בניגוד לערוץ 10: רה"מ שוקל למחוק לרשות השידור 300 מ' ש' חוב

היוצרים: הכנסת סירבה לדחות לערוץ 10 חוב של 44 מיליון שקל, אך הממשלה מוחלת לרשות השידור על חוב גדול בהרבה ■ משרד רה"מ: הרשות לא חייבת שקל

ארגוני היוצרים לראש הממשלה: בזמן שוועדת הכלכלה סירבה לדחות לערוץ 10 חוב של 44 מיליון שקל, הממשלה עושה מעשה הפוך ומוחלת לרשות השידור על חוב גדול בהרבה, של 300 מיליון שקל, שנועדו לרכישת הפקות מקומיות.

במכתב חריף ששלחו שלשום (ג') ארגוני היוצרים, באמצעות עורכי הדין יהושוע רזניק וינון סרטל, ליועצת המשפטית של ראש הממשלה, שלומית פרגו, תוקפים הארגונים את בקשת הממשלה להאריך את "תוקף ההסמכה הניתנת לשר הממונה (בנימין נתניהו - ר"ב) על ביצוע החוק, להתיר הפחתה בהיקף השידודים הקבוע בחוק בסעיף 44 לחוק ובתוספת ההוצאה הקבועים בתוספת שבהם מחויבת רשות השידור לעניין "הפקות מקומיות קנויות". דבר זה, טוענים היוצרים, הינו "חקיקה רטרוספקטיבית פסולה ולמעשה כל מטרתה 'הכשרתו של השרץ'".

על-פי החוק, רשות השידור מחויבת לשדר תכניות חינוך, בידור ואינפורמציה בשטחי המדיניות, החברה, הכלכלה והמשק, התרבות, המדע והאמנות. עוד קובע החוק כי בין תפקידיה של רשות השידור יהיה קידום היצירה העברית והישראלית. אי לכך, נקבע כי על רשות השידור להשקיע, לפחות, 36% מהכנסותיה לרכישת הפקות מקומיות קנויות להן יוקצו לפחות 50% מזמן השידורים.

ואולם, בעוד שתקציב רשות השידור לשנת 2011 הינו 870 מיליון שקל, ההשקעה בהפקות המקומיות הקנויות עמדה על 2.78% בלבד מהכנסות הרשות. "במסגרת תקציבה, בחרה הרשות גם ב-2011, להימנע מלהשקיע בהפקות מקומיות בהיקף הקבוע בחוק. תקציב זה, על אף היותו מנוגד לחוק, אושר על-ידי מוסדות רשות השידור, ובאחרונה אף אושר על-ידי שר האוצר".

בתגובה לפניות מצד היוצרים אמר יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, כי "בניגוד למכתבם של איגודי היוצרים, עשתה רשות השידור השנה מאמצים להרחיב את היקף ההשקעות בהפקות מקומיות כך שאלה הועמדו בשנת 2011 על 24.2 מיליון שקל".

היוצרים תוקפים גם את הטענה על היעדר תקציב: "בשנים בהן טוענת רשות השידור לחוסר יכולת בעמידה בהוראות החוק בכל הנוגע להפקות מקור, השקיעה סך של 50 מיליון שקל ברכישת זכויות שידור משחקי ליגת העל למשך 3 שנים. המדובר בדוגמה בה מעדיפה הרשות שיקולי רייטינג על פני התפקידים שנקבעו לה על-פי חוק".

לבסוף, היוצרים טוענים כי התיקון לחוק יפגע בראש ובראשונה ב"משלמי האגרה, בשידור הציבורי ובאינטרסים החשובים למענם קיים".

רשות השידור: חוסר בהירות

מרשות השידור נמסר בתגובה: "מוסדות והנהלת רשות השידור עושים ככל שידם משגת על מנת להבריא את הרשות, גם במצב הנוכחי והלא פשוט בו קיימת חוסר בהירות בנוגע לרפורמה ולהיקפה.

"למרות מצבה הכלכלי הקשה, הרשות הגדילה את ההוצאה על הפקות מקור במהלך שנת 2011 פי שלושה לעומת אשתקד. בשנה זו השקיעה הרשות כ-24 מיליון שקל להפקות מקור לעומת כ-8 מעליון שקל בשנת 2010.

"בשל החשיבות הרבה שרשות השידור רואה בקידום היצירה המקומית, מתוכנן כי בתקציב 2012 יהיה אף גידול נוסף בהיקף ההוצאה של הרשות להפקות מקור".

יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, הבהיר כי הוא "דוחה את הפרסומים המגמתיים על כך שהממשלה מתכווננת כביכול למחוק לרשות השידור חובות בסך 300 מיליון שקל". לדבריו, "מדובר באקט פרוצדורלי שייפתר במסגרת הרפורמה המתגבשת, כשבפועל לא מתבקשת הממשלה לתת ולו גם שקל אחד לרשות.

"כל בר-דעת יודע שבמצבה הנוכחי של הרשות, שרוב הוצאותיה הינן על שכר שהרשות מחויבת לשלמו על-פי חוק, לא ניתן לעמוד בדרישה של הוצאת 36% מהכנסות הטלוויזיה, שהן כ-180 מיליון שקל על הפקות מקור. בדיוק על מנת לתקן מצב זה נולדה תוכנית הרפורמה".

יו"ר רשות השידור הדגיש כי "השנה, למרות הקשיים הרבים ובעקבות התייעלות פנימית, הוגדלו בצורה משמעותית ההשקעות בהפקות מקור, ומאז כניסת הוועד מנהל הנוכחי אף הוכפלה ההשקעה בהפקות המקור מ-12 מיליון שקל ב-2010 לכ-25 מיליון שקל ב-2011. הוועד מנהל כבר הנחה את ההנהלה למצוא את המשאבים הנדרשים לשם הגדלה נוספת ומשמעותית של תקציב הפקות המקור לשנת 2012".

גילת אמר עוד כי "רק תקצוב הרפורמה יציל את רשות השידור מקריסה, יאפשר לה לשנות את חלוקת התקציבים הפנימית ולמלא את ייעודה".

משרד ראש הממשלה: פרסומים שגויים

ממשרד ראש הממשלה נמסרה בתגובה: "ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא השר הממונה על רשות השידור, מבהיר כי אין שום מחיקת חוב לרשות השידור. הציבור ישלם פחות אגרה, ותקציב רשות השידור יקוצץ.

"בעקבות פרסומים שגויים על מחיקת חוב כספי לכאורה לרשות השידור, נציין כי רשות השידור לא חייבת ולו שקל אחד. אי-עמידתה במחויבות לקניית הפקות מיוצרים חיצוניים תובא לדיון בממשלה ביום ראשון.

"בנוסף, ראש הממשלה החליט כי אגרת הרדיו והטלוויזיה תפחת ב-5% בשנה הבאה. בכך דחה ראש הממשלה את בקשת רשות השידור לבטל את ההפחתה המתוכננת באגרה. משמעות ההחלטה: קיצוץ של 30 מיליון שקל בתקציב רשות השידור".

עוד מסר ראש הממשלה כי "רשות השידור חייבת להתייעל ולצמצם את הנטל הכספי על האזרח".