הבורסה סגרה בעליות: כלכלית ירושלים זינקה ב-7.2%

באירופה: הנפקה מוצלחת לספרד ■ התמ"ג הרבעוני בסין - מעל הצפי ■ הפרקליטות סוגרת התיק נגד ציון קינן, מנכ"ל הפועלים ■ אקסלנס בהמלצה על מזרחי טפחות

המסחר בבורסה באחד העם נסגר היום (ג') בעליות שערים, על רקע ההתפתחויות האחרונות מאירופה ואסיה ולאור הנתונים החיוביים מבית. המשקיעים הגיבו לשטף החדשות המעודדות מכיוון אירופה, שם ביצעה ספרד הנפקת אג"ח מוצלחת, לאחר גיוס מוצלח של ממשלת צרפת אמש. המשקיעים גם הגיבו לנתוני מאקרו מעודדים מהמזרח, שם פורסם האומדן הראשון לצמיחת התמ"ג ברבעון הרביעי של 2011 בסין - שהפתיע מעל התחזיות. ברקע, החוזים העתידיים אותתו על פתיחה חיובית בארה"ב.

אמש, המשקיעים התעודדו מנתוני הצמיחה שפירסמה הלמ"ס, כאשר לפי הנתונים התוצר המקומי התרחב ברבעון השלישי של 2011 בכ-3.6% בשיעור שנתי. מנגד, מדד מנהלי הרכש לחודש דצמבר שפורסם הצביע על היחלשות התעשיה לאחר שירד ב-1.1% לרמה של 42.7 נקודות. נתונים אלה מתווספים למדד המחירים לצרכן שפורסם בתחילת השבוע ונותר ללא שינוי, כאשר בשיעור שנתי האינפלציה עלתה ב-2.2% - מה שנחשב לעמידה ביעדי האינפלציה שהציבה הממשלה.

ומהזירה המקומית נעבור לזירה הבינלאומית, כאשר משבר החוב האירופי שוב נמצא במוקד העניינים. כאמור, אמש הודיעה סוכנות הדירוג S&P כי היא מורידה את דירוג האשראי המושלם של קרן החילוץ האירופית (EFSF) מרמה של 'AAA' לרמה של +AA, מהלך זה היה צפוי שכן בסוף השבוע קרן הדירוג הורידה את דירוג האשראי של כ-9 ממדינות גוש האירו ובראשן צרפת. אנליסטים רבים הזהירו כי מאחר וצרפת מחזיקה ביותר מ-20% מהערבויות של הקרן, אז הורדת הדירוג המושלם של הקרן הוא בלתי נמנע. (לסיפור המלא)

המפתח ליציאה מהמשבר

לצד רצף הורדות הדירוג למדינות אירופה, מסתמן דווקא רצף חיובי של הנפקות מוצלחות: ממשלת ספרד גייסה היום כ-4.88 מיליארד אירו (6.18 מיליארד דולר) במכירת אג"ח ל-12 ו-18 חודשים, בתשואה של 2.049% תוך שהיא צולחת את מבחן האמון הראשון שלה בשווקים לאחר ש-S&P הורידה את דירוג האשראי שלה ביום ו' האחרון. ההנפקות בשבועיים האחרונים של ספרד, איטליה וצרפת מהוות אינדיקציה משמעותית לאמון המשקיעים ביכולתן של כלכלות אירופה לשרת את חובותיהן בתקופה הקרובה. היום צפויות להתרחש עוד שתי הנפקות קריטיות באירופה - של קרן החילוץ האירופאית (EFSF) ושל יוון - אשר ינסו לגייס הון נוסף מהמשקיעים באירופה.

בבית ההשקעות אפסילון מעריכים כי תשואות נמוכות הן המפתח ליציאה מהמשבר. "רק ירידה בעלויות המימון יאפשרו למדינות הללו להקצות משאבים לטובת עידוד הצמיחה ולא לתשלומי ריבית", מעריכים. באפסילון מציינים כי תגובת השווקים ביום שישי, כשהחלה להתפשט השמועה בדבר הפחתת הדירוג הייתה מינורית למדי, בניגוד למה שאירע באוגוסט האחרון עם הפחתת הדירוג של ארה"ב. "פרמיות הסיכון לא יעלו כתוצאה מהצעד הזה, והשוק יגיב בהתאם להתנהלותן של הממשלות האירופאיות", מעריכים.

אולם, לא רק אירופה, אלא גם סין: שם פורסם היום נתון הצמיחה הרבעוני לרבעון הרביעי של שנת 2011 - שהציג צמיחה של 8.9%, משמעותית מעל הצפי בשוק לצמיחה של 8.7%. למרות שהנתון הפתיע לטובה ביחס לצפי, עדיין מדובר בשיעור הצמיחה הרבעוני הנמוך ביותר בסין מזה שנתיים וחצי. (לסיפור המלא)

עליות חדות בבנקים; כלכלית המשיכה בעליות חדות

רשת הקמעונאות רמי לוי ריכזה עניין, זאת לאחר שבנק השקעות סיטיגרופ יצא היום בסקירה על החברה, תוך שהוא מצמיד לה המלצת "קנייה" חמה עם מחיר יעד של 152 שקלים - המשקף פרמיה של 20.2% על מחיר המניה בשוק (126.5 שקלים, לפי שער הנעילה בת"א אמש). (לסיפור המלא)

חברת המכשור הרפואי די מדיקל עוררה תשומת לב היום, לאחר שהודיעה כי חברת הבת, Spring Health Solutions Inc, חתמה על הסכם לא בלעדי עם החברה האמריקנית BLN להפצת סט האינפוזיה האוניברסלי ספרינג בארה"ב. נזכיר כי אמש בסיום המסחר צנחה המניה ב-23% ובמחזורים גבוהים. זאת, לאחר שהחברה פרסמה הצעת מדף לקראת הנפקה נוספת שתביא לדילול של המשקיעים הקיימים.

מניית בנק פועלים הגיבה בחיוב להודעת הפרקליטות היום כי היא סוגרת את התיק נגד מנכ"ל הבנק ציון קינן, לאחר לשפני כשנה פתחה יאח"ה בחקירה בעניינו של ציון קינן בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה ומרמה והפרת אמונים בתאגיד.

גם שאר מניות הבנקים ריכזו עניין לאחר סקירה מקיפה מבית ההשקעות אקסלנס על הסקטור. המניה המומלצת: מזרחי טפחות , עם מחיר יעד של 45.8 שקל, בעוד באשר לדיסקונט מציינים באקסלנס כי "התשואה הנמוכה על ההון - תקשה על הגעה ליעד הלימות הון".

מבני תעשיה וכלכלית המשיכו לרכז עניין מאחר ואמש דיווחה חברת מבני תעשיה כי היא בוחנת אפשרות לכניסה לעסקת מיזוג עם כלכלית ירושלים - חברת האם של מבני תעשיה שמחזיקה בכ-79.2% ממניותיה. (לסיפור המלא)

ענקית התרופות הגנריות טבע , במוקד, לאחר שאמש הודיע משרד הבריאות בהונג קונג כי הוא מבצע 'ריקול' לתרופה של החברה ולהורידה מהמדף בשל בעיות באיכות התרופה לאחר שחומרים שחורים התגלו במספר טבליות של התרופה. במשרד הבריאות בהונג קונג פתחו בחקירה. מדובר בתרופת Allopurinol 100mgהמטפלת בהפרעות חמורות בחילוף החומרים.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לפורטל הפיננסי]