האנליסטים פסימיים מיישום ההישגים של פסגת אירופה

רוב האנליסטים מעריכים שלמרות התמיכה הכמעט גורפת בתוכנית של אנגלה מרקל וסרקוזי, הדרך לאיחוד פיסקאלי באיחוד האירופי עוד ארוכה ■ הם טוענים שיש מתח רב בין המדינות מה שימנע מהם להגיע במהרה להסכמה על הפרטים

פסגת מנהיגי האיחוד האירופי שנמשכה יומיים וננעלה אתמול, הוגדרה כהצלחה במיוחד על ידי המנהיגים עצמם שהשתתפו בה, ומוצלחת במיוחד עבור הנשיא הצרפתי ניקולא סרקוזי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שהצליחו להעביר את התוכנית עם תמיכת כל המדינות החברות באיחוד האירופי למעט אנגליה שהתנגדה לה. אבל על פי אנליסטים שונים, הפסגה לא הייתה מוצלחת במיוחד, וזאת עקב הזמן הארוך הדרוש להשלמת פעולות החקיקה ליישום התוכנית החדשה.

הכלכלן הראשי של דויטשה בנק , תומאס מאייר, מרוצה מכך שהמנהיגים הצליחו להגיע להסכמה לגבי מועד סיום פעולות החקיקה אבל מזהיר שהדרך עוד ארוכה. "המנהיגים הגיעו להסכמה בינהם לגבי היעד הסופי שאליו הם רוצים להגיע עם האיחוד הפיסקלי החדש, אבל הדרך עוד ארוכה", אומר מאייר במהלך ראיון טליוויזיוני לסוכנות בלומברג. "אבל בטווח הקרוב, עד שתושלם החקיקה, אנחנו נראה שהלחץ על הכלכלה האירופית יגבר, מה שיצריך התערבות נוספת של הבנק המרכזי האירופי".

מי שמצטרף לקביעה הזאת הוא האנליסט מוחמד אל-עריאן שמסכים עם מאייר ומוסיף שהדרך ללהגשמת התוכנית של מרקל וסרקוזי מלאה לא רק במכשולים כלכליים, אלא גם במכשולים פוליטים רבים, שכן מצפה למנהיגים הרבה עבודה מול קהל הבוחרים שלהם לשכנע אותם לתמוך בתוכנית החדשה. אל-עריאן אומר גם, שלמרות ההסכמות והחיוכים שהיו בפסגה אתמול, עם התקדמות בדיונים על הניסוח הסופי של האמנה החדשה, אז יצוצו חילוקי הדעות שעלולים לעכב את המהלך.

"מתחים נוספים עלולים להתגלולת כשהמנהיגים יחזרו למדינות שלהם שייאלצו להתחיל במסע שכנועים של האזרחים במדינה לתמוך בשינויים המוצעים", אמר אל-עריאן בטור שפרסם ברשת CNBC. "גם ככל שיתחילו להתמקד בניסוח הפרטים הקטנים של התוכנית יצוצו בעיות בין המדינות שיעכב את תהליך אישור התוכנית".

בהמשך דבריו התייחס אל-עריאן למתח שנוצר בין המדינות בגוש האירו לבין המדינות החברות באיחוד האירופי אבל לא חלק מהגוש כמו בריטניה למשל. "המתח בין שני הצדדים לא מתבטא רק במתיחות בין המדינות החברות בגוש האירו לבין אלה שלא", אומר אל-עריאן. "בתוך כל צד יש מתיחות בין החברים, וזה יקשה על התקדמות בניסוח הסופי של האמנה".

עד להשלמת החקיקה, הבנק המרכזי ישלוט במצב

האנליסטים גם התייחסו למצב שיווצר עד שתושלם חקיקית האמנה החדשה. הם טוענים שהמצב ילך ויחמיר בכלכלה האירופית עד שתושלם החקיקה, ובמקרה כזה לבנק המרכזי האירופי יש חלק מרכזי בשמירה על יציבות יחסית בכלכלה האירופית.

"השווקים מתרכזים כעת בצרכים של המדינות והבנקים לממן את עצמם בחודשים הראשונים של השנה החדשה", אמר דיוויד מקי, כלכלן ראשי בבנק ההשקעות J.P Morgan. "הבנק המרכזי הצליח לטפל בעניין הבנקים עם ההצהרות של מריו דרגי ביום חמישי, אבל נותרה הבעיה של המדינות".

על מדינות אירופה להחזיר חובות בהיקף של 1.1 טריליון אירו במהלך שנת 2012. כש-519 מיליארד אירו מתוכם הוא החזר עבור אגרות חוב גרמניות, צרפתיות ואיטלקיות שמועד הפקיעה שלהן הוא בחצי השנה הראשונה של 2012. גם לבנקים באירופה יש חוב עצום של 665 מיליארד אירו שצריכים להחזיר בשנת 2012.

"הצורך במימון בשני החודשים הראשונים של שנת 2012 של הבנקים והמדינות עלול להחמיר את המשבר", אומר הולגר שמידינג, הכלכלן הראשי של תחום האירו בבירנברג בנק. "וכאן מגיע תפקידו של הבנק המרכזי האירופי שייאלץ להגביר את המאמצים שלו לטיפול במשבר על מנת להציל את האירו ואת עצמו".

האנליסטים של סיטיגרופ מעריכים שהמשק האירופי יגלוש למיתון בתחילת שנת 2012 וזאת עקב חוסר היכולת של הבנק המרכזי להוריד את התשואות על אגרות החוב האיטלקיות והספרדיות. יורגן מיצ'לז כלכלן בסיטיגרופ אומר ש"היבשת האירופית תיכנס למיתון עמוק בשנת 2012, וזה יגביר את המתיחות בשווקים". מיצ'לז טוען גם שהמשק האירופי ימשיך להתכווץ בכל רבעון במהלך השנה הבאה.

המבחן הגדול הראשון של התוכנית החדשה יהיה תגובת סוכניות דירוג האשראי לתוצאות הפסגה, לאחר שבשבוע האחרון כל סוכניות דירוג האשראי איימו בהורדת דירוג האשראי לבנקים ולמדינות באירופה על רקע כישלון המנהיגים בהצגת פתרון מוחשי למשבר. הגדילה לעשות סוכנות S&P שהודיעה שהיא מכניסה את דירוג האשראי המושלם של האיחוד האירופי עצמו, למעקב שלילי ל-90 יום.