"כל הודעה שלילית מאירופה תחזיר השווקים לסחרור"

צפריר שריפי מאנליסט סבור שהסיכון עוד קיים, ומעדיף להישאר בחשיפה נמוכה למניות ולהתרכז באג"ח קונצרניות

הודות לרגיעה בתנודתיות בשווקים ולעליות השערים שמציגים המדדים השונים, נוצרה לאחרונה אווירה אופטימית יחסית בקרב חלק מהמשקיעים. צפריר שריפי, מנהל השקעות באנליסט, מאמין כי אופטימיות זו ניתן לייחס למגוון סיבות, ביניהן ההמתנה לקראת הודעה נוספת בעניין יכולת המימוש של האמנה הפיסקאלית בגוש האירו, הנפקות מוצלחות של ממשלות צרפת, איטליה וספרד, וכן רצף של נתוני מאקרו חיוביים שהגיעו מארה"ב, המקטינים אף הם את החשש ממיתון חוזר.

עם זאת, באנליסט סבורים שהסיכון מהחרפה של משבר החוב באירופה עדיין קיים: "היכולת לטפל בחוב שהצטבר אינה פשוטה, וסביר להניח שתיקח זמן רב", מסביר שריפי, "וכל הודעה שלילית בנושא עלולה להחזיר את השווקים לסחרור נוסף". לפיכך בחר שריפי שלא לשנות את תמהיל המניות בתיק, ולהשאירו על 15%. "אנו עדיין מחזיקים בדעה שביחס סיכוי-סיכון הקיים, אפיק האג"ח הקונצרניות בדירוג השקעה הוא המעניין ביותר".

למרות זאת, בחר שריפי להקטין את משקל האפיק הקונצרני בתיק מ-55% ל-50%, באמצעות מימוש חלק ממשקל האג"ח הקונצרניות צמודות המדד לטובת אג"ח ממשלתיות צמודות, במח"מ של כ- 2.5. "השינוי בוצע עקב צמצום משמעותי ומהיר במרווחים שבהם נסחרו האג"ח ללא תמיכה כלכלית אמיתית אלא על סמך צפי לשיפור בעתיד". בהתאם בחר שריפי להחליף אג"ח של דיסקונט שה א' ובריטיש ישראל אג"ח ג', הנסחרות בתשואה של כ-5% וכ-4.5% בהתאמה, באג"ח ממשלתיות צמודות. זאת, לדבריו, כתוצאה מהרצון להתגונן מפני לחצים אינפלציוניים, הנובעים מהעלייה במחירי החשמל והנפט.

מעדיף ריבית משתנה

שינוי נוסף שביצע שריפי במהלך התקופה, היה הגדלת האפיק הקונצרני בריבית משתנה בשיעור של כ- 5%, על חשבון הקונצרני בריבית קבועה.

222

- מדוע אפיק זה אטרקטיבי כעת?

"תשואות המק"מ כבר מגלמות הורדת ריבית נוספת, ולכן הסיכון להפסדי הון באפיק הריבית המשתנה קטן. נוסף לכך, אפיק זה נסחר במרווחים גבוהים יותר מאג"ח מקבילות של אותה חברה באפיק השקלי הקבוע".

אי לכך, ממליץ שריפי על אג"ח פז נפט ג', פרטנר ד', ואגוד הנפ התח י"ח, אשר נסחרות כעת בתשואה של כ-5.5%. "בחרתי להתמקד באג"ח של חברות בעלות דירוגים גבוהים ותזרימים חזקים, וכאלה שהסיכוי שלהן להגיע לחדלות פירעון נמוך יחסית. תיק השקעות זה אינו בנוי כתיק הזדמנויות, ולכן אני מעדיף להתמקד בחברות שגם אם ייפגעו, הן יצליחו להתמודד עם החוב".

באפיק האג"ח הממשלתיות בחר שריפי לצמצם את המח"מ באפיק השקלי הארוך לטובת שחר במח"מ בינוני וקצר.

- למה אתה מעדיף מח"מ קצר יחסית?

"העדפה זו נובעת מכמה סיבות: ראשית, הודעה חיובית מצד גוש האירו בהקשר לאופן הטיפול בבעיית החוב ופעולות נוספות של הזרמת כספים, שמטרתן להחזיר את הכלכלה לפסי צמיחה, יקטינו את האטרקטיביות של האפיק השקלי הארוך, אשר כבר מגלם תרחיש פסימי של האטה. כמו כן, אחד השיקולים העיקריים של הנגיד בהחלטתו להוריד את הריבית נבע מהחשש מההאטה בכלכלת אירופה. לפיכך, כל התקדמות בטיפול במשבר החוב עלולה למנוע הורדת ריבית נוספת, מה שעלול לגרור עלייה בתשואות".

לדעת שריפי, התשואות הנמוכות שבהן נסחרות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ל-10 שנים, אשר משקפות חשש עמוק מהיכולת של ארה"ב להמשיך לצמוח, לא תואמת את נתוני המאקרו החיוביים שהתפרסמו: "הסיכוי לעלייה בתשואות גבוה, ומהלך שכזה עלול להוביל לעליית תשואות בעקום השקלי, בייחוד בחלק הארוך", הוסיף שריפי.

בסבב הקודם המליץ שריפי להתמקד בחברות עם מדיניות חלוקת דיבידנד ומאזן חזק ויציב. מבין המניות המומלצות שלו בולטות מניותיהן של פמס וכיל, אשר ירדו מהיום שבו המליץ עליהן בכ-5.7% ובכ-8.2% משוויין, בהתאמה.

כאמור, שריפי בחר שלא לבצע שינויים באפיק המנייתי, ולהותיר את החלוקה בין הארץ לחו"ל באופן שווה על 7.5%. "עיקר השיקול נובע מהמצב הגיאופוליטי הייחודי למדינה, ומהרצון לפיזור הסיכון לשווקים נוספים. כל הודעה שלילית מעבר לים עלולה להוביל לתנודתיות. מאחר שלא פשוט לתזמן את השוק, באג"ח לפחות נהנים מהתשואה".

ההשקעות המומלצות
 ההשקעות המומלצות

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך.