שטראוס-קאהן: "לאירופה נותרו רק כמה שבועות לשרוד"

יו"ר קרן המטבע לשעבר, שהסתבך בשערוריית מין וטוהר לחלוטין, בהתבטאות ראשונה מאז הפרשה: "אמון המשקיעים במנהיגי אירופה מדמם, יום אחר יום" ■ מדוע הוא פסימי על עתיד אירופה ולמה הוא חושב שהפתרונות המוצעים לא יעזרו?

דומיניק שטראוס-קאהן, לשעבר יו"ר קרן המטבע הבינלאומית שהתפטר מתפקידו בעקבות תלונה על אונס של חדרנית במלון במנהטן (שהתבררה כלא-נכונה), תוקף בחריפות את מנהיגי אירופה על הטיפול הלקוי, לדעתו, במשבר החוב ביבשת. שטראוס-קאהן מנסה לשקם את תדמיתו לאחר שערוריית האונס שלא היה ובכנס כלכלי בבייג'ין הוא טוען כי לאירופה נותרו רק שבועות בודדים ואם לא יתקבלו ההחלטות הנכונות - גוש האירו יתפרק.

"אמון המשקיעים במנהיגי אירופה מדמם, יום אחר יום", אומר שטראוס-קאהן. הוא טוען כי הפתרון של קרן החילוץ הגדולה בסך של 640 מיליארד אירו, שמוקמת בימים אלה, הינו איטי מדי כיוון שהוא דורש את אישור כל הפרלמנטים בגוש האירו, מהלך שייקח חודשים.

"לאירופה אין חודשים אלא כמה שבועות", טוען שטראוס-קאהן. הוא גם מטיל ספק באמנה הפיסקלית החדשה שמקדמת גרמניה באיחוד האירופי, שתחייב מדינות לעמוד ביעד גירעון של 3% מהתוצר ותקנוס מדינות סוררות.

"מה יקרה אם מדינה שתיקנס תסרב לשלם?", שואל שטראוס-קאהן. "התשובה היא כלום".

במעמד הכנס בבייג'ין של חברת האינטרנט NetEase.com, התראיין שטראוס-קאהן לעיתון "פייננשל טיימס" ואמר המשבר באירופה אינו רק משבר חוב, אלא גם "משבר צמיחה ומשבר מנהיגות". לדבריו, אחת הבעיות החמורות היא שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי אינם מסכימים עם דרכי הפתרון ו"לא מבינים אחד את השני".

"הם חיים בהכחשה", טוען שטראוס-קאהן.