ברננקי: "הפד מוכן לנקוט בפעולות נוספות אם יהיה צורך"

(עדכון) הפד הותיר את הריבית על כנה והודיע על המשך ה"טוויסט" ■ ברננקי נאם לאחר הודעת הריבית: "ריבית אפסית בארה"ב עשויה להימשך גם אחרי 2013"

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, נשא הערב (ד') מסיבת עיתונאים לאחר הודעת הריבית, בדבריו הדגיש ברננקי את מצבה של אירופה ואמר כי מצבה הפיסקלי של אירופה מהווה סיכון גדול לכלכלה הגלובלית. בהתייחס לכלכלת ארה"ב אמר ברננקי כי מחירי הנפט והסחורות ירדו השנה, האינפלציה מתמתנת והציפיות האינפלציוניות יציבות. עם זאת, ברננקי אמר כי בשלב זה הוא אינו מרוצה ממצבה של הכלכלה האמריקנית. ברננקי הדגיש כי התחזית של הפד לגבי מצב הכלכלה האמריקנית לא מספקת. ברננקי בהמשך דבריו אותת כי הריבית האפסית בארה"ב עשויה להמשך גם אחרי 2013.

ברננקי לא ציין בדבריו כי חל שינוי ביעד האינפלציה, טווח יעד האינפלציה ממשיך לעמוד על 1.7%-2%. "מדיניות הפד עובדת", אמר ברננקי במסיבת העיתונאים. "ללא פעולות הפד לשמירת הריבית נמוכה, שיעור האבטלה היה עלול להיות גבוה יותר". ברננקי הודה בדבריו כי מדיניות הפד היא במידה מסויימת פחות עוצמתית לעומת הפוטנציאל של מדיניות זו. יחד עם זאת רמז ברננקי כי ביכולתו של הפדרל ריזרב לנקוט בפעולות נוספות ברגע שיידרש לכך.

בהתייחס למחאה כנגד הבנקים אמר ברננקי כי הוא יכול להביע תמיכה במפגינים ובטענות כי הכלכלה אינה מתפקדת כראוי אך אינו יכול להגן על הטענה כי הפד דואג להגן על הבנקים. "תוכניות החילוץ של 2008 היו הכרחיות כדי למנוע קריסה מערכתית של המשק האמריקני ולא למען תגמול כשלי הבנקים", אמר.

בהתייחס להתמוטטות של MF Global אמר ברננקי כי הפד לא נתן חותם אישור לפני ההתמוטטות הפתאומית "הפד לא היה הרגולטור של MF גלובל, הפד לא הפסיד כספים במגיעו עם MF גלובל", הבהיר ברננקי.

הפד: הריבית נותרה על כנה, ה"טוויסט" ממשיך

הפדרל ריזרב הודיע היום (ד') על החלטתו להותיר את הריבית על כנה ברמה של 0%-0.25%. עוד הודיע כי הוחלט על המשך תוכנית ה"אופריישן טוויסט". הפד ממשיך לעמוד בהתחיייבות שלו להותיר את הריבית ברמה אפסית עד אמצע 2013. הודעה הריבית מתפרסמת הערב בסיום התכנסותה של ועידת השוק הפתוח של ה'פד' (FOMC) בת היומיים (המתקיימת ב-1-2 בנובמבר).

בהודעת ועידת השוק הפתוח מסרו בכירי הפד כי הצמיחה הכלכלית התחזקה במידה מסויימת ברבעון השלישי, מה שמשקף את הנסיגה של אותם גורמים זמניים שהכבידו על הצמיחה הכלכלית מוקדם יותר השנה. "למרות זאת, קיימים אינדיקטורים ברורים המצביעים על חולשה בשוק התעסוקה האמריקני ושיעור האבטלה עדיין ברמה גבוהה", נכתב בהודעת ועדת השוק הפתוח של הפד. עוד ציינו כי הציפיות האינפלציוניות לטווח הארוך נותרו יציבות.

יותר ויותר מאמינים ב-QE3

ציפיות רבות תלו בהודעת בכירי הפדרל ריזרב בארה"ב על אפשרות להכרזה על שלב שלישי של רכישות אג"ח, למרות שלא סביר היה מלכתחילה כי יכריזו על כך כבר היום (ד'). כ-69% מהנשאלים בסקר "בלומברג", ציינו כי הם מאמינים שברננקי בסופו של דבר יאמץ את הרעיון להשיק שלב שלישי של רכישות (QE3). כ-36% מהנשאלים סוברים שהרכישות יחלו כבר ברבעון הראשון של שנת 2012, כך עולה מסקר "בלומברג" בו השתתפו 42 כלכלנים.

"אנו נעשים יותר ויותר משוכנעים שתוכנית רכישות שלישית בדרך, והפעם היא תתמקד ברכישה של אג"ח מגובות-משכתנאות", אמרה דנה ספורטה (Dana Saporta), כלכלנית בקרדיט סוויס בניו-יורק.

שרשרת של שמועות

לפני כשבועיים פורסמו מספר התבטאויות של בכירי הפדרל ריזרב, באשר לאפשרות כי הבנק המרכזי בארה"ב יחיל תוכנית רכישות אג"ח שלישית, לטובת תמרוץ השווקים ואישוש שוק העבודה האמריקני המקרטע. אחת ההצהרות הגיעה גם מכיוון מפתיע ואמין במיוחד: ז'נט יילן (Janet Yellen), המכהנת כסגנית יו"ר ה'פד', בן ברננקי, שאמרה כי הבנק המרכזי "ישיק תוכנית רכישות שלישית במידה ונזדקק לה".

זאת, לאחר שגם דניאל טרולו (Daniel Tarullo), בכיר נוסף ב'פד', רמז כי הבנק המרכזי שוקל רכישות אג"ח נוספות כדי להשיב את הכלכלה האמריקנית למסלולה. מעל כל אלה, נזכיר, מרחף הדיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", כי בכירי הבנק המרכזי אכן בוחנים באופן רציני את האפשרות - גם אם אינם מצהירים על כך בגלוי.

אנליסטים מתעקשים: "רכישות נוספות - רק בהמשך החודש"

למרות השמועות האחרונות בדבר השקתה של תוכנית רכישות שלישית, האנליסטים בוול סטריט התעקשו: בן ברננקי עשוי לעכב את ההכרזה על רכישות נוספות גם לאחר ועידת השוק הפתוח.

"נתוני מאקרו טובים יותר מהצפוי, שהתפרסמו מאז פגישת ה-FOMC האחרונה בספטמבר, ימנעו מהפדרל ריזרב להכריז על רכישות נוספות באופן מיידי", סבור מייקל מורן (Michael Moran), מנהל השקעות ב-Daiwa Capital Markets.