האלמנה, החותנת, הנחלה - ומאבק הירושה

אלמנת המושבניק תבעה מחצית מנחלת החותנת בעודה בחיים - וביהמ"ש הכיר בה כבן ממשיך ■ ביהמ"ש המחוזי הפך באופן דרמטי את ההחלטה

מאבק ירושה על גורל נחלה במושב בדרום מתנהל בימים אלה בין אלמנת בן המושב לבין שאר אחיו, בעוד אם המשפחה, בעלת הנחלה, עודנה בחיים.

המאבק המשפטי החל כאשר האח מת, והאלמנה, שטענה כי מגיעות לה הזכויות שלה בנחלה מתוקף חוקי הירושה, פנתה לעזרו של בית משפט השלום.

בבית משפט השלום לא קיבלו את טענת אם המשפחה כי בנה המנוח כלל לא היה בן ממשיך, וכי היא מינתה בכלל את אחיו כבן ממשיך. בפסק הדין קבע השופט כי האלמנה, שכלל איננה בתם של בעלי הנחלה, היא הבן הממשיך, חרף היות החותנת בחיים.

אלא שאם המשפחה, באמצעות עו"ד יעל פרי ועו"ד רגב אלקיים, הצליחה לשכנע בערעור את בית המשפט המחוזי כי לא ניתן להוריש מעמד של בן ממשיך, כל עוד בעלי הנחלה בחיים.

סיפור המקרה: בשנות ה-80 נקלע ש', בנם של שני מושבניקים ממושב ישעי, לצרות כלכליות, וביקש מהוריו להתגורר ביחידת דיור מתחת לביתם. במטרה להשיג אישורי בנייה בנחלה חקלאית, היה על הוריו המושבניקים להצהיר עליו כבן ממשיך, והם עשו זאת מטעמים פרוצדורליים, חרף העובדה שבאותה העת כבר התגורר בנחלה פ', אחיו, אשר סייע לאב המשפחה לנהל את המשק החקלאי.

לאחר 25 שנים מת ש'. לאחר מותו, שלפה אלמנתו את האישור לכך שבעלה המנוח הוא בן ממשיך - ודרשה מבית המשפט להורות על העברת זכויותיו במשק אליה, כאלמנתו, למרות שחותנתה, בעלת הנחלה, הייתה ועודנה בין החיים. ההמשך ידוע.