אירופה סגרה בעליות; הסקטור הפרטי לא ישתתף בחילוץ?

לונדון רשמה יום ראשון חיובי לאחר 9 ימי ירידות רצופים ■ איטליה גייסה כ-10 מיליארד אירו בהנפקות אג"ח - התשואה זינקה ■ הבנק המרכזי האירופי שוקל מתן הלוואות מיוחדות וארוכות במיוחד לבנקים המסחריים, לטווחים של 2-3 שנים

המסחר בבורסות אירופה הסתיים היום (ו') בעליות שערים על רקע דיווחים כי הסקטור הפרטי לא ישתתף בקרן הסיוע למדינות והבנקים באופן תמידי. זאת, לאחר שאתמול ננעל בירידות, עת שוב זינקו תשואות האג"ח של איטליה מעבר ל-7%. המשקיעים נתלו במספר ידיעות חשובות מהבוקר, ביניהן דיווח של רשת CNBC על כך שהבנק המרכזי האירופי שוקל מתן הלוואות מיוחדות וארוכות במיוחד לבנקים המסחריים, לטווחים של 2-3 שנים, במטרה למנוע ממשבר החוב לגרום למשבר אשראי ביבשת. הבורסה של לונדון רשמה יום ראשון חיובי לאחר 9 ימי ירידות רצופים.

"למרות ששינויים באמנה ואינטגרציה פיסקלית רחבה יותר בין מדינות בגוש האירו נראות יותר ויותר קרובות - זה ייקח זמן להטמיע דברים כאלה, וחוסר ההתקדמות האמיתית של בכירים באירופה ימשיך את הסנטימנט השלילי לתוך סוף השבוע", אמר אנליסט בלויד בנק.

איטליה גייסה היום 10 מיליארד אירו בהנפקות אג"ח. כ-8 מיליארד אירו גוייסו בהנפקת אג"ח ל-6 חודשים ועוד 2 מיליארד אירו בהנפקת אגרות חוב לשנתיים. התשואה על אג"ח ל-6 חודשים נסקה לכ-6.5% לעומת 3.52% בלבד בהנפקה הקודמת בחודש אוקטובר. יחס הכיסוי בהנפקה עמד על 1.47 בלבד. התשואה על האג"ח לשנתיים טיפסה ל-7.81%.

הבנק המרכזי האירופי (ECB) שוקל מתן הלוואות מיוחדות וארוכות במיוחד לבנקים המסחריים, לטווחים של 2-3 שנים, במטרה למנוע ממשבר החוב לגרום למשבר אשראי ביבשת. כך מדווחת רשת CNBC בהתבסס על גורמים המקורבים ל-ECB.

החדשות הרעות מאתמול המשיכו לתת את הטון בחצי הראשון של יום המסחר. ראשית, נמשכה ההתגוששות בין צרפת לגרמניה לגבי אגרות החוב האירופאיות. נשיא צרפת ניקולא סרקוזי המשיך ללחוץ על קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בנושא אגרות החוב הכלל אירופאיות, וקרא לאפשר לבנק המרכזי האירופי לבצע צעדים נחרצים על מנת להציל את שוק אגרות החוב הקורס של אירופה. הקריאה באה במסגרת פגישה משולשת שנערכה בשטרסבורג שבצרפת, בין הנשיא הצרפתי, קנצלרית גרמניה וראש ממשלת איטליה החדש מריו מונטי. הפגישה נועדה לדון בפיתרונות אפשריים למשבר החוב באירופה, ונסיון לגבש תוכנית חדשה שתדרוש מהמדינות החברות בגוש האירו מדיניות פיסקלית מהודקת יותר, בתמורה לסיוע כספי מהבנק המרכזי.

הכשלון של גרמניה בהנפקת האג"ח שלה ממשיך להדהד. כזכור, ביום ד' ניסתה ממשלת גרמניה להנפיק אגרות חוב ממשלתיות בהיקף של 6 מיליארד אירו, אולם היא לא הצליחה לגייס את כל הסכום אלא רק 3.64 מיליארד אירו. הגיוס הכושל גרם לעלייה בתשואות האג"ח ל-10 שנים ל-2.09%, הרמה הגבוהה ביותר מזה 3 חודשים. נגיד הבנק האוסטרי איוולד נוטוני, שמכהן גם בבנק המרכזי האירופי במועצה לקביעת הריבית ביבשת, מודאג מאוד מתוצאות הההנפקה ומכנה אותם "אזעקה" עבור השווקים הגלובלים, שכן זה מצביע על כך שמשבר החוב התחיל לפגוע בכלכלה הגרמנית.

פורטוגל נעלמה מזה זמן מהכותרות, אולם אתמול סוכנות הדירוג פיץ' הורידה את דירוג האשראי שלה לרמה של "+BB" מרמה קודמת של "-BBB", דירוג הנחשב כ"דירוג זבל". בנוסף, מותירה סוכנות הדירוג תחזית שלילית לדירוג החדש - עם סיכון להורדה נוספת שלו בתוך כ-90 יום. גם הונגריה סובלת היום מהורדת דירוג, על ידי סוכנות מודי'ס.

אתמול התחייב ראש ממשלת איטליה, מריו מונטי, כי יביא לאיזון תקציב המדינה ב-2013, לאחר שהעלה ספקות לגבי היכולת שלו לבצע זאת לאור הקשיים הרבים בפניהם ניצבת המדינה. "הממשלה תכבד את המחוייבויות שנקבעו ע"י הממשלה הקודמת בראשות סילביו ברלוסקוני", אמר מונטי. "מטרת האיזון בתקציב אינה שאלה בכלל, איטליה חייבת לעשות מאמץ עילאי בגלל החוב הענק", אמר מונטי.

מניות הבנקים היו במוקד גם היום, ונציין בין היתר את סוסייטה ז'נרל , BNP Paribas ודוייטשה בנק .

אסיה ננעלה בירידות

בורסות אסיה ננעלו היום בירידות, זה היום השלישי ברציפות, לאחר שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שללה פעם נוספת את ההצעה להשיק אג"ח כלל-אירופיות ככלי להתמודדות עם משבר החוב באירופה, כמו גם את ההצעה שהבנק המרכזי האירופי יגדיל את חלקו בסיוע למדינות הנתונות במשבר (באמצעות רכישות אג"ח מוגברות ע"י הדפסת כספים). מדד MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק למדדי המניות במזרח הרחוק, נפל השבוע בכ-4.4%.

הרעיון של אג"ח כלל-אירופיות גורס כי גוש האירו ינפיק אגרות חוב ממשלתיות כגוש, במקום הנפקות אג"ח של כל מדינה ומדינה. התומכים ברעיון זה טוענים כי האג"ח הללו יזכו לדירוג גבוה ולפיכך התשואות עליהן יהיו נמוכות בהשוואה לתשואות האג"ח של מדינות כמו ספרד ואיטליה (תשואת האג"ח ל-10 שנים של איטליה שוב חצתה את ה-7% אמש). כך, טוענים התומכים, ניתן יהיה להקל על איטליה וספרד במחזור חובותיהן.

ואולם, מרקל מתנגדת לרעיון זה והיא לא היחידה. המתנגדים טוענים כי אג"ח כלל-אירופיות לא יזכו בהכרח לדירוג גבוה עקב החובות הכבדים של מדינות כמו איטליה, ספרד, פורטוגל, אירלנד ועוד. הם גורסים כי רעיון זה יביא לכך שגרמניה "תסחוב על גבה" את החובות של יתר מדינות אירופה הבזבזניות, ומכאן ההתנגדות הגרמנית.

"המשקיעים ימשיכו להיות זהירים", אמר לסוכנות בלומברג סטן שמו, כלכלן ב-IG Markets שבאוסטרליה. "יש תחושה שגרמניה לא חסינה יותר מהמשבר ואולי היא תיפגע, ומכאן הקריאות לאג"ח כלל-אירופיות".

החששות מפגיעה בגרמניה עלו השבוע לאחר מכרז אג"ח צולע של גרמניה, בו נרשמו ביקושים נמוכים יחסית שהביאו לעליית התשואות שם. ואולם, מרקל טוענת כי "אין צורך" באג"ח כלל-אירופיות. היא אמרה את הדברים לאחר פגישה עם ר"מ איטליה מריו מונטי ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי אמש.

מניות הפיננסים הובילו היום את הירידות באסיה. בהקשר זה נציין את בנק קומונוולת' באוסטרליה, מניית HSBC שנחלשת בהונג קונג וכן את הבנק האוסטרלי השני בגודלו, ווסטפק . מניות חברות היצוא באסיה נחלשו גם כן בשל החשש מהאטה בצמיחה העולמית, כמו למשל יונדאי הדרום קוריאנית או Fanuc היפנית.