אורכית מציגה: משווי של מיליארד דולר להקפאת הליכים

חברת ציוד התקשורת, שצברה בשנים האחרונות הפסדים כבדים, חייבת מעל 100 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ■ לאחר שהמו"מ עם מחזיקי האג"ח נקלע למבוי סתום, נאלצה אורכית לפנות לבית המשפט כדי למנוע מצב בו תעמוד בפני בקשת פירוק

22 שנה לאחר שהוקמה, הגישה הבוקר (א') חברת ציוד התקשורת אורכית לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה להקפאת הליכים. הגשת הבקשה הגיעה על רקע המבוי הסתום אליו נקלע המשא-ומתן שניהלה החברה עם מחזיקי האג"ח.

אורכית, המנוהלת על-ידי אריק פנט ואיציק תמיר, העדיפה לפנות לבית המשפט שימנה נאמן שינהל את המשא-ומתן עם המחזיקים במסגרת הקפאת ההליכים, מאשר להגיע למצב בו היא עשויה לעמוד בפני בקשת פירוק מצידם של מחזיקי אג"ח א', הנושה העיקרי של החברה.

האג"ח הללו הונפקו ב-2007 בהיקף נוכחי של כ-80 מיליון שקל, ויש להן נקודת יציאה בעוד 3 חודשים. לפני כחצי שנה הנפיקה החברה גם סדרה נוספת, אג"ח ב', בהיקף של כ-28 מיליון שקל (פנט ותמיר מחזיקים כרבע מסדרה זו).

בקופת החברה, המעסיקה כ-150 עובדים (מתוכם 120 בישראל), ישנם היום כ-24 מיליון דולר, בדומה להיקף החוב אותו היא עשויה להתבקש לשלם בסוף חודש מארס.

עם פרסום דוחות הרבעון השלישי בסוף חודש נובמבר, זימנה אורכית אסיפת מחזיקי אג"ח לשם עדכון על מצב עסקי החברה, אולם עוד קודם לכן יזמו מחזיקי האג"ח אסיפה, במטרה להפעיל לחץ על החברה להעמיד לטובתם בנאמנות כבר אז חלק מהתמורה שאמורה להיות משולמת להם בחודש מארס.

על-פי כתב הבקשה להקפאת הליכים, נציגות מחזיקי האג"ח של סדרה א', המורכבת ממגדל שוקי הון וילין לפידות, העמידה אולטימטום בפני החברה להפקיד בנאמנות 20 מיליון דולר עד ל-1.1.2012, ולא היא תדרוש את פירוק החברה. זאת, בשעה שמחזיקי אג"ח ב' שלחו לחברה מכתב ביום חמישי האחרון, בו כתבו כי אם החברה תגבש הסדר כלשהו עם מחזיקי אג"ח א', שמשמעותו שיפור תנאיהם של מחזיקים אלה - יהווה הדבר עילה להעמדת האג"ח מסדרה ב' לפירעון מיידי, ויצדיק נקיטת הליכים נגד החברה ונושאי המשרה שלה.

עקב כך כתבה היום החברה בבקשה לבית המשפט כי "במצב דברים זה, ועל אף העובדה כי גם להליך הקפאת ההליכים עלולות להיות השלכות שליליות על החברה, היא נאלצת להגיש בקשה זו, וזאת על מנת לקיים דיון ענייני ורציונלי של החברה עם מחזיקי שתי סדרות האג"ח, שלא תחת אולטימטום הקצוב בשעות. זאת, על מנת לגבש הסדר ופתרון לטובת נושי החברה, עובדיה, לקוחותיה ובעלי מניותיה".

בעקבות הגשת הבקשה להקפאת הליכים, נפלה מניית אורכית לשווי של כ-20 מיליון דולר, השווי הנמוך ביותר בו נסחרה החברה מאז הונפקה.

בזכות רכישה חוזרת של אג"ח

אורכית ידעה עליות ומורדות מאז החלה את פעילותה בשנות ה-90, והפכה לחברה ציבורית ב-1996. בתחילה התמקדה החברה בפיתוח מודמים מסוג ADSL, פעילות שאף הביאה אותה לשווי של מיליארד דולר בתקופת הבועה, למרות שהיא לא הייתה רווחית.

בהמשך, עם התפוצצות בועת הטכנולוגיה בראשית העשור הקודם, החליטה החברה לצאת מתחום פעילות זה תוך שהיא מפטרת למעלה ממחצית עובדיה, ועברה להתמקד בפעילותה של חברת-הבת קוריג'נט, שפיתחה באותו זמן ציוד להעברת נתונים על גבי תשתיות הטלפון הקיימות.

את השנים הקשות שלאחר מכן הצליחה החברה לשרוד בין היתר על-ידי העובדה שביצעה רכישה חוזרת של אג"ח שהנפיקה בפחות ממחצית מערכן הנקוב, מה שהקטין את היקף החוב, אותו שילמה בסופו של דבר במלואו למי שהמשיך להחזיק באג"ח.

בשנת 2005 זכתה אורכית בפרויקט הגדול ביותר שלה, עם חברת התקשורת השנייה בגודלה ביפן, KDDI. זו האחרונה הזמינה מאורכית ציוד תקשורת בהיקף של 200 מיליון דולר, ולפרק זמן קצר החברה עברה לרווח, והמניה נסקה ביותר מפי ארבעה לשווי חברה של כ-400 מיליון דולר, תוך שהיא מצטרפת למדד תל-אביב 100. תמיר ופנט ניצלו את הנסיקה הזו בשביל לממש מניות בעשרות מיליוני דולרים.

אלא שמסיום הפרויקט בסוף שנת 2006, לא הצליחה החברה לקבל הזמנות חדשות בהיקפים משמעותיים, למרות שהייתה קרובה לא פעם לזכייה במכרזים של חברות תקשורת גדולות.

בשנתיים האחרונות שינתה החברה אסטרטגיה והתמקדה בלקוחות בעלי פוטנציאל הכנסות קטן ורשמה עלייה בהכנסות. אולם ללא הזמנות משמעותיות הפסידה אורכית משנת 2007 ועד היום למעלה מ-100 מיליון דולר.