אירופה ירדה עד 1.7%; "סימן למה שחושבים על גרמניה"

בלגיה וצרפת חלוקות בדעתן על אופן פירוקו של בנק דקסיה ■ לחץ על מרקל לאישור הנפקת אג"ח כלל-אירופאיות ■ "אנשים שמחפשים בטחון פונים לאג"חים שוודיות ונורווגיות במקום גרמניות"

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בירידות שערים, בהמשך לסנטימנט השלילי שפוקד את השווקים הגלובליים. המשקיעים הגיבו היום לנתונים מאכזבים בגרמניה והיו ממוקדים בחשש המתגבר ממשבר החוב המקומי - גם היום נרשמה עלייה בתשואות האג"ח. נזכיר כי אתמול הרקיעו תשואות האג"ח הספרדיות קצרות הטווח (ל-3 חודשים) לשיא כל הזמנים. היום נודע על חוסר הסכמה בין ממשלות בלגיה וצרפת על אופן פירוקו של הבנק דקסיה, שפשט רגל. המשקיעים באירופה מיקדו את תשומת הלב גם לתוכנית של קרן המטבע הבינלאומית המציעה קווי אשראי למדינות העלולות מהתפשטות משבר החוב באירופה.

"הירידות הן סימן חזק למה שהשוק חושב על החוב הגרמני. אנשים שמחפשים בטחון פונים יותר ויותר לאג"חים שוודיות ונורווגיות במקום", אמר דייויד ת'בולט מגלובל אקוויטיס.

התשואות על האג"ח הממשלתיות באירופה עלו היום כאשר על האג"ח של צרפת ובלגיה מופעל לחץ כבד על רקע הדיווחים כי תוכנית החילוץ של הבנק דקסיה, הנמצא בבעלות צרפת ובלגיה לא עובדת. תשואות האג"ח של צרפת עולות ל-3.62% ואילו האג"ח הבלגית ל-10 שנים עולה ל-5.21%. בתוך כך גם התשואה על האג"ח של ספרד עלתה ומגיעה כעת ל-6.68%.

גרמניה ערכה היום מכרז אג"ח ובו גייסה 3.65 מיליארד אירו ממכירת אג"ח ל-10 שנים. הביקוש שנרשם במסגרת המכרז היה נמוך באופן משמעותי ביחס לביקוש הממוצע במכרזי אג"ח של גרמניה. תשואת האג"ח עלתה ל-2.74% לעומת תשואה ממוצעת של 1.98%.

הכלכלן, זוכה פרס נובל, פרופסור ג'וזף שטיגליץ אמר היום כי קיים סיכון משמעותי למיתון באירופה. "מנהיגי אירופה אומרים כי הם מחוייבים להציל את גוש האירו אך בפועל אינם מוכנים לעשות את הנדרש, חייב להיות איזשהו פיתרון אם בצורה של אג"ח אירופאיות או התערבות רחבה יותר של הבנק המרכזי של אירופה - משהו חייב להיעשות", מדגיש שטיגליץ. בנוסף גם סוכנות הדירוג S&P הזהירה היום מסיכון גבוה מאוד למיתון של רוב מדינות גוש האירו בשנה הבאה, בהנחה שתשואות האג"ח ימשיכו לעלות. "אם אכן יתרחש מיתון בגוש האירו זה עלול לערער את המאמצים הפיסקליים ולחזק את הלחצים לירידה בדירוג אשראי של כמה מדינות הגוש", כך מציינים כלכלני סוכנות הדירוג.

המשקיעים, כאמור, הגיבו היום לשלל נתונים מאכזבים מארה"ב: מפרוטוקולי הריבית של ה'פד' שהצביעו על אי-נכונות הבנק המרכזי להשיק תוכנית רכישות שלישית; נתוני הצמיחה המאכזבים שהצביעו על צמיחת תמ"ג של 2% בלבד ברבעון השלישי; וכלה בדיווח באשר ל"מבחני לחץ" שיעברו הבנקים הגדולים בארה"ב.

באשר לנתוני המאקרו באירופה, מדד מנהלי הרכש בגרמניה התכווץ בנובמבר - פעילות הייצור של הכלכלה החזקה באירופה התכווצה אחרי התרחבות ממושכת של 27 חודשים על רקע הירידה בתפוקה והזמנות חדשות. מדד מנהלי הרכש ירד ל-47.9 נק' החודש לעומת צפי לירידה לרמה של 48.5 נק'.

עוד באירופה, הוסיפו המשקיעים להתמקד במשבר החוב: הדאגה שבה היום לקדמת הבמה לאחר שנודע על חוסר הסכמה בין ממשלות בלגיה וצרפת על אופן חילוצו של הבנק הבלגי-צרפתי דקסיה, שהסכם לפירוקו אושר באוקטובר האחרון. בלגיה דורשת השתתפות צרפתית בהיקף נרחב יותר, אולם הצרפתים מצידם, מתנגדים.

עוד ריכז עניין דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל", כי גובר הלחץ על קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל לתמוך בפיתרון של אג"ח כלל-אירופאיות (אירו-בונדס) לטיפול במשבר. האג"ח יאפשרו לכלכלות החלשות למחזר חובות בעלויות נמוכות, בערבות הכלכלות החזקות יותר.

עוד באירופה, הגיבו המשקיעים גם לדיווח מאתמול כי קרן המטבע הבינלאומית תספק קו אשראי חדש למדינות אירופה, אשר עלולת להיפגע מתרחיש של החרפת המשבר.

אסיה ננעלה בירידות

בורסות אסיה ננעלו הבוקר בירידות שערים חדות, כאשר נתוני מאקרו רעים בארה"ב יחד עם החשש ממשבר החוב באירופה ומדד מנהלי הרכש המאכזב בסין - הכבידו כולם על המסחר במזרח. נתוני הייצור החלשים בסין עוררו כאמור דאגה לגבי כיוון הצמיחה הגלובלית: סקר מדד מנהלי הרכש של HSBC ירד בשיעור חד ונרשמה קריאה של 48 נק' לעומת 51 נק' בחודש הקודם.

"המדד לא מציג מספר גדול, סין היא גורם מפתח בצמיחה הגלובלית, אם סין תראה סימני חולשה תעלה מייד השאלה מאיפה הצמיחה העולמית אמורה להגיע?", כך אמר אסטרטג ב-RBC.

מלבד נתון המאקרו בסין הלא מעודד גם בוול סטריט נרשם סנטימנט שלילי על רקע נתוני מאקרו לאור הירידה באומדן הצמיחה לרבעון השלישי ל-2% לעומת 2.5% באומדן הקודם.

מדד מנהלי הרכש (של HSBC) אכזב כאמור, כאשר הציג נתון של 48 נקודות לעומת צפי כי המדד יעמוד על 50.1 נקודות. כל קריאה מעל 50 נקודות מצביעה על צמיחה. המדד המפורסם היום מספק נקודת מבט שאינה ממשלתית על הכלכלה הסינית.

חברת Cnooc Ltd ענקית הנפט ריכזה עניין בסין, עוד במוקד המסחר בסין עמדהAluminum Corp. of China Ltd .

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]