מחלוקת משפטית: מה תהיה תוחלת החיים של שחר גרינשפן?

חברת הביטוח שאמורה לפצות את משפחת גרינשפן, שבתם נפגעה אנושות ע"י נהג שיכור, מנסה כעת לטעון כי הנערה פגועת הראש לא תשרוד עד גיל 23 ■ אביה: "שחר רחוקה מלהיות צמח"

האם ניתן לקצוב את חייה של נערה שנפגעה אנושות מרכב וכעת מתמודדת עם הליך שיקום ארוך וממושך? זו השאלה איתה נאלץ בימים אלה להתמודד בית המשפט.

שחר גרינשפן נדרסה על-ידי נהג שיכור לפני שנתיים, כשהייתה בת 12. חברת הביטוח של הנהג מרק פטריק, שנדון לעבודות שירות בלבד במסגרת עסקת טיעון, מנסה כעת לצמצם עד כמה שאפשר את גובה הפיצויים שישולמו למשפחה - בטיעון שפוגע בה במיוחד.

חברת הביטוח שירביט ועורכי דינה מנסים לטעון כי לפי מחקרים רפואיים, תוחלת החיים של ילדה פגועת ראש בגילה של גרינשפן, שנמצאת במצב של צמח, היא 12 שנה בלבד, ועל כן גובה הפיצויים צריך להיות נמוך יותר. לטענתם, שחר אמורה למות בגיל 23.

"הליך נבואי ולא מעשי"

"זה חורה לנו מאוד, מה גם ששחר רחוקה מלהיות צמח", אמר אביה ישראל לעיתון "מעריב". "היא מגיבה לנו ולמטפלים שלה ואינה מפסיקה להתקדם בהליך השיקום".

המומחה השיקומי, ד"ר עופר קרן, שמונה מטעם בית המשפט, דוחה את הטענות. "הניסיונות לקבוע כללים בנושא אינם קבילים, לא קלינית ולא סטטיסטית. הליך 'קיצור תוחלת חיים' הוא הליך נבואי ולא מעשי".

מחברת הביטוח "שירביט" נמסר ל"מעריב": "ליבנו מאוד כבד עם המשפחה, ואנחנו מנסים לחשוב על דרכים לעזור. העלנו טענות לגיטימיות, ונקבל כל החלטה של בית המשפט. אנו רגישים מאוד לסיטואציה, עד כה שילמנו מאות אלפי שקלים, ונמשיך לפצות את המשפחה בסכום שיהלום את מצבה".

בימים הקרובים מתכננת משפחת גרינשפן לעתור לבג"ץ באמצעות עורכת הדין ענת קאופמן נגד עונשו של הנהג הפוגע, זאת לאחר שפרקליט המדינה משה לדור הצהיר כי אין בכוונתו לפתוח את משפטו של מרק פטריק.