דוח של סוכנות הפרסום JWT חושף: מהם הטרנדים של 2012?

המחאה החברתית העולמית, המשבר הפיננסי באירופה והשינויים הטכנולוגיים משנים את דמותו של הצרכן ■ קבלו את הטרנדים שישפיעו על עבודתו של כל איש שיווק

דוח מיוחד של סוכנות הפרסום הבינלאומית JWT חושף את הטרנדים של 2012 שישפיעו על עבודתו של כל איש שיווק:

1. צרכן צרכן - אך לא בזבזן

מסתבר כי בעולם החדש דן חסכן כבר לא לבד. יותר מותגים ביותר קטגוריות יפתחו מוצרים ושירותים המיועדים לצרכן החסכן. המשווקים ימצאו הזדמנויות חדשות בהצעת שירותים נגישים יותר ומוצרים בסיסיים ופשוטים באריזות קטנות יותר.

ניווט חיינו במציאות החדשה-ישנה הביא את הצרכן לאמץ תפיסה שאין הוא זקוק בהכרח למוצרים ראוותניים יקרים במיוחד, וכעת הוא מחפש את האפשרות הלא בזבזנית. חוסר הביטחון הכלכלי המתמשך יצר קבוצת צרכנים הגוזרת קופונים ומוצאת דרכים יצירתיות כדי לחסוך, חלקם מאמצים את הרעיון של הנאות פשוטות שעולות פחות, ועבור רבים התנהגויות אלה הופכות למושרשות יותר ויותר ואף מתעצמות עם הזמן.

2. חטאים קטנים? בכיף

הצרכנים, שמזכירים להם השכם והערב מחד מה עליהם לעשות (לנהל אורח חיים בריא יותר, ספורט, לאכול בריא) ומאידך, מה לא לעשות (לעשן, לבזבז כסף), עייפו מאורח החיים שהם מנהלים זה מספר שנים וכעת מחפשים דרכים ליהנות יותר מהחיים מבלי להוציא כסף רב. הם מרשים לעצמם חטאים קטנים, מבזבזים על פינוקים ובורחים מדאגות היומיום הרבות.

צרכנים רבים מעדיפים שיהיה להם מעט ממשהו טוב מאשר הרבה ממשהו שנחשב לפחות טוב. הצרכנים אינם רוצים להרגיש שהחיים חולפים על פניהם בזמן שהם נוהגים בחסכנות, חושבים על מה שהם אוכלים ומתנהגים כמבוגרים אחראים כל הזמן.

3. יזמים של פעם בדור

בני ה-20 פלוס מרגישים שקיבלו תנאי פתיחה לא הוגנים במיוחד, לכן רבים מהם יוצרים הזדמנויות דווקא באקלים כלכלי זה. הרצון בביטוי אישי, בעולם שבו רוב בני האדם נראים כמו כולם, צורכים כמו כולם את אותם שירותים וחוויות - מייצר צורך לדור זה להפוך לקבוצה ייחודית רבת תושייה.

בני דור המילניום מוכיחים כוח עמידות ותושייה בהתמודדות עם אתגרים, מגלים רוח יזמות רבת מעוף, משתמשים באנרגיית הנעורים שלהם וממשיכים לספק סיפורי הצלחה בהקמת עסקים מצליחים כמו Dropbox, Waze הישראלית וכמובן Facebook.

4. עסקים משנים תפיסת עולם

חברות הבוחרות לנקוט חדשנות חברתית, זוכות ליתרון תחרותי לצד רווח כספי, והמגמה רק מתחזקת ומייצגת הלך מחשבה עולמי שהופך לדומיננטי בחיינו. חברות אלה נפתחות לשווקים חדשים, מעסיקות ומשמרות עובדים כישרוניים ומצליחות לבנות בידול בשוק.

חברות יכולות להפוך לכוח שינוי חיובי, שישפר את התחרותיות שלהן בטווח הארוך. ערך השיתוף יכול לשפר פלאים את האופן שבו הן נתפסות על-ידי הצרכנים, עובדיהם הקיימים והפוטנציאליים, לטפח חדשנות וכתוצאה מכך להיפתח גם לשווקים חדשים.

5. מזון כסוגייה אקולוגית חדשה

למזון שאנו צורכים ישנה השפעה רבה על הסביבה. ככל שמותגים, ממשלות וארגוני פעילים יגבירו את המודעות לנושא איכות הסביבה, כך ההתנהלות בנושא מזון תהיה גם אקולוגית וגם נכונה.

מחירם של סוגי מזון המיוצרים מזנים נדירים או על סף הכחדה יאמיר, ולפיכך הביקוש יפחת - ואילו הדרישה הגוברת לסוגי מזון שכיחים, זולים יותר, תגבר. לדוגמה, רשת Sainsbury's בארה"ב יצאה במבצע קיץ ב-2011, שהציע לצרכנים שביקשו לקנות דגים יקרים כגון בקלה, סלמון, טונה ושרימפס - דגים חלופיים וזולים יותר, כגון הרינג או מקרל, בחינם. בדרך זו הרשת ניסתה לשנות את הרגלי הצריכה לסוגי מזון שכיחים יותר ובכך לשמור על הסביבה.

6. נישואים הם רק אופציה

יותר ויותר נשים בוחרת לחיות ללא נישואים. במערב, שבו התפתח טרנד זה - ובמזרח, שבו הוא צובר תאוצה, המשפט "happily ever after" מקבל הגדרה מחודשת כבית-אב הכולל אדם יחיד, זוגות החיים יחד ללא נישואים או אימהות חד-הוריות.

רווקות זקנות? מה פתאום! נשים רווקות, שפעם היו מושא לרחמים מצד חברותיהן הנשואות, הן חלק מאוכלוסייה הולכת וגדלה החיה את חייה לפי רצונה. הן כבר אינן נחשבות לעוף מוזר בחברה, אלא הופכות מקובלות ולעתים אף זוכות למבטי קנאה. רוב הנשים עדיין יחפשו בן-זוג המוכן למחויבות, גם אם לא יבואו בברית הנישואים ויענדו טבעת על אצבען.

7. לבחור באקראיות

ככל שסוגי התוכן, החוויות והאנשים שאנו נחשפים אליהם הופכים מותאמים וספציפיים, כך יושם דגש רב על אקראיות, גילוי, השראה והכנסת נקודות מבט חדשות לתוך עולמנו.

חברת המוניות LivingSocial מציגה את המבצעים היומיים שלה כדרך להפיח משב רוח רענן בחיי היומיום. בחברה מבטיחים כי המוניות "יסיעו אותך לחוויות מפתיעות ומהנות". לנוסעים שעצרו מונית, שקושטה במיוחד, ניתנת הבחירה; האם המונית תיקח אותם ליעדם המקורי - או "לנסות את מזלם" ולזכות בחוויית LivingSocial. מי שהסכים מצא עצמו לפתע, בין היתר, בשיעור ריקוד אקזוטי או בפדיקור דגים.

8. במרחק נגיעה

משטחים יומיומיים ופונקציונליים הופכים למסכים אינטראקטיביים. אנו ניגע יותר, נדבר אליהם ונתרגל לעשות זאת כחלק משגרת היומיום שלנו. טכנולוגיה זו פותחת הזדמנויות חדשות שבמסגרתן נוכל לספק מידע, לגרום למעורבות ולעודד מוטיבציה בקרב צרכנים.

אינטראקציה עם מסכים תהפוך לחלק מחיי היומיום תמשוך את תשומת-לב הלקוחות ותספק מידע על מוצרים ושירותים שהלקוח מתעניין בהם, תוך יצירת הנאה צרופה אפילו לילדים שלעיתים מגעים איתנו.

9. מוחקים שנים: פערי הדורות מצטמצמים

חל שינוי חיובי ביחס לזקנה. אנשים מכל הגילאים מגלים כבוד לתהליך ההזדקנות. שינויים דמוגרפיים ותרבותיים, לצד התקדמות הרפואה, תורמים לשינוי הגישה.

"Age X is the new age Y" זה לא רק קלישאה, אלא ביטוי שמצביע על שינוי אמיתי בתפיסה: רוב המשיבים בסקר שערכנו כחלק מהדוח, ובמיוחד נשים, אומרים כי הם מאמינים כי 40 הוא 30 החדש, 50 הוא 40 החדש ו-60 הוא 50 החדש.

יותר מאי-פעם, המשווקים יצטרכו להשיל מעליהם הנחות יסוד מיושנות הנוגעות לדרך שבה הצרכנים תופסים את גילם ואת גיל המבוגרים מהם.

10. געגועים לאמיתי

בעידן שבו חלופות דיגיטליות תופסות את מקומם של חפצים "אמיתיים", צרכנים דווקא נמשכים יותר לפיזי ולמוחשי. מותגים דיגיטליים יאפשרו לאנשים להשתמש בטכנולוגיה כדי ליצור חפצים פיזיים, כגון גלויות הנשלחות בדואר ויחיו מסורות ישנות בעלות ערך.

יש אנשים שיבחרו לעבור "טיהור דיגיטלי", באופן זמני, במאמץ להתערות שוב בחיים האמיתיים שמחוץ לאינטרנט. הגעגוע לנוסטלגי ולמוחשי הוא הטרנד הנגדי של העידן הדיגיטלי.

הכותב הוא מנכ"ל משרד הפרסום JWT ישראל.