יום דרמטי בבורסה: המעו"ף בזינוק תוך יומי של קרוב ל-4%

דיווח באיטליה: קרן המטבע מתכוננת להעביר למדינה 600 מיליארד אירו ■ מדד המעו"ף חצה למטה את ה-1,000 נק' במהלך המסחר אולם התאושש במהירות ■ מחר תפורסם החלטת הריבית לדצמבר - האם תרד?

מהפך דרמטי התרחש היום במהלך המסחר בבורסה. המסחר באחד העם התנהל היום (א') למן הפתיחה בירידות שערים שהגיעו בשיאן לכ-2%, אך בשעות הצהריים דווח בתקשורת האיטלקית כי קרן המטבע העולמית מתכוננת להעביר למדינה סיוע חירום בגובה 600 מיליארד אירו, ידיעה שהביאה לשינוי באווירה. מדד המעו"ף עצמו חצה במהלך המסחר את רף ה-1,000 נקודות למטה, לראשונה מאז ה-13 בספטמבר, אולם בחצי השעה האחרונה זינק המדד ועבר מירידה של כ-25 לעלייה של 1.8% בסיום. המחזור הסתכם בכ-944 מיליון שקל.

בחזרה לזירה הגלובלית, המסחר באירופה ננעל אומנם ביום שישי בעליות שערים, אבל שטף הדיווחים הלא מעודדים השפיעו על המסחר בוול סטריט והמסחר בניו-יורק נסחר בירידות שערים ביום מסחר מקוצר עקב הבלאק פריידיי. מחר, יום שני צפוי בנק ישראל לפרסם את הריבית לחודש דצמבר, שצפויה ככל הנראה לרדת ב-0.25% (על כך בהמשך).

החדשות הרעות מאירופה מתחדדות היום על רקע מאמר חריף של ה"אקונומיסט" המציג תרחיש בלהות תחת הכותרת "האם זהו באמת הסוף?". ה"אקונומיסט" יוצא באזהרה חד משמעית במאמר המערכת, "אם מנהיגי אירופה והבנק המרכזי האירופי לא יפעלו מהר - גוש האירו יתפרק תוך שבועות". במאמר מפרטים עורכי האקונומיסט את האתגרים הגדולים העומדים בפני אירופה בשבועות הקרובים - ובראשם הצורך של איטליה לגייס 30 מיליארד אירו בהנפקות אג"ח במהלך חודש ינואר, מה שנראה משימה מאתגרת במיוחד נוכח הזינוק בתשואות האג"ח של המדינה. "התפרקות זו תצית מפולת גלובלית חריפה יותר מזו של 2008. בנקים יקרסו. האיחוד האירופי יתחלק לגוש אחד גדול בצפון וגושים קטנים יותר בדרום", זהו התרחיש הכלכלי המבעית שה"אקונומיסט" אינו מוציא מכלל אפשרות.

כאמור, החדשות שהגיעו מכיוונה של אירופה לאחר סיום המסחר בבורסות היבשת, השפיע מאוד על המסחר בוול סטריט. סוכנות דירוג האשראי S&P הודיעה על הורדת דירוג האשראי של בלגיה מרמה של "+AA" לרמה של "-AA". גם הונגריה, מבין המדינות עם החובות הגדולים ביותר במזרח אירופה, ספגה מכה כשסוכנות הדירוג מודי'ס הגידרה את אגרות החוב הממשלתיות שלה כ"אג"ח זבל".

גם צרפת שנחשבת לכלכלה השנייה בגודלה באירופה קיבלה אזהרה במהלך השבוע מסוכנות הדירוג פיץ' שהיא עלולה לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה. גם המשא ומתן בין ממשלות בלגיה לצרפת לגבי החילוץ של הבנק דקסיה עלו על שרטון, לאחר מחלוקת בין המדינות לגבי היקף החילוץ שצריך להעניק לבנק.

בגזרת אגרות החוב של איטליה וספרד לא היה משעמם בסוף השבוע, כשהתשואות על אגרות החוב של שתי המדינות זינוק עוד פעם לאחר הנפקות. איטליה גייסה 10 מיליארד אירו בהנפקות אג"ח. כ-8 מיליארד אירו גוייסו בהנפקת אג"ח ל-6 חודשים ועוד 2 מיליארד אירו בהנפקת אגרות חוב לשנתיים. התשואה על אג"ח ל-6 חודשים נסקה לכ-6.5% לעומת 3.52% בלבד בהנפקה הקודמת בחודש אוקטובר, התשואה על האג"ח לשנתיים טיפסה ל-7.81%. בספרד הוחלט על ביטול הנפקה של אגרות חוב ל-3 שניים שהייתה מתוכננת לשבוע הקרוב, בעקבות העלייה בתשואות.

באירופה עלו דיווחים במהלך סוף השבוע כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) שוקל מתן הלוואות מיוחדות וארוכות במיוחד לבנקים המסחריים, לטווחים של 2-3 שנים, במטרה למנוע ממשבר החוב לגרום למשבר אשראי ביבשת.

מחר, כאמור, בנק ישראל יפרסם את ריבית חודש דצמבר, הבנק צפוי להוריד את הריבית במשק ב-0.25% לרמה של 2.75%. כך מעריכים אנליסטים בשוק ההון. לפי סקר של סוכנות בלומברג לקראת ההחלטה מחר, 17 מתוך 21 הכלכלנים שהשתתפו בסקר מעריכים שבנק ישראל יוריד את הריבית ב-0.25%, בעוד ש-4 בלבד מעריכים כי הריבית תיוותר ברמה של 3%.

שלמה מעוז: התערבות של קרן המטבע עשויה להציב תחתית

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, מעריך כי התערבות אגרסיבית של קרן המטבע הבינלאומית במשבר החוב של איטליה עשויה להציב תחתית לשווקים. זאת, בעקבות דיווח בעיתון האיטלקי "לה סטמפה" מהיום (א') לפיו קרן המטבע נערכת למתן סיוע חירום של 600 מיליארד אירו לאיטליה, במידה והמשבר יחריף. "היו לחצים שכל הסיוע דרך קרן המטבע. דיברו על זה מאחורי הקלעים ויכול להיות שארה"ב וסין התערבו", אומר מעוז בשיחה עם "גלובס". "אם הדיווח נכון, זה מהלך שיביא להתייצבות ורגיעה בשווקים הפיננסים וחידוש העלייה בשוקי המניות. זה סכום אדיר וזו קרן המטבע הבינלאומית - זו ההלוואה הכי טובה".

זיו סגל: "חבל הצלה של תמיכה באזור ה-990 נקודות"

המנתח הטכני של "גלובס",זיו סגל, מציין כי "מדד המעו"ף ירד שוב מתחת לרמת ה-1,060 נקודות. רמה זו הייתה רמת תמיכה חשובה בעבר והמהלך מתחתיה ביחס עם מגמת הירידה של הממוצעים הנעים החשובים הוא סימן לא טוב. לכאורה יש עוד חבל הצלה של תמיכה באזור ה-990 נקודות אבל נראה שזהו חבל הצלה דק ורקוב. לא הייתי מסתמך עליו", הבהיר סגל.

עוד הוסיף המנתח הטכני של "גלובס", "אזור ה-990 נקודות הוא רמת תיקון של 50% לגל העולה והיא התבררה כרמת תמיכה בסיבוב הירידה הקודם. היה והיא תיפרץ כלפי מטה, כפי שאני מעריך שאמור לקרות, 900 נקודות הוא היעד הבא. מהבחינה הטכנית, 900 נקודות זו הזדמנות קנייה. מהלך של המעו"ף מעל 1,060 נקודות יחייב שינוי ועדכון תחזיות".

מי צפויה להיכנס למעו"ף?

מניות הבנקים רשמו התאוששות מרשימה, ביחד עם כל השוק, לקראת פרסום דוחותיהם בימים הקרובים. נציין את פועלים , לאומי מזרחי טפחות .

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, מבצע צעד ראשון בביקורת כלפי סוגיית תספורות האג"ח של יצחק תשובה באמצעות דלק נדל"ן . מדובר בצעד ראשון בביקורת של משרד מבקר המדינה, על מנת לבדוק את ההתנהלות והפיקוח של הרגולטורים על הגופים המגייסים, ואת גיוסי הכספים עצמם.

קבוצת הראל השקעות פרסמה ביום חמישי את דוחותיה הכספיים לתשעת החודשים הראשונים ולרבעון השלישי של שנת 2011. הקבוצה רשמה הפסד כולל ברבעון השלישי של כ-162 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-221 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. המעבר מרווח להפסד נובע בעיקר מהשפעת שוק ההון שהתשואות בו היו שליליות ביחס לתשואות חיוביות בתקופה המקבילה אשתקד.

עדכון מדדי המניות החצי שנתי בבורסה יתבצע ב-15 לדצמבר, בבית ההשקעות פסגות מעריכים כי מניות מלאנוקס והוט צפויות להיכנס למדד ת"א 25 עקב דירוג שווי שוק ממוצע מעל מקום 20 המהווה סף כניסה למדד. דסק"ש צפויה לצאת מהמדד בשל דירוג שווי שוק ממוצע מתחת למקום 30.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]