ח"כ כץ: קיצוץ מסיבי בדמי הניהול בשוק הפנסיוני

הערכות: אם תתקבל הצעת החוק, מדובר באובדן הכנסות שנתיות של 750 מיליון שקל - כ-20% מההכנסות הנוכחיות של המוסדיים ■ לפי ההצעה, תקרת דמי הניהול תוגבל ל-0.7% בלבד ■ ח"כים מכל קצות הקשת הפוליטית מגבים את כץ

ליו''ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ חיים כץ (ליכוד), הגיעו מים עד נפש, והוא לא מוכן להמתין עוד למשרד האוצר: ל"גלובס" נודע, כי בכוונתו להעלות לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק פרטית, המגבילה באופן חד את דמי הניהול - על כלל מוצרי החיסכון לטווח הארוך - כבר ביום ראשון הבא, 29 בינואר.

ליוזמה של כץ מצטרפים גם הפעם כמה חברי כנסת, שמכסים כמעט את כל הקשת הפוליטית; לכץ - שכוחו והשפעתו הפוליטיים החזקים ידועים זה מכבר - הצטרפו יו''ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', ח''כ אמנון כהן מש''ס וח''כ אילן גילאון ממרצ.

לפי הצעת החוק, שהגיעה לידי "גלובס", דמי הניהול המרביים בקרן פנסיה חדשה מקיפה יהיו 3.5% מההפקדות ו-0.2% מסך כל הנכסים שבחשבונו של העמית (הצבירה); בביטוחי המנהלים - 4% מההפקדות ו-1% מהצבירה; ובקופות גמל לתגמולים וקרנות השתלמות (וגם לגבי קרנות פנסיה כלליות) 0.7% מהצבירה לשנה.

אם תתקבל הצעתו של כץ, הכנסות המוסדיים מדמי ניהול יקטנו בכ-750 מיליון שקל מדי שנה, בהשוואה לדמי הניהול שנגבו בפועל ב-2011 (בכל אפיקי החיסכון לטווח ארוך ה"חדשים"). בחישוב רב-שנתי, מדובר במיליארדי שקלים. לפי הערכות, הכנסות החברות מדמי ניהול אשתקד, הסתכמו ב-3.5-4 מיליארד שקל. כלומר, מדובר באובדן פוטנציאלי של כ-20% בהכנסות.

ניסיון מר

נזכיר, כי האוצר יוזם תיקון שיגביל את דמי הניהול השנתיים המרביים בקופות הגמל לתגמולים ובביטוחי המנהלים, ברף של 5% מההפקדות ועוד 1.2% בצבירה (עם תקופת ביניים, שבמהלכה תותר גביית דמי ניהול של עד 1.5% מהצבירה). באוצר אין כוונה לשנות את דמי הניהול בקרנות הפנסיה המקיפות החדשות, שרשאיות לגבות 6% מהפרמיה ו-0.5% מהצבירה מדי שנה.

הפתרון שהאוצר מציע, אינו מניח את הדעת של כץ ועוד ח"כים. לפי הערכות, אפשר והכוונה האמיתית של כץ הינה למזג את הצעת החוק שלו עם הצעת החוק הממשלתית, תוך השגת פשרה בשיעורים המרביים.

מה שנראה בטוח כעת הוא, שהמהלך המתוכנן של כץ ליום ראשון הקרוב יוביל להתנגשות חזיתית עם הממונה על שוק ההון, עודד שריג, וסגנו, רג'ואן גרייב, אשר סבורים כי ההגבלות שמציעים כץ ועמיתיו קשות מדי, ועלולות לפגוע ביציבות השוק. לכן, נראה כי שריג וגרייב יאלצו להזעיק את שר האוצר, יובל שטייניץ, השוהה בארה''ב, ולהיכנס למו''מ מזורז ואינטנסיבי עם כץ ועמיתיו, כדי להגיע לפשרה.

ככל הידוע, שטייניץ הבהיר באחרונה למנכ"לי קבוצות הביטוח הגדולות, שלא יתיר הורדת הרף שהאוצר קבע בהצעתו האמורה, תוך שאמר כי אם ייווצר מצב שבו הח"כים ירצו להוריד את דמי הניהול מתחת להצעת האוצר, אזי הוא ימשוך את ההצעה מהכנסת - ולא יאפשר זאת.

ככלל, למשרד האוצר ניסיון מר ביותר עם כץ, אשר רשם הישגים חסרי תקדים מול האוצר, לרבות ביטול תוכנית ויסקונסין וביטול העלאת גיל פרישה לנשים - שני פרויקטי דגל של האוצר בעשור האחרון, שירדו לטמיון בתקופת כץ כיו"ר ועדת העבודה והרווחה.

"הגיע הזמן, שאחרי שעושקים את החוסכים כל כך הרבה שנים, הם ישלמו דמי ניהול הוגנים", אמר ח''כ כץ. "דמי ניהול של 0.7% זה מספיק".

לשאלה מדוע אגף שוק ההון באוצר מתנגד להצעתו, השיב כץ כי "אולי כי הם לא מבינים בפנסיה. אני לא מבין את האוצר. עכשיו הם מתכננים לאשר ייעוץ פנסיוני ברבע אחוז דמי ניהול לכל החיים. זה מושחת. כנראה שרוצים לפצות את הבנקים (על יישום ועדת בכר - א.פ.). אין סיבה בעולם, שבעבור ייעוץ ישלם החוסך כל החיים".

מבנה דמי ניהול מרביים בשוק הפנסיוני החדש
 מבנה דמי ניהול מרביים בשוק הפנסיוני החדש