ביה"ד לעבודה בביקורת חריפה על הנהלת הוט

ביה"ד לעבודה מתח היום ביקורת חריפה וכמעט חסרת תקדים על הנהלת "הוט": "הפעולות היזומות שבהן הוא נוקט מתאגדות לכדי רושם עז על העובדים כי המעסיק אינו רואה בעין יפה את ניסיון ההתארגנות ויעשה כל הדרוש כדי למנוע אותה"

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב מתח היום (ג') ביקורת חריפה וכמעט חסרת תקדים על הנהלת חברת התקשורת "הוט", וקבע כי החברה פעלה "באופן חסר פרופורציה" כנגד הליך התאגדותם של טכנאי החברה, שהצטרפו לפני כחודשיים להסתדרות הכללית.

"דחיפות הפעולות, האנרגיה המושקעת על ידי המעסיק, הפעולות היזומות שבהן הוא נוקט, כולם ביחד, מתאגדות לכדי רושם עז על העובדים כי המעסיק אינו רואה בעין יפה את ניסיון ההתארגנות ויעשה כל הדרוש כדי למנוע אותה" - כך כתבה השופטת הדס יהלום בהחלטתה, הקובעת בין היתר כי על חברת הוט "לרסן את עצמה" ולהימנע מפעולות שיש בהן משום איום על חברי הוועד והעובדים בכלל. דרישת ההסתדרות להכיר בה כארגון היציג של הטכנאים באופן רשמי, תידון בקרוב בהליך נפרד.

בהחלטה של השופטת יהלום מצטיירת התנהלות קשוחה מאוד של הנהלת הוט כלפי התאגדות העובדים, אף שמדובר בזכות יסוד. כך למשל, מסתבר כי הנהלת החברה ביקשה מהעובדים, בהם גם ראשי ועד הפעולה, לחתום על מסמך בו הם מתחייבים להגיע לעבודה בתום תקופת הצינון מרגע הכרזת סכסוך העבודה על ידי ההסתדרות אחת לא יוכלו לעבוד במשך שבוע שלם - זאת אף על פי שהחוק מתיר לעובדים לשבות לאחר תקופת צינון, אלא אם בית הדין לעבודה הורה אחרת.

השופטת יהלום קבעה כי מותר למעסיק לברר מי מהעובדים מתכוון לשבות כדי להיערך מבחינת סידור העבודה, אולם הבהירה כי הדרך שבה בחרה לנקוט החברה הייתה למעשה עוד צעד מאיים כנגד העובדים: "פעולה זו מהווה התערבות בזכות ההתארגנות של העובדים, עד כדי הטלת סנקציה על העובדים המאורגנים ועל כל מי שחושב להצטרף אליהם".

בהחלטת ביה"ד נקבע כי הנהלת הוט "חרגה מכל פרופורציה" כשזימנה מספר עובדים שהשתתפו בהפגנה שארגנה ההסתדרות מול מטה החברה ביקום, לשימוע משמעתי. הנהלת החברה טענה כי העובדים, שאמנם לא שובצו למשמרת בזמן ההפגנה, חסמו לפרק זמן מסוים את כביש הגישה באזור, ללא תיאום עם המשטרה ותוך שימוש ברכבים של החברה. השופטת ציינה כי בירור הלגיטימיות של אופן מחאת העובדים ייעשה בהליך המרכזי והנפרד של בקשת ההסתדרות להכיר בה כארגון היציג של העובדים, אולם קבעה כבר עתה: "זימון העובדים לשימוע ביום האירוע עצמו מצביע על ניסיון להרתיעם מפני נקיטת צעדים כאלה בעתיד".

עם זאת, השופטת יהלום קבעה כי בניגוד לעמדת ההסתדרות, להנהלת הוט קיימת הזכות להפיץ חוזרים לעובדים במסגרתם רשאית החברה להביע את דעתה כנגד ההתארגנות. עוד היא קבעה כי החברה רשאית לכנס את העובדים ולשוחח איתם על הסוגיה, כפי שעשתה לאחרונה במסגרת "שולחנות עגולים" במעמד מנכ"ל החברה.

יצוין כי בהנהלת הוט טוענים כי הצטרפות הטכנאים להסתדרות אינה מספיקה בכדי להכיר בהתארגנות שלהם, שכן הטכנאים לא מהווים "יחידת מיקוח נפרדת" מיתר האגפים בחברה. הטכנאים, מסבירים גורמים בחברה, אינם שונים ונבדלים לצורך העניין מהמזכירות או מאנשי שירות הלקוחות. בהסתדרות, לעומת זאת, משוכנעים כי הטכנאים מהווים יחידת מיקוח נפרדת באופן מובהק, בשל נבדלותם המקצועית. סוגיית ההכרה בהתארגנות, כאמור, תידון בקרוב בהליך נפרד.

את הנהלת הוט ייצגו עוה"ד דפנה שמואלביץ' וגדעון רובין, ואילו את ההסתדרות הכללית ייצגו עוה"ד קרן קלפר וענת גוטמן מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי.