שף צרפתי סירב לעבור למסעדה אסיאתית - וקיבל פיצויי פיטורים

ביה"ד לעבודה: "מדובר בהרעת תנאים, לעובד יש זכות לעבוד בתחום התמחותו"

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע פסק פיצויי פיטורים לשף המתמחה במטבח צרפתי, למרות שהשף הוא שהתפטר מעבודתו. השף, שהועסק במסעדה צרפתית, התפטר לאחר שסירב להצעת מעסיקו להעבירו לעבוד אצלו כשף במסעדה אסיאתית. בית הדין קיבל את תביעתו לפיצויי פיטורים, וקבע כי מדובר בהרעת תנאים מוחשית, ולכן יש לראות בשף כמתפטר בדין מפוטר.

בית הדין קבע כי לעובד יש זכות לעבוד בתחום בו הוא מתמחה ומיומן, ולפיכך לא די בשמירה על שכרו של העובד, אלא יש לספק לו עבודה שתשמור על מעמדו ועל כבודו.

"התרשמנו כי מדובר בהרעת תנאים מוחשית בתנאי עבודתו של התובע ובמעמדו... הידע והמומחיות של התובע בתחום המטבח בצרפתי היו חסרי ערך לו עבר לעבוד במסעדה האסיאתית", נימקו השופט יוסף יוספי ונציגי הציבור, אורטל חי ואלי מזרחי, את החלטתם.

במשך 5 שנים ו-10 חודשים עבד השף איזי גלבוע במסעדת "פאגו פאגו", מסעדת יוקרה בסגנון צרפתי הממוקמת במרינה באילת. ב-12 בפברואר פרצה במסעדה שריפה, שכילתה אותה כליל.

לאחר המקרה הציעו בעלי המסעדה לגלבוע לעבור לעבוד כשף במסעדת "ג'ינג'ר", המתמחה במטבח האסיאתי, שבה שותף אחד מהבעלים של "פאגו פאגו", ואולם גלבוע סירב להצעה והתפטר.

בתביעה שהגיש לבית הדין, באמצעות עו"ד יוסף גבאי, טען כי מעבר שלו לעבוד במטבח אסיאתי, גם אם שכרו יישמר, מהווה הרעת תנאים מוחשית בתנאי עבודתו ובמעמדו, שמזכה אותו בפיצויי פיטורים. זאת, לדבריו, כיוון שהוא מתמחה במטבח הצרפתי ורכש מוניטין בתחום זה. הוא ציין כי הוא עבר הכשרה בצרפת, שם למד את רזי המטבח הצרפתי.

בית הדין קיבל את התביעה וקבע כי אכן מדובר בהרעת תנאים. כדי להמחיש את עמדתו, המשיל השופט את מצבו של השף לעולם המשפט. "דומה הדבר לעורך דין המתמחה בתחום הנזיקין, ועובד במשרד שכזה במשך שנים כמנהל מחלקה - ולפתע מציעים לו לעבור לעבוד בתחום המקרקעין, כמנהל מחלקה", כתב.

בית הדין קבע כי על הנתבעת לשלם לגלבוע פיצויי פיטורים בסך כ-60 אלף שקל בגין תקופת עבודתו וכן פדיון ימי חופשה בסך של כ-17 אלף שקל. בנוסף, חייב בית הדין את הנתבעת לשלם לגלבוע שכר-טרחת עורך דין והוצאות משפט בסך 8,000 שקל. (ס"ע 18292-05-10).