"צפי לירידה של 50% במחירי קרקעות בפריפריה בקרוב"

אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות: "בתוך כ- 6 חודשים ירדו מחירי הקרקעות בפריפריה בכ- 50% מרמתם בתחילת השנה"

בזמן שנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעידים על קיפאון במכירות ונתוני האוצר והשמאי הממשלתי מראים על ירידה במחירי הדירות, גם מחיר הקרקעות עתיד להיות מושפע מהמצב. לאחרונה ניכרת ירידה בהתעניינות של יזמים במכרזי מינהל מקרקעי ישראל ומכרזים שונים נסגרים ללא מציעים או במחירים נמוכים.

אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות אומר היום (ג') כי להערכתו המצב הנוכחי בענף עתיד להשפיע על מחירי הקרקע בצורה משמעותית, בעיקר בפריפריה: '"בתוך כ- 6 חודשים ירדו מחירי הקרקעות בפריפריה בכ- 50% מרמתם בתחילת השנה". כך סבור המאירי, "ההסבר העיקרי לכך הוא העובדה כי בשנה האחרונה עלו מחירי הקרקעות בפריפריה בשיעור גבוה, לעיתים עד פי שתיים ויותר, בשל הצפי לרמת ביקושים גבוהה בתחילת השנה. היום, כשברור שההיסטריה 'נרגעה', היזמים חוששים שלא יימצאו רוכשים לפרויקטים שלהם, וכתוצאה מכך, כבר בחודש הקודם ראינו מספר מכרזי מנהל שיצאו בדרום הארץ ולא נענו כלל".

מאירי טוען כי המצב הנוכחי בענף עשוי לגרום לכך שמחירי הקרקע ירדו את כל העלייה שעלו במהלך השנה האחרונה אולם מוסיף באותה הנשימה כי ההשפעה על מחירי הדירות בפריפריה עשויה להתבטא בכ-10% בלבד וזאת בשל המשקל הנמוך של מרכיב הקרקע המגולם במחיר הדירה הסופי באזורים אלו.

המאירי מתייחס גם למחירי הקרקעות באזורי הביקוש: "שינוי בערך הקרקע באזורי הביקוש יחול גם הוא בתקופה הקרובה, אולם יש להבחין בין קרקעות מנהל לקרקעות פרטיות. קבלנים נוקטים היום במשנה זהירות וצפויים להציע במכרזי המינהל הבאים שיצאו באזורי הביקוש, מחירים הנמוכים בכ- 15%- 20% ממחירי 2010, זאת לאור חוסר הוודאות בשוק והשפעת המשק העולמי על ישראל. מאחר ולמינהל אין מלאי גדול באזורי הביקוש, תמיד תהיה היענות למכרזים אלו, אולם ללא ספק במחירים נמוכים משהיו". המאירי מוסיף ואומר כי מרבית הקרקעות באזורי הביקוש מצויות בידיים פרטיות, וסביר שלא נראה בחודשים הקרובים מספר גדול של עסקאות למכירת מגרשים אלו אך גם מחירן עתיד לרדת בשיעור של בין 10% ל-15% ממחיר השיא אליו הגיעו בשנה החולפת.

"בעלי הקרקעות הפרטיות לא חייבים למכור אותן ולכן הם לא יורידו מחירים, אולם מצד שני, יזמים שעכשיו רואים את הקיפאון במכירות, יציעו מראש מחירים נמוכים יותר על קרקעות אלו בשל הסיכונים שהם לוקחים על עצמם. התוצאה היא שמספר העסקאות בקרקעות פרטיות יהיה מינימאלי", מסביר המאירי.

יש לציין שירידה במחירי הקרקעות, במרכז ובפריפרייה, תתורגם לירידה במחירי הדירות רק בטווח הארוך לאחר שקבלנים יבנו פרויקטים על אותן הקרקעות.