"אקונומיסט": "ארדואן חייב לשפר את היחסים עם ישראל"

מאמר מערכת של ה"אקונומיסט" מותח ביקורת על מדיניות החוץ של ר"מ טורקיה וקורא לו לחמם את היחסים עם ישראל ועם המערב

העיתון "אקונומיסט" הבריטי יוצא בביקורת נוקבת על ראש ממשלת טורקיה רג'פ-טאיפ ארדואן, וטוען כי הדרך לליבן של מדינות המערב עוברת בחימום היחסים עם ישראל.

במאמר מערכת שפורסם ב"אקונומיסט" נכתב כי לארדואן יש מעלות רבות, אך "פופוליזם זול הוא לא אחד מהן". במאמר מתוארת מדיניות החוץ של טורקיה בשנים האחרונות, שהרחיקה אותה מישראל ומהמערב והקנתה לה מעין מעמד של מנהיגת העולם המוסלמי. לפי כותבי המאמר, כל מדינות העולם המוסלמי מביטות בטורקיה בהערצה.

אך המאמר מותח ביקורת על מדיניות החוץ של ארדואן, ומציין את התקררות היחסים עם ישראל בשל המשט לעזה, שגררה גם התקררות ביחסי טורקיה-ארה"ב. גם האיומים ששיגרה טורקיה לעבר ישראל, קפריסין, יוון והאיחוד האירופי בנוגע לקידוחי הגז בקפריסין מוזכרים במאמר, וכמו כן מוטחת בארדואן ביקורת על העימות המתמשך עם הכורדים השואפים לעצמאות.

"נראה כי ארדואן נוטה יותר ויותר לפתרון צבאי בלבד מול הכורדים", נכתב במאמר.

ישראל, אגב, לא מוצגת במאמר כצד הצודק באירועי ה"מרמרה". ה"אקונומיסט" מציין את הרג 9 הטורקים ע"י חיל הים הישראלי בעת ההשתלטות על ה"מרמרה" ומשגר עקיצה לעבר רה"מ בנימין נתניהו על סירובו להתנצל בפני הטורקים: "נתניהו, בטיפשותו, לא מסכים ולו להתנצלות הקלה ביותר על אירועי המרמרה".

אך עיקר הביקורת במאמר מופנית, כאמור, כלפי ארדואן. ה"אקונומיסט" קורא לארדואן לרדת מהעץ ולשפר את יחסי טורקיה-ישראל, בדרך לשיפור היחסים עם המערב.

"אם ארדואן חושב שהוא יכול להילחם ברגשות האנטי-ישראליים מבית בלי לשלם מחיר בחוץ - הוא טועה", נכתב במאמר. "רבים במערב בוחנים את יחסי טורקיה-ישראל כראי לכוונותיה של טורקיה בעולם, כוונות רחבות יותר. אם טורקיה רוצה יחסים טובים עם המערב, היא חייבת למצוא דרך להסדיר את היחסים עם ישראל".