האנליסטים על הורדת הדירוג לצרפת: צפוי אך עדיין כואב

רוב האנליסטים מסכימים שעצם זה שהשמועות על ההורדה התחילו לפני מספר שבועות הפחיתו מהדרמטיות של ההודעה ■ "בשבועות האחרונים השווקים מתנהלים כאילו ההורדה כבר בוצעה"

הורדת דירוג האשראי של צרפת אתמול (ו') על ידי סוכנות דירוג האשראי S&P, לא הפתיע אף אחד מהעוסקים בתחום, שכן השמועות על כך התחילו כבר לפני מספר חודשים. יכול להיות שזאת הסיבה לכך שהתגובות למהלך לא היו חריפות כפי שהיה צפוי מהודעה על דירוג האשראי של הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו.

"זה לא סוף העולם מבחינתה של צרפת", אמר ג'ייקוב קנק קרקגארד, אנליטס במכון פיטרסון לכלכלה העולמית. "הורדת הדירוג תיצור כותרות רעות, אבל זה לא ישפיע על ערכן של אגרות החוב הצרפתיות, ואנחנו לא צופים ירידה גדולה וארוכת טווח באגרות החוב".

אגרות החוב של צרפת יעמדו במבחן הורדת הדירוג כבר ביום שני הקרוב, אז הממשלה הצרפתית צפויה להנפיק אגרות חוב בהיקף של 8.7 מיליארד אירו. האנליסטים כאמור, לא חוששים מאירוע דרמטי שיקרה בעקבות ההנפקה, שכן ההיסטוריה מלמדת שהתשואות על האג"ח לא יעלו בצורה משמעותית אחרי ההנפקה, לפחות לא בטווח הזמן הקרוב.

גם מוחמד אל-עריאן מנכ"ל PIMCO לא מתרגש יותר מדי מהורדת הדירוג, וקבע שהירידות בבורסות אירופה בשבועות האחרונים, כמו גם העלייה בתשואות על אגרות החוב של מדינות באירופה נמצאים ברמה שמתאימה להורדת דירוג, מה שמצביע על כך שהשווקים ציפו לירידה הזאת.

למרות זאת אל-עריאן טוען שיש 3 הבדלים בין איום לנקוט בפעולה מסויימת לבין נקיטת הפעולה בפועל. "ההבדל הראשון הוא שאתה מסיר כל ספק שנותר באשר לאפשרות נקיטת הפעולה", אומר אל-עריאן. "ההבדל השני, זה גורם לאחרים ללכת בעקבותיך, במקרה שלנו זה עלול לגרום לסוכניות דירוג אחרות להוריד את את דירוג האשראי של צרפת. וההבדל השלישי הוא שאתה פוגע בצורת הזרם של ההשקעות, במיוחד אלו הקשורות לדירוג".

יש גם כאלה שחושבים שזה יהיה סוג של קריאת השכמה למנהיגי אירופה שעליהם לקחת את עצמם לידיים ולהתחיל לעבוד על פתרון אמיתי למשבר. "המהלך הזה אולי יגרום סוף סוף למנהיגי אירופה להבין שאף מדינה אינה חסינה מפני הורדות דירוג", אמר סוני קאפור, מנהל בחברת הייעוץ Re-Define. "הירידה הייתה צפויה כבר מלפני שבועות, ולכן זה יוריד בקצת את ההשפעה שלה על השווקים".

גם בארצות הברית עוקבים אחרי מה שקורה עם צרפת וגוש האירו, ומעריכים שלמהלך עלולה להיות השפעה גדולה על הכלכלה האמריקנית במידה והמדינה לא תצליח להשיג נתוני מאקרו טובים. "אין ספק שלחדשות האלה תהיה השפעה על המסחר בוול סטריט", אמר ג'ים פולסון אסטרטג בכיר בחברת Wells Capital Management. "אבל מידת ההשפעה תלויה בביצועים של הכלכלה האמריקנית. אם הביצועים יהיהו טובים, אז ההשפעות מאירופה יהיו פחותות, אבל אם נראה נסיגה אז אירופה תחזור להוות כאב ראש עבורנו".