בדרך למשבר דיפלומטי חריף עם טורקיה? ריבלין: לא נתכחש לשואת הארמנים - חרף זעם הטורקים

(עדכון) - הכנסת קיימה היום דיון פומבי ברצח העם שביצעו הטורקים בארמנים ב-1915 ■ בלשכת ראש הממשלה חוששים שהדיון יוביל למשבר דיפלומטי נוסף עם טורקיה ■ בשבוע שעבר ניתק ארדואן הקשרים עם צרפת מאותה סיבה

ועדת החינוך של הכנסת דנה היום (ב') באופן פומבי ברצח העם שביצעו הטורקים בארמנים ב-1915. בלשכת ראש הממשלה חוששים שהדיון יוביל למשבר דיפלומטי נוסף עם טורקיה. אתמול שוחח ראש המועצה לביטחון לאומי האלוף (במיל') יעקב עמידרור עם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין וביקש ממנו לדחות את הדיון למועד פחות רגיש, אך ריבלין השיב לו כי הדיון יתקיים היום כמתוכנן.

חדשות אחרונות על המשבר עם טורקיה:

המשבר מחריף: ישראל עוצרת ייצוא ביטחוני לטורקיה

אלתא: נדרוש פיצוי מהמדינה בגין ביטול העסקה עם טורקיה

ארדואן מבטל הקשרים הדיפלומטיים בין טורקיה לצרפת

"מוטלת עלינו חובה מוסרית לזכור ולהזכיר את הטרגדיה שפקדה את העם הארמני", אמר ריבלין בדיון. "איננו רוצים לנצל מצב פוליטי כדי לבוא חשבון עם מדינה אחרת. צריך לזכור שמאז שנת 89' העלינו, חיים אורון ואנוכי, את הנושא על סדר יומה של הכנסת מדי שנה, במטרה לא לאפשר הכחשה של אסון שקרה לעם אחר. אנחנו כעם דורשים ממדינות העולם שלא להכחיש את השואה שפקדה אותנו, ואיננו רשאים מוסרית, כיהודים וכבני אדם, לעשות זאת לעם אחר. לא מדובר בנושא פוליטי אלא בעניין מוסרי מהמעלה הראשונה".

ריבלין הודה כי לאורך השנים הממשלה ביקשה שלא לדון בנושא "בשל הרגישות עם טורקיה", אך הדגיש: "אין לצרכים מדיניים כדי לדחות חובה מוסרית זו". בהמשך הבהיר: "שיקולים דיפלומטיים, חשובים ככל שיהיו, אינם מתירים לנו להתכחש לאסונו של עם אחר. איננו מתייחסים לממשלת טורקיה הנוכחית או למצב פוליטי הקיים היום, אלא לאירוע היסטורי שהעולם צריך להיות מודע לו, על מנת שלא יקרה שוב. מדינת ישראל שואפת להחזיר את מערכת היחסים הידידותית עם טורקיה לקדמותם, ואינני רואה באיזכור אסונו של העם הארמני משום התרסה שצריכה להרחיק שאיפה זו".

צרפת: הכחשת שואת הארמנים - פשע

בתוך כך, צרפת פעלה להנצחת רצח העם הארמני והסתבכה עם הטורקים. הבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי, "המועצה הלאומית", אישר בשבוע שעבר ברוב גדול הצעת חוק לפיה הכחשת רצח עם תוגדר כפשע - כולל הכחשת רצח העם הארמני על ידי מייסד טורקיה המודרנית אתא טורק ב-1915.

טורקיה איימה בעבר שהחלטה כזו תפגע ביחסי אנקרה-פריז, אבל את המחוקקים הצרפתים זה לא הרשים. דקות ספורות לאחר פרסום תוצאות ההצבעה, הודיעו בטורקיה על החזרת השגריר הטורקי מפריז לארצו כאקט של מחאה על אישור החוק.

המתח בין שתי המדינות עלה כבר אחרי שחבר במפלגתו של הנשיא סרקוזי החל לקדם את החוק. כעת ממתינה ההצעה לאישורו הסופי של הסנאט, הבית העליון של הפרלמנט הצרפתי. במהלך ההצבעה הפגינו 3,000 בני אדם, רובם טורקים המתגוררים בצרפת, מחוץ לבניין הפרלמנט במחאה על אישור החוק הצפוי.

צרפת כבר אישרה החלטה דומה, עוד ב-2001, לקבל את רצח הארמנים כרצח עם, אולם כעת עם אישור החוק הפכה הכחשת השואה לפשע בצרפת. ארמניה טוענת שמיליון וחצי ארמנים נוצרים נרצחו בידי המשטר הטורקי בשנות העשרה של המאה הקודמת. מדיניות החוץ הטורקית לאורך השנים מגנה כל ניסיון להגדיר את הפעולות נגד העם הארמני, כרצח עם.