מנהל ישראלי, אנגלי ואמריקני נפגשים: מי המוטרד מכולם?

כך עפ"י מדד הביטחון העסקי של ארגון YPO ו"גלובס" ■ עוד עולה מהמדד כי למרות היציבות היחסית של השוק המקומי, המנהלים הישראלים חוששים יותר בהשוואה לעמיתיהם בארה"ב ובאירופה ■ מנהלים בכירים מנסים ליישב את הסתירה

תחושת הביטחון של המנהלים הישראלים ירדה ברבעונים השני והשלישי של שנת 2011, והם אף מוטרדים יותר מהקולגות שלהם בשאר חלקי העולם - כך עולה ממדד הביטחון העסקי של ארגון YPO ו"גלובס".

העובדה שהמנהל הישראלי מוטרד לא מפליאה לאור התערערות היציבות של הכלכלות בשוק האירופי וכן המצב הכלכלי הבעייתי שאליו נקלעה ארה"ב. היא גם לא מפתיעה על רקע תנועת המחאה שהתעוררה בארץ בקיץ האחרון והוציאה לרחוב מאות אלפי אנשים שמחו נגד יוקר המחיה ודרשו צדק חברתי.

אך ההשוואה של המנהל הישראלי אל מנהלים אחרים בעולם מפתיעה, שהרי הפרמטרים בישראל מעידים על יציבות גבוהה יותר מבמדינות אחרות. מדוע המנהל הישראלי פחות בטוח? "המשק הישראלי ממשיך להפתיע לטובה", אומר נאור מן, יו"ר YPO ישראל ובעל שליטה ומנכ"ל משותף בקבוצת ריל קומרס. "אבל אולי זו הזהירות שלנו כישראלים. אנחנו כל הזמן חוששים מחוסר היציבות העתידי שלנו, ולכן אנחנו מתקשים לתת תחזיות אופטימיות - למרות שבפועל אנחנו טובים יותר מכל העולם".

YPO הוא ארגון בינלאומי הכולל 19 אלף מנכ"לים ויו"רים, מתחת לגיל 45, ביותר מ-100 מדינות ברחבי העולם. מטרתו היא לייצר נטוורקינג שיחבר בין המנהלים הצעירים והמובילים בעולם (ראו מסגרת). מדד הביטחון התעסוקתי של המנהל הישראלי היה 53.6 באוקטובר 2011, וזאת לעומת 51.8 למנהל ממדינה המשתייכת לאיחוד האירופי ו-58 למנהל גלובלי.

"הבורסה שלנו בישראל מתחילה להגיב לעצבנות השווקים בעולם", אומר מן, "ולזה מתווספים חוסר היציבות בכלכלות האירופיות, ההשפעות של המחאה החברתית - כמו הקיפאון בשוק הנדל"ן בדירות הביניים - השינויים בשוק התקשורת והשינויים המבניים בנושאי הריכוזיות. כל אלה מייצרים חוסר ודאות שמשתקפת בתחזיות שלנו להמשך.

"למרות שהמשק הישראלי מתנהג יפה, קשה להיות אופטימיים, כי כל הסימנים מסביבנו מראים על ירידה כלכלית. אנחנו כל הזמן אומרים: 'ברבעון הבא נפגוש את המציאות, לא יכול להיות שאנחנו כל-כך מנותקים'".

"הנמכת ציפיות"

לדברי מן, מה שעומד מאחורי המגמה של הורדת התחזיות לרבעונים הקרובים הוא בעיקר הצורך של המנהלים שלא לעורר ציפיות. "למרות שהמגמה משקפת גם את חוסר הוודאות שלנו ביכולנו לספק את הסחורה ברבעונים הקרובים - הנמכת ציפיות היא כרגע שם המשחק אצל הרבה מנכ"לים".

ריל קומרס, לדבריו, כחברת היי-טק המספקת תוכנה ושירותי IT, התחזיות שלה שמרניות לשנה הבאה. "הצפי שלנו הוא ש-2012 לא תהיה טובה כמו 2011", הוא אומר, "למרות שכל הפסימיות שמשתקפת קדימה כרגע לא ניכרת בשטח. ההשקעות והמכירות לא נעצרות ונראה שהולך להיות לנו רבעון מצוין. ובכל זאת, הבורסה יורדת, הנדל"ן בעצירה מסוימת, ויש סיכוי רב שהלקוחות יקצצו תקציבים ואנחנו נקבל פחות וניאלץ לקצץ בעצמנו".

- איך אתם מתמודדים עם הבעיות בשוק האמריקני בו אתם פעילים?

"אנחנו נוקטים באסטרטגיות של מוצרים קטנים וזולים מאוד, ונכנסנו גם עם מערכת חינמית שאנחנו מוכרים לה שירותים".

- חשבתם לייבא את האסטרטגיות הללו לארץ?

"כרגע לא. אין סיבה. הכלכלה הישראלית פורחת, אנשים עם כסף בכיסים ומבזבזים כאילו אין מחר".

"חוסר ודאות גרוע מחדשות רעות"

גם יגאל צמח, חבר ב-YPO ומנכ"ל חברת הנדל"ן ברגרואין רזידנטיאל, תולה את הפסימיות בחוסר הוודאות הגדול שבו פועל כיום המשק הישראלי. "יש חוסר ודאות וחשש מחדשות רעות", הוא אומר, "מנהלים אוהבים להבין את השוק שאיתו הם מתמודדים. ישראל הייתה בתאימות יחסית לעולם עד לאפריל 2011, אך חל שינוי בעקבות תנועת המחאה והצפי למתיחות ביטחונית בספטמבר - דבר שלא התממש. לאחר מכן, נשארנו עם תוצאות המחאה וועדת טרכטנברג שהמלצותיה צפויות לשנות את מבנה השוק, את רמת המיסוי של מס החברות ואת מס הדיבידנד".

- איך הדברים באים לידי ביטוי בשוק הנדל"ן?

"שם, מעבר לטרכטנברג, היו שני פקטורים נוספים. היה זינוק משמעותי במשך חמש שנים במחירי הנדל"ן, שבראייה היסטורית צריך להוביל לירידה בשוק. בנוסף, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, משרד האוצר ורשות המסים, מחפשים כבר תקופה ארוכה כלים פיסקליים, ופועלים כדי לקרר את שוק הנדל"ן ולהוריד את הביקוש. כל אלו, הורידו את רמת הביטחון העסקי".

- אתה צופה שהירידה בביקוש תימשך?

"להערכתי, התוצאה המיידית גורמת לירידה מסוימת בביקוש, אבל גם בהיצע. אנשים יושבים על הגדר ומחכים עוד רבעון כדי להחליט אם לקנות. אבל אני צופה שגם ההיצע יאבד גובה, ולכן לא תתרחש ירידה משמעותית. אחרי שאנשים יראו שהמחירים לא יורדים בצורה דרמטית, ברבעון הראשון של 2012, הם יחזרו לקנות".

- אז אתה בעצם אופטימי.

"כן, אני צופה שאחרי שיאומצו המלצות ועדת טרכטנברג, אפילו שחלקן מקטינות באופן תיאורטי את תזרים המזומנים של בעלי המניות, החברות יתייעלו וימצאו את הדרכים לחזור לרמת הרווחיות שקדמה לטרכטנברג.

"ככלל, השוק הישראלי, בניגוד לאירופי, האסייתי או האמריקני, הוא סתגלן מאוד. המחשבה הישראלית היא שהאנשים והחברות מסתגלים למצבים שונים מהר, ולכן להערכתי האופטימיות תעלה חזרה אחרי שיגלו כי השד לא נורא כל-כך".

גם צמח כמו מן סבור שהמצב בישראל טוב יותר. "מצב המשק הישראלי - עם הקלקולים שיש בו - טוב", אומר צמח", "שיעור האבטלה הוא 5.6%, אנשים קונים והמסעדות מלאות. אנשים מקטרים, אבל המצב, גם מבחינת היקף החסכונות של הציבור, טוב לאין ערוך ממה שקורה בארה"ב ובאירופה. כשאנשים יבינו את החוקים החדשים וכשתהיה ודאות, עשויה להיות אפילו דהירה קדימה של מניות".

- אתם נערכים לאופציה אופטימית פחות?

"נכון לעכשיו הכול בהמתנה, כדי לראות שהדברים יתייצבו. אבל סביבת הריבית שלנו היא סביבה יורדת. הנדל"ן מניב תשואה עודפת בריבית נמוכה והיום על דירת מגורים אפשר לקבל עד 4% תשואה. כשעל העו"ש אפשר היום לקבל 1.5%-2%, אנשים עדיין יעדיפו לקנות נדל"ן להשקעה, ומשרדים יכולים להניב גם 9%. אנשים מסתכלים על הכסף, שוקלים את האלטרנטיבות, ובוחרים את הטובה ביותר עבורם. אני מאמין שהאופטימיות תעלה ברבעון הבא".

"מבינים שהבעיות מאירופה מגיעות"

"השוק הישראלי לא בבעיה", מצהיר איציק בנבנישתי, חבר ב-YPO ומנכ"ל בזק בינלאומי, "אבל הוא נמצא בבעיה קשה כשמסתכלים על הבעיות שמגיעות מכיוון אירופה, שמדינותיה נמצאות בסחר עם ישראל".

- מדוע?

"עד יולי חיינו בתחושה חזקה שהשוק הישראלי יכול לצלוח את המשבר הזה כפי ששרדנו את משבר 2008. הרגשנו שאנחנו יותר חזקים משאר הכלכלות בעולם. ביולי התחיל שוק ההון לתמחר את הירידות באירופה, והמנהלים הישראלים התחילו להפנים שזה חלק מהשוק הישראלי".

- ומה השוני ממשבר 2008?

"המשבר הפעם, בניגוד ל-2008, הוא של מדינות, לא של בנקים. אמנם, העתיד הקרוב והרחוק יכולים להיראות טוב, אבל בשביל זה צריך תשומות ניהול של מנהיגים. אם אירופה תתאחד ותמצא פתרון כואב, העתיד ייראה טוב. אבל אני בספק אם יש פתרון כזה, כי לא מדובר בתספורת או בפתרון מוניטרי, אלא במדינות שייכנסו למיתון חמור ויצטרכו להפנים שהן לא עצמאיות ושעליהן לקבל תכתיבים ממדינות אחרות".

- ואיך כל זה עשוי להשפיע על שוק התקשורת?

"שוק התקשורת רק ילך ויצמח, למרות הכלכלה היורדת. כי הצריכה של הלקוח בתחום היא כמו חמצן עבורו. אדם שאין לו טלפון סלולרי או אינטרנט - לא מסוגל לתפקד. מה שכן, יהיו בו שינויים - בתעריפים ללקוחות, בכניסת שחקנים חדשים ובשינויים רגולטוריים. הוא יקבל צורה חדשה, אבל ימשיך לצמוח".

- אז הכיוון ישתנה?

"אני צופה שנראה עלייה בינואר 2012. ככלל, אני חושב שלמנהלים במשק יש אחריות עצומה לגבי מצב הרוח הכלכלי. עליהם להימנע מלייצר את התופעה על-ידי היערכות נכונה - הכנת החברה לתגובה ולא רק ניסיון להקדים תרופה למכה".

רק מתחת לגיל 45, רק אחרי ועדת קבלה

ארגון Young Presidents' Organization) YPO) הבינלאומי כולל 19 אלף מנכ"לים ויו"רים בכ-100 מדינות ברחבי העולם. מטרתו היא לייצר נטוורקינג שיחבר בין המנהלים הצעירים והמובילים בעולם.

לא פשוט להימנות עם הנטוורקינג של הארגון. על המנהלים להיות מתחת לגיל 45, לנהל מחזור של לפחות 8 מיליון דולר, להעסיק מינימום 50 עובדים ישירים, וכמובן - לעבור ועדת קבלה קפדנית.

במסגרת פעילותו, השיק הארגון בשנת 2009 את מדד הביטחון העסקי, הבודק את הדופק הניהולי של חברי הארגון בחתכים גלובליים, אזוריים ומקומיים. על סרגל שנע בין 1 ל-100 נקודות, מדרגים חברי הארגון אחת לרבעון את הצפי שלהם להגדלת, להקטנת או להשארת היקף ההשקעות, המכירות ומצבת כוח האדם של החברה אותה הם מנהלים.

מאחר שמדובר בארגון של מנהלים צעירים, עם הגיעם לגיל 50 הם עוזבים את הארגון ומצטרפים לארגון הבוגרים, WPO.

מדד הביטחון העולמי
 מדד הביטחון העולמי

מה מטריד את המנהל הישראלי / צלם: רויטרס, אבשלום ששוני, ורדי כהנא, סיון פרג'
 מה מטריד את המנהל הישראלי / צלם: רויטרס, אבשלום ששוני, ורדי כהנא, סיון פרג'