לראשונה מזה כחודש: וול סטריט סגרה את השבוע בירידות

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה כי מדינות העולם לא מוכנות בינתיים להשקיע בקרן הסיוע האירופית ■ גרופון זינקה בכ-30% ביומה הראשון למסחר בוול סטריט ■ 80 אלף משרות נוספו באוקטובר, האבטלה ירדה ל-9%

מדדי המניות בוול סטריט ננעלו אתמול (ו') בירידות שערים לאחר שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה כי אין בינתיים מקורות למינוף קרן הסיוע האירופית להיקף של טריליון אירו. ברקע למסחר יש לציין גם את פרסום נתוני התעסוקה לחודש אוקטובר, נתונים שדווקא היו מאכזבים ויצאו מתחת לתחזיות המוקדמות של האנליסטים, אך ההפתעה באה מעדכון כלפי מעלה של הנתונים לחודשים אוגוסט-ספטמבר. בעין הסנטימנט השלילי אתמול בלטה לטובה גרופון, שמניותיה החלו להיסחר היום בוול סטריט וזינקו בכ-30%.

מדד S&P 500 ירד השבוע ב-2.5%, הירידה השבועית הראשונה מזה 5 שבועות. הנאסד"ק רשם השבוע תשואה שלילית של 1.9%. מניית בנק אוף אמריקה נפלה ב-6.1% - הירידה החדה ביותר היום בקרב מניות הדאו ג'ונס (פרטים בהמשך).

תחילה לנעשה בתוככי ארה"ב: נתוני התעסוקה שפורסמו לפני פתיחת המסחר העידו על יצירת 80 אלף מקומות עבודה חדשים בלבד באוקטובר, בעוד שבשוק ציפו ל-90 אלף משרות חדשות. שיעור האבטלה ירד במקצת - לרמה של 9% באוקטובר מ-9.1% בספטמבר - אך זאת בכלל שיותר אמריקנים התייאשו מחיפוש עבודה ונפלטו אל מחוץ למעגל התעסוקה. (לסיפור המלא)

אך הדרמה האמיתית מגיעה - איך לא - מאירופה: לאחר פרסום נתוני התעסוקה הוציאה מרקל הודעה שטרפה את הקלפים. קנצלרית גרמניה הודיעה כי בפסגת ה-G20 בצרפת לא נמצא עדיין מימון למינוף קרן הסיוע האירופית (EFSF), פשוט מפני שמדינות לא מוכנות להשקיע בקרן לעת עתה. היא הבהירה כי הדיונים בנושא יימשכו. (לסיפור המלא)

ביוון יעמוד הלילה ראש הממשלה פפנדריאו בפני הצבעת אי אמון בפרלמנט, כאשר הסכנה היא שבחירות מוקדמות במדינה עשויות לעכב את הסיוע האירופי ואת התוכנית הכוללת לפתרון המשבר. (לסיפור המלא)

"השורה התחתונה היא שאנחנו רושמים התקדמות מסוימת בנושא האבטלה בארה"ב, אך זה לא מספיק כדי להסיט את החששות המגיעים מאירופה", מסר לסוכנות בלומברג ריצ'ארד סישל, מנהל השקעות בכיר ב-Philadelphia Trust. "דוח התעסוקה היה יחסית טוב, בייחוד אם מתחשבים בעדכונים של נתוני אוגוסט-ספטמבר; אך בכל זאת, הסיפור האירופי לא הולך בינתיים לשום מקום".

נשיא ארה"ב ברק אובמה דווקא נשמע מעודד היום בפסגת ה-G20 בצרפת; אובמה מסר כי נרשמה "התקדמות משמעותית" בתהליך לפתרון המשבר באירופה, תוך שהוא מציין את מחויבות אירופה לסייע ליוון, הסכמה על המשך המגעים למנף את ה-EFSF וגם את העובדה שאיטליה הסכימה לפיקוח של קרן המטבע הבינלאומית. פקחי הקרן יעקבו אחר התקדמות הרפורמות המבניות באיטליה, ששואפת לאזן את הגירעון שלה בתקציב עד שנת 2013.

ברוכה הבאה, גרופון

ענקית הקופונים המקוונים גרופון (סימול: GRPN) השלימה הלילה הנפקה ראשונה לציבור - והחלה להיסחר הערב בוול סטריט. החברה גייסה כ-700 מיליון דולר לפי שווי של כ-12.7 מיליארד דולר במחיר מניה של 20 דולר, מעל הטווח הצפוי של 16-18 דולר למניה. המסחר במניה נפתח הערב בסערה והמניה זינקה בכ-30%, לאחר שבמהלך המסחר נסקה 55%. (לסיפור המלא)

ולמי שמתלהב מגרופון, הנה תזכורת קטנה מחברה אחרת שהונפקה ברעש גדול בוול סטריט לפני מספר חודשים: לינקדאין . החברה דיווחה אמנם על תוצאות כספיות חזקות לרבעון השלישי, אך בחרה שלא להעלות את תחזיותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2011 כולה. התוצאה: המניה נפלה היום בוול סטריט בשיעור החד מזה 3 חודשים.

מניה נוספת שבלטה היום לחיוב למרות הירידות בשוק היא קלירווייר (סימול: CLWR), שמזנקת בעקבות שביב של תקווה לקבלת הון מהחברה האם ספרינט-נקסטל. ספרינט הודיעה היום כי בכוונתה לגייס הון והמשקיעים מהמרים שחלק מההון הזה יופנה לקלירווייר, שזקוקה נואשות לכמיליארד דולר. (לסיפור המלא)

בקרב המניות הקטנות, אינהיביטקס (סימול: INHX) זינקה ביותר מפי 2 לאחר שהודיעה על תוצאות ביניים חיוביות בניסוי שהיא עורכת בתרופה לטיפול בדלקת כבד. (לסיפור המלא)

בסקטור הפיננסים, מניית בנק אוף אמריקה נפלה בעוד הבנק שוקל לגייס עוד הון באמצעות הנפקת מניות חדשות. המשמעות היא דילול בעלי המניות הקיימים, מה שמחליש את המניה. מניית הבנק נחתכה ב-50% השנה. הבנק הודיע אמש כי הוא עשוי לבצע הנפקה בהיקף של 6 מיליארד דולר במניות ובאג"ח.

מניית טבע עברה שבוע סוער למדי שכלל תנודתיות חריפה במניה. השבוע פרסמה טבע דוחות רבעוניים והורידה את תחזית הצמיחה שלה לשנת 2011. עם זאת, חלק מהאנליסטים המליצו השבוע לקנות את המניה כיוון שהם מוצאים מספר זרזים שיתמכו במניה, כמו למשל התאוששות במכירות הגנריות בארה"ב וסיכוי להשקת מוצר גנרי גדול ברבעון הרביעי. יש המשערים כי מדובר בגרסה גנרית לליפיטור, תרופה לטיפול בכולסטרול של חברת פייזר, אם כי מדובר בהערכות בלבד.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]