ארדואן: "ספינות הקידוח של טורקיה לא יפריעו לנובל אנרג'י"

דיווח ב"סייפרוס מייל": ראש ממשלת טורקיה הבטיח לבכיר באיחוד האירופי כי ספינות הקידוח לא יפריעו לנובל אנרג'י ■ טורקיה קרובה להסכם עם חברת הקידוחים הנורבגית

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הודיע כי הוא קרוב להסכם עם החברה הנורווגית לקידוח גז ונפט. שר האנרגיה הטורקי דיווח ל-"Hürriyet Daily" כי החברה הטורקית TPAO והחברה הנורבגית "של" יחתמו על הסכם ב-23 לנובמבר - על פי תנאי ההסכם קידוחי הגז והנפט יהיו בחלק הדרומי של אנטליה. על פי דיווחים ב"סייפרוס מייל" היום (ו') ראש ממשלת טורקיה נתן את הבטחתו לגורם בכיר באיחוד האירופי כי טורקיה לא תפריע לתוכניותיה של נובל אנרג'י בתוכניות הקידוח שלה בקפריסין.

נזכיר כי השבוע פורסם באתרים הזרים כי נובל אנרג'י מעריכה כעת כי בקידוח "בלוק 12" בקפריסין מצויים 3-9 TCF גז טבעי בלבד, לעומת תחזיות מוקדמות ל-10 TCF. עם זאת, נובל מעריכה כי הסיכוי להימצאות הגז עומד על 60%, הסתברות הנחשבת לגבוהה.

ראש ממשלת טורקיה חזר ואיים מספר פעמים על קפריסין בנושא הקידוחים שהאי השכן מתכוון לבצע בעזרת חברת נובל אנרג'י. ארדואן כינה את המהלך "טירוף". העיתון "הורייט" הטורקי דיווח לפני כחודשיים כי אסדת קידוח נורבגית עושה דרכה לטורקיה לקראת הקידוח שהיא מתכננת בקפריסין, מה שהיה עלול להוביל לעימות חזיתי של ארדואן מול האיחוד האירופי. כזכור, ארדואן איים על קפריסין ועל חברת נובל אנרג'י, שותפתה של דלק אנרגיה של תשובה בקידוחי "תמר" ו"לוויתן", לבל תבצע את הקידוח בשטח הימי של קפריסין.

טורקיה שולטת בחלק הצפוני של קפריסין אך העולם לא מכיר בריבונותה על האי. הטורקים, טענו כי כל תגלית הקשורה במשאבי הטבע מול חופי האי שייכת להם. עוד בעבר, איים ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן לבל ייפגעו בספינה הנורווגית שהגיעה לחופי קפריסין על מנת לבצע קידוח באזור. הספינה הנורבגית הגיעה בספטמבר כשהיא מלווה במטוסי חיל האוויר הטורקי לחופי יוון, וזאת בתגובה לקידוחים שעושה ממשלת קפריסין יחד עם חברת נובל אנרג'י.

גורמים רשמיים בטורקיה סירבו לתת את מיקומה המדוייק של הספינה, בעקבות דיווחים על כך שאתר הקידוחים סמוך לאתר הקידוח של נובל אנרג'י.