם של מנהלי החברה, והם נאלצים למכור מניות נוספות בשווי דומה לזה בו הונפקה הכשרה אנרגיה.

למה לא לבצע הנפקת זכויות?

המהלכים האחרונים של הכשרה אנרגיה מדגישים שוב את הפער בין האמונה של מנהלי החברה ובראשם בעל השליטה בה, נמרודי, בפוטנציאל הקיים בצמד הרישיונות, לבין הנכונות שלהם להכניס את היד לכיס ולקחת חלק בסיכונים הכרוכים בפיתוחם.

במקום לרדת בשיעורי ההחזקה ב"שרה" ו"מירה" ולמכור מניות נוספות של החברה, יכלה הכשרה אנרגיה לבצע הנפקת זכויות או הנפקת מניות רגילה, עם התחייבות של בעלי השליטה להזרים את חלקם בהנפקה, בדומה למהלך אותו ביצעה מודיעין אשתקד. נמרודי, שאוהב לדבר על הפוטנציאל שקיים ברישיונות הללו, מעדיף כנראה שאת הסיכון ייקח מישהו אחר.