"סיכוי של 65% שמשבר פיננסי יתפרץ בסוף החודש"

תחזית שחורה של אנליסטים בחברת המחקר אקסקלוסיב אנליסיס שפורסמה היום ב-CNBC: מנהיגי אירופה לא יספיקו ליישם התוכנית לפתרון המשבר החודש - ומשבר יפרוץ ■ "תהיה משיכת פיקדונות המונית מבנקים; הדירוג של צרפת יירד"

ישנו סיכוי של 65% שבסוף החודש יתפרץ משבר פיננסי חריף, בעקבות פשיטת רגל של יוון ומשיכת פיקדונות המונית מהבנקים באיטליה. כך מעריכים אנליסטים בחברת המחקר אקסקלוסיב אנליסיס, בסקירה שמפורסמת היום (ד') ב-CNBC. האנליסטים מעריכים כי הסיכוי להתפרצות המשבר הינה בעיקר בין ה-23 ל-26 בנובמבר, כיוון שיוון צריכה להחזיר סכומים כבדים למחזיקי האג"ח שלה בתאריכים אלה ומכן הסבירות הגבוהה לפשיטת רגל שלה.

האנליסטים מתקשים להאמין שמנהיגי האיחוד האירופי יצליחו להוציא לפועל את התוכנית הכוללת לפתרון המשבר כבר החודש, מה ש"יזרוק" את גור האירו למשבר פיננסי חריף. הם גם צופים שארה"ב, בריטניה ומדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) לא יסכימו להזרים כספים לקרן המטבע הבינלאומית בטווח הקרוב, מה שיקשה על מתן סיוע פיננסי מיידי למדינות עמוסות החובות באירופה.

בתרחיש הגרוע ביותר, האנליסטים צופים שיוון ופורטוגל יקרסו בשל היעדר קונצנזוס פוליטי באשר לאופן הטיפול במשבר החובות על רקע ההתמרמרות החברתית של ההמונים ברחוב. גם ההתנגדות מצד האופוזיציה בגרמניה להמשך הזרמת כספים לקרן הסיוע האירופית (EFSF) גוברת, מה שיקשה על יישום פתרון למשבר.

"סין ומדינות ה-BRIC האחרות הבהירו שהן לא ישקיעו בקרן הסיוע האירופית", כותבים האנליסטים. "הכדור עובר למגרש של הבנק המרכזי האירופי, אך הוא מסרב להדפיס כסף כדי לחלץ את מדינות ה-PIIGS (פורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד). אם האירופים לא יצליחו למנף את ה-EFSF לטריליון אירו, הבנקים באירופה יסרבו לתספורת של 50% על החוב של יוון. בתרחיש זה, גם הבנק המרכזי וגם קרן המטבע יעצרו את הזרמות הכספים ליוון".

האנליסטים מעריכים עוד כי בין ה-18 ל-22 בנובמבר צרפת תספוג הורדה של דירוג האשראי המושלם שלה. זהו לא התרחיש הגרוע ביותר אלא התרחיש הסביר, להערכת האנליסטים. מהלך זה יקשה על גיוס כספים ל-EFSF, שצרפת ערבה לה.

ב-20 בנובמבר יתקיימו גם בחירות כלליות בספרד על רקע הקיצוצים המאסיביים והמחאה החברתית במדינה. ההערכה היא כי מפלגת הימין השמרנית תעלה לשלטון ותדחוף לכיוון קיצוצים נוספים. שכנתה של ספרד, פורטוגל, כבר הודיעה כי לא תוכל לעמוד ביעד הגירעון שלה לשנה זו.

"התגברות החששות תגרום ל'ריצה' על הבנקים ביוון ופורטוגל, כלומר משיכת פיקדונות המונית, לצד הורדת דירוג לצרפת מרמה של 'AAA' לרמה של 'AA'. גם הדירוג של ה-EFSF יירד לרמה של +AA".

באותו מחקר מעריכים האנליסטים כי תשואת האג"ח ל-10 שנים של איטליה תזנק ל-7.3% (לעומת 6.7% היום). "בגל השני של המשבר, תהיה משיכת פיקדונות מהבנקים בספרד ואיטליה, מה שיקפיא את שוקי האשראי. יוון תפשוט רגל", כותבים האנליסט.

האנליסטים מעריכים כי בחודשים שלאחר מכן, צרפת תזרים הון לבנקים שלה, האירופים יגדילו את ה"תספורת" על החוב היווני ל-70%, והממשלות החדשות שייבחרו באיטליה, ספרד ויוון יגבירו את הביטחון בקרב מדינות העולם, כמו ארה"ב, בריטניה וה-BRIC, אשר יסכימו להשקיע ב-EFSF. רק שהדרך לשם, לטענת האנליסטים, תהיה קשה ותלווה במשבר.